اقتصاد ۲۴- محسن پاک نژاد در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت برای کابینه دولت چهاردهم به مجلس معرفی شد که با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه کمیسیون انرژی و وزارت نفت، فردی که باید در رأس وزارتخانه نفت قرار بگیرد، باید از لحاظ مدیریتی توانمند و از لحاظ تخصص دارای تجارب کافی باشد و نهایتاً همراه با برنامههای کلی و اصول کلی نظام حرکت کند.
از سوابق پاک نژاد میتوان به مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخترسانی وزارت نفت، مدیر طرح توسعه میدانهای گازی، مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت هیأت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اشاره کرد. وی همچنین طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامهریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.
در همین رابطه سیدحمید حسینی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به انتخاب محسن پاک نژاد بهعنوان وزیر پیشنهادی نفت از سوی مسعود پزشکیان بیان کرد: آقای پاک نژاد یکی از سه گزینهای بود که از سوی کارگروه شش نفره از کارشناسان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی معرفی شد. با توجه به سابقه شش هفت سالهای که ایشان در حوزه نفتی دارند و در بخشهای مختلف نفت از جمله نظارت بر تولید، توزیع، حفاری، بالادست، نیکو (شرکت بازرگانی نفت ایران) فعالیت داشتند، این کارگروه به این نتیجه رسید که ایشان توانایی و شناخت کافی را از نفت دارد و با توجه به حضور سه ساله در حوزه شرکت نیکو میتواند در این مقطع زمانی برای وزارت نفت، موثر و مفید باشد.
بیشتر بخوانید: محسن پاک نژاد در مصاف سخت با جبهه افراطی پایداری/ بهانه تندروها علیه وزیر پیشنهادی نفت با کلیدواژه بیژن زنگنه
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ با مشکلات و آشفتگیها در وزارت نفت مواجه بودیم، افزود: در آن زمان نفت ایران به فروش رفته بود و پولش برنگشته بود؛ در آن مقطع ایشان مامور شد به این حوزهها سروسامان دهد که بسیار هم موفق بود. با توجه به تغییراتی که در شرکت نیکو انجام شد، جریان انحرافی و رانتی که داشت انحصار نفت را در دست میگرفت، از صحنه خارج شد و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، که با مذاکرات برجامی و کاهش تحریمها هم همزمان شد و به این ترتیب ما مشکلی در فروش نفت نداشتیم و توانستیم صادرات نفت را به ۲.۵ میلیون بشکه در روز و تولید را هم به سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه برسانیم.
اصلاح مدلهای قراردادی و مالی نفتی برای جذب منابع بخش خصوصی و خارجی
رئیس اسبق اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت با بیان اینکه محسن پاک نژاد تجربه کافی را برای وزارت نفت دارد، گفت: اما اینکه آیا ایشان میتواند بهتنهایی در شرایط تحریمها کاری انجام دهد؟ خیر قطعا بهتنهایی نمیتواند؛ اما میتواند با اصلاح مدلهای قراردادی و مالی، منابع بخش خصوصی و خارجی را جذب کند. به این صورت که حتی با وجود تحریمها اگر بتواند اصلاحاتی در قراردادهای نفتی ایجاد کند، این دور از دسترس نیست که ما بتوانیم از سرمایه داخلی و سرمایه خارجی برای توسعه میادین نفت و گاز استفاده کنیم.
حسینی در این خصوص توضیح داد: ما میتوانیم چندین مدل قرارداد داشته باشیم. در حال حاضر شرکتهای خارجی با مشکل مالکیت مواجه هستند و نمیتوانند در صورت سرمایهگذاری، چیزی را بهعنوان دارایی در ترازنامهاش لحاظ کند و این موضوع چندان مطلوب شرکتهای خارجی نیست. در حالیکه ما تعدادی قرارداد فایننس و BOT داریم که اگرچه نمیتوانیم میدانی را به نام سرمایهگذار کنیم، اما حداقل تجهیزاتی که به کشور آورده را میتوانیم مالک شویم.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی پاک نژاد در حوزه وزارت نفت بیان کرد: در حال حاضر ما در وزارت نفت با مشکل معیشت پرسنل وزارت نفت مواجه هستیم که باعث شده نیروهای باسابقه متخصص ازاین شرکت جدا شوند؛ بنابراین وزیر پیشنهادی باید وضعیت معیشت کارکنان وزارت نفت را ترمیم کند. ساختار و سیستمی که بر اساس آن افراد ارتقاء پیدا میکردند، باید احیا شود.
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: در سالهای گذشته شایستهسالاری در نفت بهشدت زیر سوال رفته است، سیستمی که بر اساس آن سالیان سال در شرکت نفت، افراد وارد میشدند و آموزش میدیدند و ارتقا پیدا میکردند و پستهای مختلف حاضر میشدند، در این سالها به هم خورده است؛ بنابراین سیستم اداری نفت باید احیا شود. مشکل بعدی هم ناترازی برق و گاز و بنزین است که باید با یک برنامه حسابشده این ناترازیها را برطرف کند.
رئیسجمهور پذیرفته که همه سلیقهها در کابینه باشند
حسینی درباره میزان احتمال رای اعتماد آوردن پاک نژاد بیان کرد: مجلس از این جهت که آقای پاک نژاد سیاستهای برنامه را قبول ندارد، با کابینه رئیسجمهور همخوانی ندارد یا خوشنام و پاکدست نیست، ایرادی وارد نکرده است و ایشان تجربه و تخصص کافی را هم دارد. البته ممکن است بهدلایلی از جمله سابقه و سلیقه سیاسی ایشان را نپذیرند؛ اما این موضوع با برنامهای که رئیسجمهور دارد، هماهنگ نیست. رئیسجمهور پذیرفته که همه سلیقهها در کابینه باشند و این ناعادلانه است که مجلس بخواهد سیاست رئیسجمهور را احیا نکند.
وی خاطرنشان کرد: رئیسجمهور بر این مبنا که نزاعهای داخلی را کم کند، از جناحهای مختلف افرادی را معرفی کرده است. ممکن است برخی از این افراد بیشتر مورد علاقه مجلس باشند و مجلس به نیروهایی که نزدیک به خودش هستند، رای دهد و به نیروهایی که باب طبع نیستند رای ندهد؛ اما این موضوع با میثاقی که بستند، تعهدی که دولت دارد و روندی که دولت میخواهد شروع کند و حمایتهایی که رهبری از برنامه کار رئیسجمهور داشتند هماهنگ نیست و باید فکر کرد دولت و سایر دستگاهها با مجلسی که نمیخواهد خود را با سیاستها و نیازهای روز کشور هماهنگ کند، چگونه باید برخورد کنند.