تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

آلن دلون کیست؟/ بهترین فیلم‌های بازیگر افسانه‌ای سینمای فرانسه را بشناسید

آلن دلون یکی از برجسته‌ترین بازیگران اروپایی دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بود که در ۱۸ اوت ۲۰۲۴، در سن ۸۸ سالگی در دوشی-مونتکوربون فرانسه، درگذشت.

اقتصاد۲۴- شیوا سپهری: آلن دلون در ۸ نوامبر ۱۹۳۵ در شهر سسو، فرانسه، یکی از حومه‌های ثروتمند پاریس، به دنیا آمد. پدر او اهل فرانسه بود و از نژاد کورسیکایی-ایتالیایی بود، و مادرش از نژاد فرانسوی-آلمانی بود. دلون بازیگر سینمای فرانسه بود که با چهره‌ی جذاب خود به یکی از ستارگان برجسته‌ی سینمای فرانسه در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تبدیل شد.

وی کودکی ناآرامی داشت و دانش‌آموزی سرکش بود. وی پس از دوران سربازی با چند بازیگر سینما دوست شد و همراه آنان به جشنواره فیلم کن ۱۹۵۷ رفت، جایی که توجه یک تهیه‌کننده آمریکایی، دیوید اُ. سلزنیک، را جلب کرد. چندی بعد آلن دلون پس از یک تست بازیگری، قراردادی امضا کرد؛ البته مشروط بر اینکه زبان انگلیسی را یاد بگیرد، اما کارگردان فرانسوی ایو آلگره او را متقاعد کرد که در فرانسه به کار خود ادامه دهد.

زندگی شخصی آلن دلون

زندگی شخصی آلن دلون به اندازه نقش‌هایش روی پرده نقره‌ای جالب بود. او از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ با ناتالی دلون ازدواج کرد و آن‌ها صاحب یک پسر به نام آنتونی دلون شدند. دلون دو فرزند دیگر به نام‌های آنوشکا و آلن-فابین نیز از روابط دیگرش دارد. روابط آلن دلون توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کرد، اما او به شدت از حریم خصوصی خانواده‌اش محافظت می‌کرد و آن‌ها را از نگاه عموم دور نگه می‌داشت.

آلن دلون علاقه زیادی به حیوانات، به ویژه سگ‌ها داشت و اغلب با حیوانات خانگی محبوبش دیده می‌شد. او همچنین یک مجموعه‌دار مشتاق هنر بود و به هنر معاصر و مدرن علاقه خاصی داشت. علاقه‌مندی او به ورزش، به‌ویژه فوتبال و بوکس، به خوبی شناخته شده بود. علاوه بر علایق شخصی‌اش، آلن دلون در امور خیریه نیز شرکت می‌کرد و از سازمان‌های خیریه مختلفی که بر رفاه حیوانات و حمایت از کودکان تمرکز داشتند، پشتیبانی می‌کرد. این تلاش‌ها بازتاب‌دهنده جنبه دلسوزانه شخصیت او بودند.

بهترین فیلم‌های آلن دلون

نخستین حضور آلن دلون در سینما در نقش یک گانگستر جوان در فیلم Send a Woman When the Devil Fails ۱۹۵۷ به کارگردانی آلگره بود و او اولین نقش اصلی خود را در فیلم عاشقانه «Christine» ۱۹۵۸ در کنار رومی اشنایدر ایفا کرد. دلون با بازی در فیلم آفتاب سوزان ۱۹۶۰ که بر اساس رمان آقای ریپلی با استعداد نوشته پاتریشیا های‌اسمیت ساخته شده بود، به سرعت توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد. دلون با نقش‌هایش در فیلم‌های روکو و برادرانش ۱۹۶۰ و فیلم یوزپلنگ ۱۹۶۳ به کارگردانی لوکینو ویسکونتی و همچنین فیلم کسوف ۱۹۶۲ به کارگردانی میکل‌آنجلو آنتونیونی به شهرت بیشتری دست یافت.


بیشتر بخوانید: برد پیت کیست؟


دلون در فرانسه بیشتر به خاطر فیلم‌های گانگستری مانند سامورایی ۱۹۶۷ که یک شاهکار هنری بود و همچنین فیلم دیگر دسته سیسیلی‌ها ۱۹۶۹ شناخته می‌شد. با این حال، او در فیلم‌های انگلیسی‌زبانی همچون رولز رویس زرد  ۱۹۶۴، Texas Across the River ۱۹۶۶ و خورشید سرخ ۱۹۷۱ نیز ظاهر شد. با این وجود، او نتوانست در میان تماشاگران آمریکایی جلب توجه کند، هرچند که در اروپا و ژاپن بسیار مشهور بود. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به Monsieur Klein ۱۹۷۶، Notre histoire  ۱۹۸۴، موج نو  ۱۹۹۰ و یک شانس از دو شانس ۱۹۹۸ اشاره کرد.

اگرچه از دهه ۱۹۸۰ به بعد فیلم‌های آلن دلون کم‌تر مورد توجه قرار گرفتند، اما او با سریال‌های تلویزیونی موفقی مانند فابیو مونتاله ۲۰۰۲ و فرانک ریوا ۲۰۰۳-۲۰۰۴ به صحنه بازگشت. او نقش ژولیوس سزار را در کمدی سینمایی موفق آستریکس در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ بازی کرد و تا دهه بعد به بازیگری ادامه داد.

درگذشت آلن دلون

به گزارش اقتصاد۲۴ آلن دلون در ۱۸ اوت ۲۰۲۴، در سن ۸۸ سالگی در دوشی-مونتکوربون فرانسه، درگذشت. فرزندان او روز یکشنبه در بیانیه‌ای به خبرگزاری ملی فرانسه (AFP) خبر درگذشت او را اعلام کردند که این امر طبق یک روال معمول در فرانسه انجام شد. مرگ دلون پایان یک دوره در سینمای اروپا را رقم زد و با ادای احترام‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی و پوشش گسترده رسانه‌های برجسته فرانسوی از زندگی حرفه‌ای درخشان او همراه شد. آلن دلون در سال ۲۰۱۹ دچار سکته مغزی شده بود.

میراث آلن دلون

زندگی آلن دلون ترکیبی از پیروزی‌ها و چالش‌ها بود، چه در زندگی شخصی و چه در نقش‌های سینمایی‌اش. وی از کودکی پر فراز و نشیبش تا تبدیل شدن به یک نماد سینمایی، به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیگران اروپایی دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شناخته شد و به عنوان یک چهره فرهنگی و سینمایی برجسته قرن بیستم مورد تقدیر قرار گرفت. سبک، ظاهر و نقش‌هایش او را به یک نماد بین‌المللی در سینما تبدیل کردند که محبوبیت پایداری برایش به ارمغان آورد.

ارسال نظر