تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
بررسی آخرین تغییرات قیمت ارز

خوش بینی دلار به اظهارات تازه دونالد ترامپ

بازار ارز تهران در حال فاصله گرفتن از ریسک‌های قدیمی و جدید است. عدم گسترش آتش درگیری‌های نظامی در منطقه از یکسو و سیگنال مثبت دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از سوی دیگر سبب شده تا بازار ارز در شرایط تخلیه فشار قرار بگیرد. در همین راستا نرخ دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته به کف کانال ۵۹ هزار تومانی رسید.

اقتصاد ۲۴- مشاهدات به عمل آمده از فضای بازار ارز تهران گویای آن است که عمده فعالان را فروشندگان تشکیل می‌دهند. بازار در روز‌های اخیر با ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کرد که با عدم پاسخگویی فوری ایران به اقدام خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی به‌نظر می‌رسد فعلا این ریسک‌ها از بازار فاصله گرفته است. البته برخی از فعالان بازار با توجه به اظهارنظر مقامات کشور که پاسخگویی را حتمی می‌دانند، معتقدند این ریسک‌ها تا زمان وقوع پاسخ ایران مانند آتش زیر خاکستر خواهند بود و درصورتی که آتش درگیری‌ها بالا بگیرد مجددا تاثیر آن‌ها در فضای بازار را مشاهده می‌کنیم. اما علاوه بر اخبار مربوط به مناقشات منطقه‌ای، بازار ارز در سال جاری با یک ریسک سیاسی دیگر نیز درگیر بوده است.

از ماه‌های انتهای سال گذشته و انتشار خبر کاندیداتوری دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال روی کار آمدن او به یکی دیگر از ریسک‌های بازار ایران تبدیل شد. دلیل اصلی این اتفاق تحریم‌های شدیدی است که ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود بر اقتصاد ایران وضع کرد. ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در بدمینستر اظهارات جدیدی را درباره ارتباط با ایران ارائه کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: «امیدوارم در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا روابط «دوستانه‌ای» با ایران داشته باشد»


بیشتر بخوانید: رشد نقدینگی سکوی پرتاب دلار خواهد شد؟


در نتیجه برخی از تحلیلگران ارزی بازار تهران بر این باورند که این اظهارنظر یکی از ریسک‌های پیش‌روی بازار را کم‌رنگ کرده است. در نتیجه می‌توان بخشی از افت نرخ بازار در روز‌های پایانی هفته گذشته را به دلیل همین امر دانست.

پنج‌شنبه قرمز بازار‌ها

در روز‌های پایانی هفته گذشته بازار ارز تهران دچار نوسانات کاهشی شد. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه به رقم ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود، با شروع بازار در روز پنج‌شنبه افت دیگری را نیز تجربه کرد و با ۳۰۰ تومان کاهش در رقم ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که یورو و پوند در این روز افت نرخ‌های بیشتری را تجربه کردند. یورو با ۸۰۰ تومان کاهش در رقم ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. پوند نیز با افت قیمتی ۶۵۰ تومانی در رقم ۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. همچنین روند بازار سکه و طلا نیز روز پنج‌شنبه کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز پنج‌شنبه ۲۲۰ هزار تومان افت نرخ را تجربه کرد و در رقم ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. البته پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد نرخ طلای جهانی در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه، نرخ این قطعه سکه در روز‌های پیش‌رو افزایشی ثبت شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر