تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

پهپاد Zala KYB؛ پهپاد انتحاری ترسناک روسیه

در این مطلب به معرفی پهپاد انتحاری زالا کی وای بی روسیه خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴: پهپاد زالا کی وای بی (Zala KYB) که با نام KUB-BLA نیز شناخته می‌شود، یک سیستم مهمات سرگردان جدید است که توسط شرکت دفاعی روسی زالا ایرو، یکی از زیرمجموعه‌های گروه کلاشنیکف توسعه و تولید شده است.

این پهپاد بر اساس تجربه رزمی نیرو‌های مسلح روسیه در سوریه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ساخته شده است. از مزایای کلیدی این سیستم می‌توان به دقت بالا، پرتاب پنهان و عملیات ساده و بی‌صدا اشاره کرد. این پهپاد سرگردان که در نمایشگاه بین المللی دفاعی در ابوظبی در فوریه ۲۰۱۹ برگزار شد، رونمایی شد و توسط ارتش روسیه اداره می‌شود.

قابلیت پهپاد Zala KYB

این پهپاد می‌تواند محموله‌های مختلف را با دقت بالا در طول عملیات نظامی بر اساس مختصات هدف تعیین شده به صورت دستی یا هدایت هدف مبتنی بر تصویر تحویل دهد. زالا کی وای بی می‌توان از آن به عنوان یک پهپاد انتحاری یا پهپاد کامیکازه برای نابودی موثر اهداف کوچک در زمین و دریا استفاده کرد.

اوکراین مدعی شد که یک پهپاد زالا کی وای بی مجهز به یک وسیله انفجاری را در منطقه‌ای در کیف در مارس ۲۰۲۲، در جریان تهاجم روسیه به اوکراین که در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، سرنگون کرده است.

طراحی و ویژگی‌های پهپاد زالا کی وای بی

این هواپیمای بدون سرنشین بال مثلثی عریض برای پرتاب مخفی و عملیات بی صدا طراحی شده است. زالا کی وای بی می‌تواند به زیرساخت‌های دشمن مستقر در زمین و دریا و همچنین اهداف زرهی سبک حمله کند.

طول بال این پهپاد کامیکازه ۱.۲۱ متر، طول آن ۰.۹۵ متر و ارتفاع آن ۰.۱۶۵ متر است. زالا کی وای بی را می‌توان برای ماموریت‌هایی مانند اطلاعات، نظارت و شناسایی و همچنین درگیری هدف استفاده کرد.

زالا کی وای بی از فناوری شناسایی بصری هوش مصنوعی برای شناسایی و طبقه‌بندی در زمان واقعی اهداف استفاده می‌کند. فناوری AIVI مساحت تحت پوشش را در طول یک پرواز ۶۰ برابر افزایش می‌دهد.

مکانیسم پرتاب و ضربه Zala KYB

نسخه استاندارد پهپاد کامیکازه را می‌توان از منجنیق پرتاب کرد. این پهپاد پس از پرتاب برای شناسایی هدف در هوا شناور می‌شود. این هواپیمای بدون سرنشین از طریق یک مسیر عمودی و با دقت به هدف برخورد می‌کند. زالا کی وای بی می‌تواند تانک‌های جنگی را مورد اصابت قرار دهد و یک ماده منفجره را منفجر و برجک را سوراخ کند.

پیشرانه و عملکرد Zala KYB

این پهپاد با استفاده از یک موتور الکتریکی می‌تواند با سرعتی بین ۸۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این مهمات پرسه زن می‌تواند حداکثر ۳ کیلوگرم سنسور و کلاهک‌های انفجاری را حمل کند. زالا کی وای بی می‌تواند ۳۰ دقیقه در هوا بماند و اهدافی را در برد تقریباً ۴۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

انواع صادراتی و اصلاح شده زالا کی وای بی

نوع صادراتی که با نام کی یو بی-ئی شناخته می‌شود، در نوامبر ۲۰۲۱ آزمایشات دولتی را با موفقیت پشت سر گذاشت. این پهپاد مجهز به مهمات هدایت شونده، در ژانویه ۲۰۲۲ توسط مقامات روسیه برای صادرات تأیید شد.

در ماه مه ۲۰۲۲، اریتره در ازای یک پایگاه نظامی که روسیه قصد دارد در آفابت، تقریباً ۴۰ کیلومتر دورتر از شهر بندری ماساو اریتره بسازد، ۸ هواپیمای بدون سرنشین کی یو بی-ئی دریافت کرد.

گروه کلاشینکف با روسوبورونکسپورت، صادرکننده محصولات دفاعی دولتی، برای تبلیغ مهمات سرگردان در بازار بین المللی شریک شد.

تغییراتی در این پهپاد که در مجمع بین‌المللی نظامی و فنی «آرمی ۲۰۲۱» در مسکو در آگوست ۲۰۲۱ نشان داده شد، به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان بخشی از یک گروه هدایت شونده به کار گرفته شود. این پهپاد مستقر در دریا را می‌توان از قایق‌های تندرو و کشتی‌های ویژه پرتاب کرد.

نسخه به روز شده پهپاد نیروی دریایی را می‌توان از یک پرتابگر ویژه نصب شده بر روی قایق‌های تندرو، مانند کشتی فرود سریع بی کی-۰۱۶ کلاشینکف و همچنین کشتی‌های ویژه و سایر سکو‌های دریایی پرتاب کرد.

مشخصات فنی کلی زالا کی وای بی

نوع پروژه: پهپاد انتحاری

توسعه دهنده: زالا ایرو

اپراتور: ارتش روسیه

بار: ۳ کیلوگرم

سرعت پرواز: بین ۸۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت

استقامت پروازی: ۳۰ دقیقه

ارسال نظر