تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
وقت استقبال از «ارزشی» هاست؟

پیش بینی بورس امروز ۵ شهریور ۱۴۰۳

با وجود تمدید محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان و در پیش بودن روز تعطیل، شنبه بورس تهران سبزپوش شد. آیا وقت استقبال از «ارزشی» هاست؟


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل بورس تهران رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۵۲ هزار واحد بالا آمد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه ۵ شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل ۱۵ هزار و ۲۶۲ واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن ۲ هزار و ۸۶۷ واحد بالا آمد. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۹ واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۴۱۳ واحدی داشت.

دیروز ۶۸ درصد نماد‌های بازار سبزپوش بودند و ۳۲ درصد از سهم‌های بازار رشافتد قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت سپنتا (فپنتا)، شرکت قطعات اتومبیل ایران (ختوقا) و شرکت داروسازی فارابی (دفارا) سبزپوش بودند. در فرابورس نیز شرکت فرانسوز یزد (کایزد)، شرکت توسعه فن افزار توسن (فن افزار) و شرکت سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های لابسا (شرکت آبسال)، کماسه (شرکت تامین ماسه ریخته گری) و چفیبر (شرکت فیبر ایران) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل پرداز سیر (حریل)، شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، ۲۹۰ نماد صف خرید داشتند و ۱۴۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۷۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۷۸۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۴۲ درصدی به رقم ۴۲۸ میلیارد تومان رسید.


بیشتر بخوانید:  دامنه نوسان بورس تغییر کرد


پیش بینی بورس امروز

روز شنبه شاخص کل بورس تهران از ابتدای معاملات شروع به رشد کرد و در پایان رشد ۷۵ صدم درصدی را ثبت کرد. با مازاد تقاضا در بازار تعداد سبزپوش‌های بازار بیشتر شد و تعداد صف‌های خرید و سرانه خرید هر کد حقیقی بیشتر از فروش‌ها بود.

دیروز اغلب نماد‌های بازار سبزپوش بودند و شاخص هم وزن نیز ۴۵ صدم درصد بالا آمد. همچنین نماد‌های فملی، فولاد، شستا، شپنا، وبملت و نوری بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

به علاوه، روز شنبه شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و ۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز نماد‌های فولاد، فملی، وبانک، شپنا و ومعادن بیشترین ورود سرمایه را داشتند.

بدین ترتیب بازار در روز میان تعطیلی رشد کرد. در حالی که با توجه به تمدید محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان و در پیش بودن روز تعطیل انتظار چندانی برای رشد بازار نمی‌رفت. برخی از ناظران رشد بازار را واکنش مثبت به کابینه مسعود پزشکیان تلقی کردند. برخی نیز معتقدند تزریق سرمایه و کاهش احتمال درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل دو عامل مهم‌تر در رشد بازار هستند. با این حال، فاکتور‌های عملکردی بازار سیگنال صعود می‌دهند. بخش بزرگی از سهم‌های بازار اصطلاحاً «ارزشی» تلقی می‌شوند و می‌توانند مورد استقبال قرار گیرند.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر