تاریخ انتشار: ۲۰:۰۷ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

بازگشت جنگنده بازنشسته به میدان + عکس

F-۱۱۷ هنوز برای آموزش ارزش دارد. به‌عنوان یک هواپیمای تهاجمی، F-۱۱۷ می‌تواند به خلبانان یاد دهد که چگونه با هواپیماهای با قابلیت رصد پایین درگیر شوند. علیرغم سن بالای آن، جنگنده اف-۱۱۷ هنوز مزایای مهمی را ارائه می‌دهد.

اقتصاد۲۴- جنگنده F-۱۱۷ Nighthawk یکی از اولین هواپیما‌هایی در جهان بود که ویژگی‌های رادار گریز را در خود جای داد. اما با شروع به کار F-۲۲ رپتور، F-۱۱۷ از کار افتاد و بازنشسته شد.

علیرغم بازنشستگی رسمی F-۱۱۷ نایت هاوک از خدمت در سال ۲۰۰۷، نیروی هوایی ایالات‌متحده همچنان به‌طور منظم ناوگانی متشکل از ۴۵ فروند F-۱۱۷ را به پرواز درمی‌آورد. نیروی هوایی آمریکا قصد خود را برای تمدید عملیات F-۱۱۷ تا سال ۲۰۳۴ تأیید کرد که به این معنی است که این جت، پس از بازنشستگی رسمی به مدت ۲۶ سال خدمت خواهد کرد.



F-۱۱۷ نایت هاوک یک هواپیمای پنهان‌کار تک‌سرنشین و دو موتوره است که توسط شرکت لاکهید برای نیروی هوایی ایالات‌متحده ساخته شد و اولین هواپیمای ساخته شده بر اساس فناوری پنهان‌کاری است. در سال ۱۹۷۴ ایده این هواپیما توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا به بخش پروژه‌های سری لاکهید معروف به اسکانک وورکز داده شد. به این صورت که هواپیمایی طراحی شود که با انعکاس کمترین میزان نور، امواج رادار و امواج فروسرخ در برابر سیستم‌های هشدار الکترونیکی دشمن پنهان بماند. پروژه این هواپیما پس از دوره‌ای از آزمایش‌های پرواز به موفقیت رسید و اولین نمونه قابل پرواز در سال ۱۹۸۲ تحویل داده شد. وجود این هواپیما در سال ۱۹۸۸ به‌طور رسمی تأیید شد و تولید آن در سال ۱۹۹۰ متوقف شد.



نمای این هواپیما مثلثی شکل بوده و دم‌های به عقب برگشته با زاویه‌ای بازدارد. سطح این هواپیما با صفحات صافی پوشیده شده که امواج راداری را از فرستنده دور کرده و همچنین از موادی پوشیده شده که امواج راداری را جذب کند. اف-۱۱۷ توسط دو موتور توربوفن جنرال الکتریک نیرو می‌گیرد که جهت کاهش امواج مادون قرمز فاقد پس‌سوز بوده و لذا پرواز با سرعت ماورای صوت را برای هواپیما میسر نمی‌سازد. مهمات هواپیما شامل بمب‌های لیزری و موشک‌های ضدرادار و مادون‌قرمز داخل هواپیما حمل می‌شوند. با استفاده از تجهیزات دیجیتال و ماهواره این هواپیما برای ناوبری احتیاجی به رادار خود ندارد.

بیشترین نقش این هواپیما در جنگ اول خلیج‌فارس بود که در طی آن عملیات‌های مهم زیادی را با موفقیت انجام داد.

F-۱۱۷ هنوز برای آموزش ارزش دارد. به‌عنوان یک هواپیمای تهاجمی، F-۱۱۷ می‌تواند به خلبانان یاد دهد که چگونه با هواپیما‌های با قابلیت رصد پایین درگیر شوند. علیرغم سن بالای آن، اف-۱۱۷ هنوز مزایای مهمی را ارائه می‌دهد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر