تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

ماموریت سخت خانم وزیر در آشفته بازار مسکن ایران

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام تکلیف وزارت راه و شهرسازی با تعیین وزیر جدید مشخص شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان و برنامه‌های خانم فرزانه صادق مالواجرد، به او رای اعتماد دادند.

اقتصاد۲۴- صادق مالواجرد در نطق خود از طرح‌ها و ایده‌های مختلفی سخن گفت و وعده‌های بزرگی نیز به مردم داد. تعیین و تکلیف وضعیت واحد‌های مسکن مهر و مسکن ملی و کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه، از جمله این وعده‌ها بود. برخی نمایندگان مجلس نسبت به سوابق خانم صادق و تجربه کم او در برخی حوزه‌ها معترض بودند و انتقادات خود را در این زمینه مطرح کردند.

در میان نماینده ها، اما برخی افراد حمایت جانانه‌ای از وزیر پیشنهادی کردند و او را برای این پست، فردی مناسب و شایسته معرفی کردند. یکی از پرسش‌های پرتکرار از وزیر جدید به تفکیک وزارت راه و شهرسازی مربوط می‌شود که البته هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است. برخی از نمایندگان مجلس دوازدهم به شدت با این طرح موافق هستند و این موضوع را مطالبه مردم قلمداد می‌کنند.

گسترش نیوز در این راستا، گفت و گویی با بیت الله عبداللهی، نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

بیت الله عبداللهی، درباره آخرین وضعیت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تصمیم احتمالی صادق مالواجرد گفت: وزیر این وزراتخانه، باید خود را برای چالش‌های گوناگون آماده سازد. در حال حاضر فردی را نمی‌توان برای این پست در نظر داشت که هم در حوزه راه و شهرسازی و هم در حوزه مسکن تخصص و دانش جامع داشته باشد؛ بنابراین از خانم صادق نیز انتظار نمی‌رود که بتواند حداقل در کوتاه مدت تصمیمات بزرگی اتخاذ کند.

او ادامه داد: داشتن تخصص در هر دو بخش از این وزارتخانه عریض و طویل، بزرگ‌ترین معضل فعلی محسوب می‌شود. بازار مسکن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و مردم در شرایط خوبی به سرنمی‌برند. وزیر جدید باید با برنامه ریزی دقیق، مسیر خوبی را برای حوزه مسکن ترسیم کند و با به کار گماردن افراد متخصص در جهت حل چالش‌های بزرگ گام بردارد.

عبداللهی افزود: درصورتی که خانم صادق در حل مشکلات بازار مسکن توفیقی نداشته باشد، نارضایتی‌های فعلی گسترده‌تر می‌شود و کار سخت‌تری در انتظار او و همکارانش خواهد بود. در قدم اول باید مشکل تامین مسکن حل شود تا اقشار آسیب پذیر جامعه مشکلی بابت خرید خانه مورد نظر خود نداشته باشند. پس از آن باید در بخش راه‌ها اقدامات لازم صورت گیرد و با برنامه ریزی اصولی در راستا ترمیم جاده‌ها کار‌های درخوری انجام شود.

وی تصریح کرد: عدم موفقیت در بخش مسکن می‌تواند عواقب بدی برای تیم جدید وزارتخانه در پی داشته باشد. شکست در ابتدای راه، می‌تواند مشکلات زیادی را برای وزیر جدید در حوزه راه و شهرسازی ایجاد کند. خانم صادق برای حوزه راه، باید از اشخاص باسواد و متخصص بهره گیری کند تا شاهد وقوع اتفاقات ناگوار گذشته در این قسمت نباشیم. ما با یک وزارتخانه بزرگ و حیاتی مواجه هستیم که حیطه وظایف گسترده‌ای دارد و از این حیث باید به اهمیت بالای آن اشاره کنیم.


بیشتر بخوانید: خانواده‌های پُر جمعیت هم به‌دنبال اجاره نُقلی‌ها + جدول


وزارت راه و شهرسازی یکی از اقتصادی‌ترین وزارتخانه‌ها به حساب می‌آید

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به گسترش نیوز گفت: حوزه راه و مسکن به دلیل اهمیت و گستردگی آن، یکی از اولویت‌های اول هر دولتی به شمار می‌رود. بخش راه می‌تواند تاثیر مستقیمی با اشتغال و معیشت مردم داشته باشد و هر گونه اقدامی در این راستا بر زندگی آحاد جامعه موثر است. ارتباط با بازار‌های داخلی و رشد و توسعه اقتصاد ما به این حوزه گره خورده است و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.

عبداللهی یادآور شد: به باور من، وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین وزارتخانه‌ها به حساب می‌آید که می‌تواند در کیفیت زندگی مردم اثر مستقیم داشته باشد. مردم در قسمت شهرسازی پرسش‌های به حقی از مسئولان دارند که باید پاسخ روشنی برای آن‌ها مطرح شود. شکل گیری همکاری و تعاون مطلوب میان وزارتخانه و شورای عالی مسکن استان‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف سازد.

او در پایان تاکید کرد: در بازار اجاره تعارضات مشهوری میان موجر و مستاجر وجود دارد که در دولت گذشته با مطرح‌سازی پروژه‌های مختلف مانند تعیین سقف برای اجاره بها، گام‌هایی در این زمینه برداشته شد. هر چند که هنوز موفقیت‌های ملموسی در این راستا دیده نشده و باید دید که دولت جدید چه برنامه‌ای برای این موضوع در دستور کار خود دارد.

سخن پایانی

یکی از نمایندگان مجلس این طور مطرح کرده است که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار کمیسیون عمران قرار داشته، اما با درخواست رئیس جمهور فعلا مسکوت مانده و ظاهرا پس از تشکیل دولت در خصوص آن تصمیم گیری نهایی خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تفکیک این وزارتخانه می‌تواند پیامد‌های مثبتی برای بازار مسکن به همراه داشته باشد و مردم ثمرات آن را در کوتاه مدت مشاهده خواهند کرد. باید صبر کرد و دید که پس از آغاز به کار وزیر جدید، این طرح وارد فاز جدیدی می‌شود و یا باز هم شاهد کارشکنی‌ها در این قسمت خواهیم بود.

ارسال نظر