تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

محمد اتابک برای چالش‌های تولید و صادرات، نقشه راه دارد/ وزیر صمت نباید صرفا حافظ منافع دولت باشد

احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از ویژگی‌های اتابک وزیر پیشنهادی صمت، شخصیت تعاملی او است. فردی که سال‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی کار کرده است، رابطه این دو بخش را خوب می‌فهمد و می‌تواند پلی برای تعامل حداکثری این دو حوزه باشد؛ یعنی نباید طوری رفتار شود که بخش خصوصی احساس کند وزیر، حافظ منافع دولتی‌ها است.

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: وزارت صنعت، معدن و تجارت را باید یکی از پرحاشیه‌ترین وزارتخانه‌های ایران نامید، زیرا رسالتی گسترده دارد و این حاشیه‌ها از اواسط سال ۹۰ که دولت محمود احمدی‌نژاد تصمیم به ادغام دو وزارت بازرگانی و صنایع و معادن گرفت، به مرور پررنگ‌تر از همیشه شد.

در حالی که بیش از ۱۳ سال از این ادغام می‌گذرد، اما آشفتگی، صنعت، بازار و مسائل مربوط به تولیدکنندگان و تجار، همچنان به قوت خود باقیست و حتی روز به روز، عمق هم پیدا می‌کند.

با این حال، مسعود پزشکیان به عنوان رییس دولت چهاردهم، سید محمد اتابک را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرده است. اتابک در مجلس دوازدهم، مخالفان و موافقان جدی دارد و باید به انتظار نشست و دید در جلسه رای اعتماد او در صحن مجلس چه خواهد گذشت و وی می‌تواند از سد مجلس اصولگرا بگذرد یا خیر؟

در همین رابطه، احمد انارکی محمدی، نماینده رفسنجان و انار به اقتصاد۲۴ گفت: شاید آقای اتابک برای برخی از همکاران، چهره گمنامی باشد، اما ایشان یکی از مدیرانی است که سال‌ها در بخش خصوصی فعالیت داشته و توانسته کارنامه خوبی هم از خود به جای بگذارد.

وی افزود: آقای اتابک چهره‌ای سیاسی نیست و شاید همین موضوع باعث شده برای برخی از افراد شناخته شده نباشد. وزارت صمت، نیازمند فردی متخصص و متعهد و کارنامه‌دار است و کسی که سیاست بر او غالب شده باشد، نمی‌تواند در این وزارتخانه مهم، تاثیرات جدی بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی صمت، سال‌ها در این حوزه‌ها کار کرده و نگاهی به رزومه او بیانگر این مهم است. او مولفه‌های تاثیرگذار در تولید، واردات و صادرات را خوب می‌شناسد و برای چالش‌های پیشرو، نقشه راه دارد.


بیشتر بخوانید: نقاط قوت کارنامه محمد اتابک ؛ توسعه دیدگاه تشکلی در اتاق بازرگانی/ وزیر پیشنهادی صمت می‌تواند با سد مشکلات ارزی وزارتخانه مقابله کند؟


انارکی‌محمدی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های آقای اتابک، شخصیت تعاملی او است. فردی که سال‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی کار کرده است، رابطه این دو بخش را خوب می‌فهمد و می‌تواند پلی برای تعامل حداکثری این دو حوزه باشد؛ یعنی نباید طوری رفتار شود که بخش خصوصی احساس کند وزیر، حافظ منافع دولتی‌ها است. احساس می‌کنم اگر آقای اتباک رای اعتماد از مجلس بگیرد، تعامل و همکاری‌اش با مجلس قابل قبول باشد.

وی گفت: برخی می‌گویند فردی که سال‌ها در بخش خصوصی بوده است نباید پست دولتی قبول کند، اما من این را یک امتیاز می‌دانم، چون او به واسطه سابقه‌اش، درد و مشکلات بخشی خصوصی را لمس کرده و می‌تواند دست‌انداز‌ها را برطرف کند. اکنون اقتصادی موفق است که بیشتر به بخش خصوصی اعتماد کند، موضوعی که رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها خواستارش شدند و فرمودند مردمی‌سازی اقتصاد را دنبال کنید.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس افزود: جلسه آقای اتابک با اعضای کمیسیون اقتصادی بسیار خوب بود. برنامه‌ها ارائه و سوال و جواب‌های خوبی رد و بدل شد. در نهایت هم اکثر قابل ملاحظه‌ای از اعضا به آقای اتابک رای مثبت دادند.

انارکی‌محمدی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا دولت چهاردهم سریع‌تر شکل بگیرد. من به آقای اتابک رای مثبت می‌دهم، چون او را کاربلد و این کاره دیدم. به هر حال وقت کم است و آن‌طور که باید و شاید نمی‌توان در همه موضوعات دقیق شد، ولی فکر می‌کنم ایشان گزینه خوبی است و احتمالاً اعتماد اکثریت مجلس را بتواند کسب کند.

ارسال نظر