تاریخ انتشار: ۰۶:۱۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
تغییر چهره بازار سهام

پیش بینی بورس امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

دیروز چهره بازار سهام با روز‌های پیشین متفاوت بود. آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل بورس تهران برای دومین روز رشد کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه ۲۸ مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل ۱۴ هزار و ۲۳۸ واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن ۲ هزار و ۳۱۰ واحد بالا آمد. همچنین شاخص کل فرابورس  ۵۸ واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۴۵۷ واحدی داشت.  

دیروز ۶۵ درصد نماد‌های بازار سبزپوش بودند و ۳۵ درصد از سهم‌های بازار افت قیمت داشتند.  

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت قطعات اتومبیل ایران (ختوقا)، شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان (ثاخت) و شرکت زامیاد (خزامیا) سبزپوش بودند. در فرابورس نیز شرکت نیان الکترونیک (نیان)، شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و شرکت توسعه فن افزار توسن (فن افزار) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های فاذر (شرکت صنایع آذر آب)، قنیشا (شرکت قند نیشابور) و پردیس (شرکت سرمایه گذاری پردیس) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ. س. پ)، شرکت ریل پرداز سیر (حریل) و شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


بیشتر بخوانید: شاخص بورس چطور مقاومت ۲ میلیونی را از دست داد؟


عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، ۳۱۰ نماد صف خرید داشتند و ۱۷۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۰ درصدی به رقم ۴۶۵ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

روز شنبه شاخص کل بورس تهران از ابتدای معاملات شروع به رشد کرد و در دقایق ابتدایی به کانال ۲ میلیونی صعود کرد. شاخص به رشد ادامه داد و در پایان معاملات رشد ۱۴ هزار واحدی را ثبت کرد.

دیروز اغلب ۶۵ درصد نماد‌های بازار سبزپوش بودند و شاخص هم وزن نیز ۳۶ صدم درصد بالا آمد. همچنین نماد‌های فملی، فولاد و شستا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

به علاوه، روز شنبه شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و ۱۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز نماد‌های فملی، وبانک، فولاد، سصوفی و وبملت بیشترین ورود سرمایه را داشتند.  اما ارزش معاملات خرد سهام با افت ۴ درصدی به رقم هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان رسید.  

بدین ترتیب حجم معاملات بازار همچنان پایین است. با این حال، رشد قیمت‌ها و ورود سرمایه در روزی که دامنه نوسان قیمت سهام به منفی و مثبت ۲ درصد افزایش داده شد، نشانه مثبتی برای بازار است. بدین ترتیب بازار به مدد اخبار مثبت توانست کانال ۲ میلیونی را پس بگیرد. اوراق تبعی و تزریق سرمایه مهمترین سیگنال‌هایی بود که در روز‌های گذشته به بازار مخابره شد. اما در مقابل ماندگاری محدودیت دامنه نوسان این سیگنال را به بازار می‌دهد که همچنان ریسک‌هایی در بازار وجود دارد.  

در این میان مهمترین ریسک، جنگ در منطقه و میزان درگیر شدن ایران در منازعه با اسرائیل است. فعلا به نظر می‎‌رسد احتمال درگیری نظامی کاهش یافته، اما برخی از مقامات ایران بر انتقام گیری از اسرائیل تأکید دارند.   

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر