تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

اعتراض پرستاران ادامه دارد/تازه‌ترین آمار از اخراج فعالان صنفی معلمان

امتدادِ کارگری" یک بولتن خبری هفتگی است که مروری دارد بر پر سروصداترین خبرهای مرتبط با اعتراضات صنفی و کارگری و وقایع و تحولات مرتبط با مزدبگیران در طول هفته.

اقتصاد۲۴-در دومین شماره بولتن امتداد کارگری، به تداوم اعتراضات پرستاران می‌پردازیم که از ۱۵ مرداد ماه آغاز شد و تاکنون در ۱۰ شهر کشور گسترده شده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. در طول دو هفته اعتراض پرستاران، علاوه بر وزارت بهداشت، معاونت پرستاری، نظام پرستاری؛ نهادهایی، چون دیوان محاسبات کشور، کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس و شورای امنیت کشور به موضوع اعتراضات پرستاران ورود کرده‌اند. در نشستی که با مقامات مسئول وزارتخانه و سازمان برنامه وبودجه در شورای امنیت کشور برگزار شد، مقرر شد تا ظرف سه ماه کلیه مطالبات اعم از سهم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و اضافه‌کاری‌ها و معوقات مزدی، پرداخت شود. بی‌توجهی به مطالبات پرستاران در سال‌های اخیر منجر به مهاجرت گسترده پرستاران شده است. بر اساس اعلام سازمان نظام پرستاری تنها در یک سال گذشته، ۳ هزار پرستار مهاجرت کرده‌اند.

تازه‌ترین آمار و ارقام از اخراج فعالان صنفی معلمان

در هفته‌ای که گذشت، انتشار توئیتی درباره آخرین آمار فعالان صنفی معلمان خبرساز شد. محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان که خود نیز در نتیجه فعالیت‌های صنفی شغلش را از دست داده است، با انتشار یک توئیت در صفحه شخصی خود از قول یکی از مسئولین سابق آموزش و پرورش خبر داد که در طول دو سال گذشته، ۴۰۰ معلم و فعال صنفی مجبور به توقف فعالیت خود شده‌اند.

ماجرا از این قرار است که نشستی با حضور فعالان تشکل‌های سیاسی معلمان از جمله سازمان معلمان و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با حضور وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش برگزار شده بود، عبدالرضا فولادوند مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان تهران اعلام کرده است که در دانشگاه شهید رجایی ۷۰ نفر و ۳۳۰ معلم و فعال صنفی از کار اخراج شده‌اند.

فشار بر فعالان صنفی معلمان در حالی ادامه دارد که در روز‌های اخیر هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران طی ابلاغیه‌ای «اسماعیل عبدی» دبیر اسبق کانون صنفی معلمان را به «شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیر قانونی» و «اعمال فشار‌های گروهی برای تحصیل به مقاصد غیر قانونی از طریق عضویت در کانون صنفی معلمان» و «سرپرستی اعتراضات کشوری معلمان» و «حضور در تحصن و تجمع که منجر به بازداشت و محکومیت شده است» متهم کرده است.

دولت چهاردهم و اعتراضات کارگران

در حالی که موج اعتراضات پرستاران شهر‌های مختلف کشور را در نوردیده، با نگاهی به خبر‌ها در خواهیم یافت که نارضایتی‌های اجتماعی در سطح گسترده‌ای در میان مزدبگیران در حال بازتولید است. از بازنشستگان صندوق‌های مختلف بیمه‌ای و به ویژه تامین اجتماعی تا کارگران و کارکنان یکی از استراتژیک‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور یعنی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و کارگران بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی.


بیشتر بخوانید:تبدیل اعتراض صنفی به بحران سیاسی؛ اعتراض پرستاران شغلی است پس به جای پلیس گفتگو کنید


حالا دولت چهاردهم و وزرای انتخابی کابینه مسعود پزشکیان با اطلسی از بحران‌های حوزه کارگری و صنفی مواجه‌اند که تنها با سیاست‌گذاری دقیق و هدفمند از طریق شناخت نیاز‌ها و ارائه راهکار‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و البته بلند مدت برای حل این چالش‌ها قابل التیام است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های تامین اجتماعی، کشوری، فولاد، مخابرات، کارگران معادن، فولاد و مس، کارگران شرکت‌های مادر واگذار شده به بخش خصوصی رانتیر، کارگران خطوط حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، کارگران خدمات شهری و فضای سبز همه و همه در سه مطالبه مشترکند و آن رفع تبعیض، امنیت شغلی و دستمزد متناسب با هزینه‌های زندگی است.

اعتراض پرستاران ادامه دارد/تازه‌ترین آمار از اخراج فعالان صنفی معلمان

منبع: امتداد

ارسال نظر