تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی از گمرک

طبق اظهارات رئیس کل گمرک ایران، از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مرداد بیش از ۱۳ هزار دستگاه خودروی خارجی از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.


اقتصاد۲۴- این در شرایطی است که کل سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودروی وارداتی در مرحله ترخیص قرار داشته است. آمار‌های ارائه شده از سوی محمدرضوانی‌فر از رشد ترخیص خودرو‌های خارجی در سال جاری حکایت دارد. این در حالی است که سال گذشته واردات و ترخیص خودرو‌های وارداتی به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد. معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، ارزش این تعداد خودروی سواری نو را که از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است ۲۷۷ میلیون دلار اعلام کرد.

به گفته رضوانی‌فر، سال گذشته در همین مدت ۷۳۸ دستگاه خودرو به ارزش ۱۵.۶ میلیون دلار وارد کشور و از گمرکات ترخیص قطعی شده بود.

وی همچنین در مورد عمده وارد‌کنندگان خودرو اظهار کرده که در این مدت واردکنندگان عمده خودروی نو به کشور به لحاظ تعداد شامل معین‌خودرو ایرانیان با ۴۱۸۴ دستگاه، سایپا با ۱۷۷۰، کرمان‌موتور با ۱۵۱۷، بهمن‌موتور با ۱۲۲۹، رهام تجارت پارک با ۸۹۷ و ماموت‌خودرو با ۶۰۵ دستگاه خودرو بوده است.


بیشتر بخوانید: عرضه دوباره خودروهای وارداتی‌های بی‌مشتری


آنچه از آن به عنوان سرعت ترخیص واردات خودرو یاد می‌شود در شرایطی است که چندی پیش عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم، از ورود ۵۰ هزار خودرو به گمرکات کشور خبر داده بود؛ بنابراین اگر ورود ۵۰ هزار خودرو صحت داشته باشد، واردات ۱۳ هزار دستگاه از ابتدای سال جاری را نمی‌توان به تسریع ورود خارجی‌ها تعبیر کرد.

اما نکته‌ای که در ترخیص خودرو‌های مذکور وجود دارد، این است که مقصد این خودرو‌ها چندان مشخص نیست، بدین‌معنا که اگرچه از سال گذشته تاکنون حدود ۳۰ هزار خودرو به کشور ورود کرده، با این‌حال اثری از خودرو‌های یاد شده در معابر و خیابان‌های کشور نیست.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که مقصد این خودرو‌ها معابر و خیابان‌ها و جاده‌های کشور نیست، بلکه خودرو‌های یاد شده مقصد دیگری دارند. شاید عنوان شود که خودرو‌ها به متقاضیانی که اسفندماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام کردند اختصاص یافته، حال آنکه به نظر می‌رسد برخی از متقاضیان با توجه به عدم ثبات اقتصادی و همچنین تورم انتظاری، ترجیحشان بر این است که خودرو‌ها را در گوشه‌ای نگهداری کنند تا بتوانند در زمان مناسب با قیمت بالایی به فروش برسانند. این هم نتیجه خطای سیاستگذار است که واردات خودرو را قطره‌چکانی و با ثبت‌نام از عده‌ای خاص پیش برده است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر