تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
رشد بازار مصنوعی است؟

پیش بینی بورس امروز ۶ شهریور ۱۴۰۳

به نظر می‌رسد بازار بر شانه بزرگان و شاخص‌سازان پیش می‌رود. از سوی دیگر تقاضای حقیقی پایین است و خروج سرمایه تداوم داشته است. در نتیجه برخی ناظران معتقدند رشد بازار متأثر از اخبار مثبت و تزریق سرمایه است. آیا این رشد کوتاه مدت و مصنوعی است؟


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‎‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار به رشد ادامه دادند.

برای پیش بینی بورس امروز –سه شنبه ۶ شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۱۰ هزار و ۹۸۷ واحد صعود کرد و شاخص کل هم‌وزن هزار و ۷۱۷ واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۰ واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۲۳۹ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس هلدینگ گروه صنعتی ملی (وملی)، شرکت پارس دارو (دپارس) و بانک اقتصاد نوین (ونوین) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز، شرکت پویا زرکان آق دره (فزر)، شرکت قاسم ایران (قاسم) و شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک)، خمهر (شرکت مهرکام پارس) و واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام)، شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) و شرکت قند شیروان (قشیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


بیشتر بخوانید:  تغییر طبقه بندی باشگاه استقلال در بازار پایه فرابورس


عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، ۱۴۵ نماد صف خرید داشتند و ۲۰۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۱۹ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۲ درصدی به رقم ۴۳۵ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

روز دوشنبه برای سومین روز متوالی روند رشد شاخص‌های بازار سهام تداوم داشت. این رشد علی رغم تداوم محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان قیمت سهام است.

دیروز شاخص کل بورس ۰.۵۴ درصد رشد کرد که نماد‌های فملی، فولاد، تاپپیکو و فارس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. اما دیروز شاخص هم وزن ۰.۲۷ درصد رشد کرد.

همچنین دیروز برخلاف روز‌های پیشین میزان عرضه بر تقاضا غلبه کرد و شاهد افزایش خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم. ارزش معاملات خرد سهام نیز با تغییر اندکی در سطح ۲ هزار و ۶۲ میلیارد تومان قرار گرفت؛ بنابراین به نظر می‌رسد بازار بر شانه بزرگان و شاخص‌سازان پیش می‌رود. از سوی دیگر تقاضای حقیقی پایین است و خروج سرمایه تداوم داشته است. در نتیجه برخی ناظران معتقدند رشد بازار متأثر از اخبار مثبت و تزریق سرمایه است. آیا این رشد کوتاه مدت و مصنوعی است؟ باید در انتظار روز‌های آتی بمانیم.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر