تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

کاندولیزا رایس: دارایی‌های تهران را نباید آزاد کرد

کاندولیزا رایس سیاستمدار جمهوری خواه و وزیر خارجه پیشین آمریکا با بیان اینکه «چالش ایالات متحده آمریکا با گسترش و رشد همکاری روسیه با چین، ایران و کره شمالی پیچیده شده است»، گفت: ایران خروج ایالات متحده آمریکا را از خاورمیانه جشن می‌گیرد.

اقتصاد۲۴- «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه پیش ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» در تحلیلی که در نشریه «فارن افرز» آمریکا منتشر شده است، نوشت: «چالش آمریکا با گسترش و رشد همکاری روسیه با چین، ایران و کره شمالی پیچیده شده است. این چهار کشور یک هدف مشترک دارند و آن هم تضعیف و جایگزینی سیستم بین المللی تحت رهبری آمریکا است که این چهار کشور با آن مخالف هستند.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا مدعی شد: «نزدیک‌تر شدن ایران به ساخت سلاح هسته‌ای چین و روسیه را ترسانده است. نیرو‌های وابسته به تهران منبع دائمی مشکل در خاورمیانه هستند: حوثی‌ها (انصارالله) کشتی‌ها را در دریای سرخ به خطر می‌اندازند، حماس بی پروا جنگی را با اسرائیل آغاز کرد، حزب الله لبنان تهدید می‌کند که این جنگ را به یک آتش منطقه‌ای تبدیل می‌کند، و شبه نظامیان در عراق و سوریه که به نظر نمی‌رسد تهران کنترل محدودی بر آن‌ها دارد، حملاتی را علیه نیرو‌های ارتش آمریکا انجام داده اند. خاورمیانه بد و بی ثبات برای روسیه یا چین خوب نیست. هیچ یک از این سه قدرت واقعاً به کیم جونگ اون، رهبر بی پروای کره شمالی، اعتماد ندارند.»

این سیاستمدار جمهوریخواه آمریکایی سپس با انتقاد از سیاست دولت دموکرات جو بایدن در بخش دیگری از مقاله خود مدعی شد: «واشنگتن دیگر هرگز نباید دارایی‌های ایران را آزاد کند، همانطور که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این اقدام را به عنوان بخشی از توافق برای آزادی پنج آمریکایی زندانی انجام داد. تلاش‌ها برای یافتن افراد میانه‌رو در میان حکومت مذهبی ایران محکوم به شکست است و تنها به حکومت ایران اجازه می‌دهد که از پاسخگویی فرار کند.»


بیشتر بخوانید: بلینکن در گفتگو با رایس: تصمیم با مردم ایران است


کاندولیزا رایس تاکید کرد: آمریکا باید توانایی دفاعی کافی را برای مقابله با اهداف استراتژیک چین، روسیه و ایران حفظ کند. جنگ در اوکراین نقاط ضعفی را در پایگاه صنعتی دفاعی آمریکا آشکار کرده است که باید اصلاح شود.

وزیر خارجه دولت جورج دبلیو بوش در بخش دیگری از مقاله خود در فارن افرز ادامه داد: ایجاد حمایت از یک سیاست خارجی بین‌المللی گرایی مستلزم رئیس جمهوری است که تصویر واضحی از جهان بدون ایالات متحده آمریکا فعال ترسیم کند. در چنین دنیایی، پوتین و شی روسای جمهور چین و روسیه جسور شده و با شکست اوکراین، به سوی فتح بعدی می‌روند.

وزیر خارجه جمهوری خواه پیشین آمریکا اضافه کرد: ایران نیز خروج آمریکا را از خاورمیانه جشن می‌گیرد و حکومت خود را از طریق نیرو‌های وابسته به خود حفظ خواهد کرد. حماس و حزب‌الله جنگ‌های بیشتری را آغاز خواهند کرد و امید‌ها به عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی خلیج فارس با اسرائیل از بین خواهد رفت. اقتصاد بین‌الملل ضعیف‌تر خواهد شد و این امر رشد آمریکا را از بین می‌برد.

ارسال نظر