تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
بررسی آخرین تغییرات قیمت ارز

بازی اخبار با دلار

گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره احتمال حمله ایران به اسرائیل در بازار پشت‌خطی روز دوشنبه سبب شد نرخ دلار آزاد و تتر به نیمه‌های کانال ۶۰ هزار تومانی برسد. اما با بی‌نتیجه ماندن این گمانه‌ها دلار تهران مجددا به کانال پایین‌تر بازگشت. به‌نظر می‌رسد بازار همچنان تاثیر‌پذیری قابل توجهی از اخبار غیررسمی دارد.

اقتصاد ۲۴- به‌نظر می‌رسد درصورت عدم انتشار سیگنال منفی جدید، نرخ دلار آزاد در محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ثبات برسد. بانک مرکزی در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا حد امکان دامنه نوسان نرخ ارز را کوچک‌تر کند. بررسی روند نرخ دلار آزاد به عنوان شاخص بازار ارز تهران نشان می‌دهد که نهاد بازارساز در این امر تاحدودی موفق عمل کرده است. اما همچنان مشاهده می‌شود که اخبار منفی درباره روابط خارجی یا درگیری‌های منطقه‌ای تاثیرات چشمگیری بر روند بازار ارز می‌گذارد. در سال‌های اخیر شرایط تورمی سبب شده تا افراد از راه‌های متفاوت درصدد حفظ ارزش دارایی‌های خود باشند. با توجه به اینکه ارزش ذاتی شاخص‌های ارزی از سیاست‌های اقتصادی داخلی تبعیت نمی‌کند. این دارایی‌ها در مواردی از نقش پولی خود فاصله گرفته و به شکل کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شوند.

با افزایش احتمال وقوع درگیری‌های نظامی بخشی از افراد با همین دیدگاه اقدام به خرید ارز کرده که زمینه‌ساز رشد نرخ آن می‌شوند. در ساعات عصرگاهی روز دوشنبه برخی از رسانه‌های خارجی با انتشار اخباری درباره احتمال حمله ایران به رژیم صهیونیستی، فضای انتظارات تورمی بازار را ملتهب کردند. پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، تاکنون بار‌ها اخباری درباره نحوه پاسخگویی ایران به این اقدام منتشر شده که هیچ‌یک از آن‌ها به وقوع نپیوسته است. مقامات سیاسی کشور در این رابطه این‌گونه واکنش نشان می‌دهند که واکنش ایران قطعی، اما زمان آن نامعلوم است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود در زمان پاسخگویی ایران، نرخ ارز دچار نوسان شود.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳


بازگشت دلار به کانال ۵۹

با بی‌نتیجه ماندن گمانه‌های جنگی روند کلی بازار ارز تهران مجددا کاهشی شد. نرخ دلار آزاد که در بازار نقدی روز دوشنبه به رقم ۶۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده بود، در معاملات پشت‌خطی این روز به نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی رسید. نرخ تتر (معادل رمزارزی دلار) در معاملات دوشنبه شب تا رقم ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا رفت، اما در صبح روز سه‌شنبه و با شروع به کار رسمی بازار التهاب معاملات فردایی از بین رفت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در عصر روز گذشته با حدود ۴۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۹ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد.

یورو در روز گذشته ۳۵۰ تومان افت کرد و به رقم ۶۵ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. پوند انگلستان نیز با ۲۷۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۷۶ هزار و ۵۸۰ تومان به فروش رسید. روند بازار سکه و طلا نیز در روز گذشته منفی بود. سکه طلا طرح جدید حدود ۲۷۰ هزار تومان افت کرد و به رقم ۴۱ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز به ترتیب با ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان کاهش در ارقام ۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر