تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
افت بیت‌کوین تا ۵۸ هزار دلار

اوت، ماه بی‌رحمانه‌ بازار رمزارز‌ها

نخستین روز از بازگشایی بازار‌های جهانی، با افت قیمت بیت‌کوین به زیر ۶۰ هزار دلار همراه بود. هفته پیش، درست در چنین روزی، قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح ۶ ماهه اخیر خود رسید. با این حال این رمزارز در حال مبارزه برای به دست آوردن روند صعودی خود است. باید دید که با انتشار آمار تورم ایالات متحده در روز‌های آتی، قیمت بیت‌کوین چه واکنش از خود نشان خواهد داد.


اقتصاد ۲۴- هفته پیش‌رو، هفته مهمی برای بازار‌های جهانی خواهد بود؛ چراکه بسیاری از آمار‌های اقتصادی کشور‌های جهان در هفته جاری منتشر خواهند شد. برای کشور آمریکا، آمار‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص خرده‌فروشی و تورم ماهانه و سالانه منتشر خواهند شد. این آمار‌ها در کنار بحث‌وجدل در مورد نحوه مدیریت فدرال رزرو در بی‌ثباتی‌های بازار جهانی، می‌توانند روی رفتار سرمایه‌گذاران اثرگذار باشند. به‌طور کلی بیت‌کوین در روز‌های اخیر شرایط خوبی را تجربه نکرده است. پس از سقوط بزرگی که در هفته قبل اتفاق افتاد، قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۰ هزار دلار بازگشت.

با این وجود، بار دیگر کاهش یافته و تا قیمت ۵۸ هزار و ۳۱۵ دلار نیز رسید؛ البته این امر در مقابل اتفاقات هفته پیش صرفا یک کاهش جزئی محسوب می‌شود. آشفتگی هفته گذشته، با محوریت ژاپن، مسوولیت فدرال رزرو برای پاسخگویی را افزایش داد. هر گونه غافلگیری در بازار، چشم‌انداز اقتصادی ایالات‌متحده را پیچیده‌تر می‌کند؛ زیرا فدرال رزرو در حال حاضر تحت فشار قرار گرفته تا نرخ بهره را کاهش دهد. با این حال، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شاخص قیمت مصرف‌کننده به کاهش خود ادامه دهد. در این صورت انگیزه فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره قوی‌تر خواهد شد. در پی آشفتگی‌های اخیر بازار، بنیاد‌های شبکه بیت‌کوین نیز به این شرایط واکنش نشان دادند. در شرایطی که بیت‌کوین و سایر رمزارز‌ها در حال نوسان هستند، استخراج بیت‌کوین نیز به پایین‌ترین سطح خود در ۶ هفته اخیر رسید. با این حال، داده‌های مربوطه نشان می‌دهد که بخش استخراج با تاب‌آوری فزاینده‌ای مواجه شده که بخشی از آن به دلیل چشم‌انداز استخراج‌کنندگان از هاوینگ است.


بیشتر بخوانید: بیت‌کوین به مسیر نزولی خود ادامه می دهد؟


فرآیند هاوینگ، هر چهارسال یک‌بار اتفاق می‌افتد و در طی این فرآیند، پاداش استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نصف می‌شود. گزارش سه ماهه دوم امسال که توسط شرکت ماراتن دیجیتال منتشر شد نیز برای استخراج هر بیت‌کوین میانگین هزینه ۴۲هزار و ۹۶۹ دلار را نشان می‌دهد. همان‌طور که بازار کریپتو شرایطی نوسانی را تجربه می‌کند، تصمیمات احساسی معامله‌گران نیز افزایش یافت. آخرین ارقام از شاخص ترس و طمع، نوسانات بزرگی را نشان می‌دهد که بی‌ثباتی احساسات بازار را بازتاب می‌کند. شاخص ترس و طمع، معیاری است که احساسات حاکم بر بازار را اندازه‌گیری می‌کند. در شرایطی که ترس بازار را فرا می‌گیرد، این شاخص افت می‌کند و زمانی که معامله‌گران طمع بیشتری برای خرید دارند، این شاخص افزایش می‌یابد. در روز گذشته، با اینکه قیمت بیت‌کوین کاهش متناظری را تجربه نکرد، اما شاخص ترس و طمع کاهش یافته و بازار در «ترس شدید» قرار گرفت.

در کنار سایر عواملی که نوسانات بازار را تشدید می‌کنند، تراکنش‌های صرافی بایننس نیز در ونزوئلا متوقف شد. به دنبال بحران مالی ونزوئلا، ارزش پول این کشور کاهش شدیدی داشت. این امر، شهروندان ونزوئلا را به سمت دلار آمریکا و ارز‌های دیجیتال هدایت کرد و ونزوئلا را به یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در حوزه ارز دیجیتال تبدیل کرد. پس از انتخابات اخیر ونزوئلا، احزاب رقیب مادورو ادعا کردند که در انتخابات تقلب شده و ناآرامی‌های سیاسی در این کشور اوج گرفت. گفته می‌شود که دولت مادورو ۲۲۰۰ معترض شامل چهار روزنامه‌نگار را بازداشت کرده. در این حین، تقریبا تمامی فعالیت‌های مالی، از جمله معاملات رمزارز، به دنبال ممنوعیت فعالیت‌های اینترنتی، ممنوع اعلام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر