تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳

بازار بورس تهران در پایان معاملات امروز توانست بیش از ۱۰ هزار واحد دیگر رشد را تجربه کند و این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده است که دامنه نوسان همچنان در محدوده‌های ۲ درصدی قرار گرفته است و سازمان بورس همچنان اصرار دارد که دامنه تا اطلاع ثانوی محدود باشد.

اقتصاد۲۴- در جریان معاملات روز جاری در بازار اوراق بهادار تهران ارزش بازار حوالی ۶۷۰۰ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت تا از کف ۶۵۰۰ همتی خود بیشتر فاصله بگیرد و عدد شاخص در محدوده‌های بالاتری از ۲ میلیون و ۶۳ هزار واحدی بماند.

گروه فلزات اساسی در سومین هفته پیاپی در صدر برترین گروه‌های از نظر ارزش معاملاتی هستند و اهالی بازار راه اندازی تالار توافق ارز در مرکز مبادله را یکی از دلایل استقبال خریداران از این گروه عنوان می‌کنند. ارزش معاملاتی این گروه در بازار روز جاری بیش از ۲۰۷ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به روز‌های پیشین اوضاع به مراتب بهتری را نشان می‌دهد.

گروه شیمیایی بازار نیز همچون فلزات اساسی رتبه دوم را برای چندمین روز متوالی از آن خود کرده است که بالاتر از لیدر سنتی بازار یعنی گروه خودرویی قرار گرفته باشد. گروه شیمیایی بازار سرمایه ارزش معاملاتی ۱۶۶ میلیارد تومانی و خودرویی‌ها نیز ارزش معاملاتی ۱۵۲ میلیارد تومانی را به خود گرفتند. به این ترتیب خودرویی‌های بازار سرمایه پس از چند روز معامله شدن در ارزش معاملاتی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان امروز بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای خود ثبت کردند.

در بازار بحث آزاد سازی پول‌های بلوکه شده شرکت داده شده در لاتاری خودرو مطرح است و ارقامی همچون ۲۳۰ همتی برای آن عنوان می‌شود اهالی بازار انتظار دارند که درصدی از این پول‌ها به بازار سرازیر شود. اما سازمان بورس در گزارشی موضوعی را مطرح کرده است و عنوان داشته در سه اخیر بیش از ۲۰ مورد بحران برای بازار سرمایه ایجاد شده است که هنوز خیلی از این موارد حل نشده و حتی در حال تشدید شدن هم هستند.

با این تفاسیر آیا همچنان علاقه‌مندی پیدا می‌شود که به بورس و بازار سرمایه حرکت کند؟ در نگاه اول جواب منفی است. اهالی بازار سؤال مهم را که در این روز‌ها مطرح می‌کنند این است که این پول به کدام بازار حرکت می‌کند. در این میان بانک‌ها تلاش می‌کنند تا این منابع از حساب‌ها خارج نشود و از طرفی هم آمار‌های مردادماه نشان می‌دهد که ورود پول به صندوق‌های طلا و همچنین گواهی‌های شمش طلا بیشتر از قبل شده است تا نشان دهد یکی از مقاصد پول‌های بلوکه شده طلا است! 


بیشتر بخوانید: بورس به کدام سو می‌رود؟


تحلیلگران بازار معتقد هستند تا بازار گزارش خوبی را منتشر نکند خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. البته که بحران‌ها همچنان پابرجا هستند و فضای سیاسی کشور پرابهام؛ و در اولین دیدار‌های وزارت خارجه شاهد این موضوع هستیم که امروز شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز در سفرش به تهران ضمن دیدار با سیدعباس عراقچی همتای ایرانی با مسعود پزشکیان رئیس جمهور دیدار کرده است.

دلار آزاد نیز از دیگر گزینه‌هایی است که می‌تواند مقصد پول‌های بلوکه شده حساب‌های وکالتی باشد، اما بازار سرمایه بعید است به عنوان مقصد انتخاب شود.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص در مسیر صعودی قرار دارد، اما قدرت کافی (حجم یا همان ارزش معاملات) برای ادامه این مسیر وجود ندارد. تحلیل گران بازار مواردی را برای این موضوع مطرح می‌کنند. دامنه نوسان محدود، بحران‌های سال‌های اخیر که سازمان بورس از آن‌ها یاد می‌کند و همچنین بی اعتمادی که ناشی از همین بحران‌هایی است دولت‌های قبلی برای بازار ایجاد کرده‌اند.

اما از منظر تکنیکالی باید این طور گفت که اولین مقاومت برای بازار سرمایه و شاخص کل همین میانگین ۵۵ روزه است که در صورتیکه شاخص کل از پس این مقاومت برآید می‌شود امیدوار بود که بازار برای مسیر صعودی خود ثابت قدم است هر چند که توان کافی را ندارد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر