تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره شرکت خودروسازی تویوتا بدانیم

تویوتا موتور کورپوریشن شرکت چندملیتی ژاپنی است که در زمینه طراحی، ساخت و توسعه فناوری خودروها، پیشرانه‌ها و قطعات خودرو فعالیت می‌کند و ستاد آن در شهر تویوتا در استان آیچی کشور ژاپن قرار دارد.

اقتصاد۲۴- مهسا احمدی: تویوتا بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی است. در این مطلب تصمیم داریم تاریخچه شرکت تویوتا، بهترین محصولات این شرکت و تمام مسیر توسعه این شرکت را برای شما بیان کنیم.

تاریخچه شرکت تویوتا 

تویوتا موتور کورپوریشن شرکت چندملیتی ژاپنی است که در زمینه طراحی، ساخت و توسعه فناوری خودروها، پیشرانه‌ها و قطعات خودرو فعالیت می‌کند و ستاد آن در شهر تویوتا در استان آیچی کشور ژاپن قرار دارد. این کورپوریشن مالک برند‌های دینا، دایهاتسو، لکسوس و هینو موتورز نیز می‌باشد که هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان شناخته می‌شود.

مرکز فرماندهی این برند در شهر تویوتا در ژاپن واقع شده است. این برند بزرگ بیش از سه هزار ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشور‌های مختلف دارد. در بین چند برند خودروسازی ژاپنی مثل سوزوکی (Suzuki) و هوندا (Honda)، تویوتا بزرگ‌ترین کمپانی خودروسازی کشورش است. این برند پس از غول فولکس واگن (Volkswagen)، دومین هیولای خودروسازی دنیا محسوب می‌شود.

آمار تولیدات این کمپانی شگفت آور و دیوانه کننده است. این برند اولین کمپانی بود که از سال ۲۰۱۲، هر سال به طور متوسط بیش از ۱۰ میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. این آمار برای یک برند آسیایی آن هم در بازاری که توسط خودرو‌های اروپایی قبضه شده است، بسیار افتخار آمیز محسوب می‌شود. موفقیت‌ها و افتخارات این برند نسبتا قدیمی به همین جا ختم نمی‌شود. کمپانی تویوتا در دنیای خودرو‌های هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است. این کمپانی رهبر بازار خودرو‌های هیدروژن سوخت-سلولی نیز محسوب می‌شود. در ژانویه سال میلادی جاری بود که این برند در کنار برند لاکچری لکسوس (Lexus) توانست رکورد فروش ۱۵ میلیون دستگاه خودروی هیبریدی را بشکند.

تویوتا پریوس (Prius)، قوی‌ترین و موفق‌ترین مدل برند Toyota از خانواده خودرو‌های هیبرید است و تاکنون بیش از ۶ میلیون دستگاه در بازار جهانی فروش داشته است. در حال حاضر این شرکت تحت پنج برند هینو (Hino)، لکسوس، رنز (Ranz)، تویوتا و دایهاتسو (Daihatsu) به تولیدات خود ادامه می‌دهد. این برند در برخی از کمپانی‌های خودروسازی دیگر نیز سهام قابل توجهی دارد.

مسیر توسعه تویوتا از گذشته تا امروز

بنیانگذار اولیه شرکت تویوتا، ساکیشی تویوداست، که اولین کارخانه ریسندگی اتوماتیک در ژاپن را به نام صنایع تویوتا به راه انداخت. بسیاری از ایده‌های خوب مدیریتی، مانند بهبود مستمر که بعد‌ها در تویوتا به کار گرفته شد، از ایده‌های اوست. ساکیشی میگفت:پنجره را باز کن، دنیای بزرگی در بیرون وجود دارد.

کیشیرو تویودا پسر ساکیشی، در گوشه‌ای از کارخانه پدر، خط تولید موتور گازوئیلی راه انداخت و در سال ۱۹۳۵ با تولید اولین خودرو مدل تویوتا‌ای ۱ و سال بعد مدل تویوتا‌ای ای رویای تولید یک خودرو شخصی را تحقق بخشید.

در آن سال این خودرو از روی خودرو‌های آمریکایی کپی شده بود. جایگاه آن روز‌های تویوتا در جهان مانند جایگاه امروز خودروسازان چینی بود. با این همه اهداف و شعار‌هایی مانند مشتری حرف اول را می‌زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد یا راه کسب تجربه مواجهه با چالش هاست، خودت، با تلاش خود از حرمت خود دفاع کن، ما دستاورد‌های بزرگ را با زحمات خود به دست آورده ایم و کیفیت در حین فرآیند ساخته می‌شود. جملاتی بودند که تویوتا را از یک شرکت کپی کار با خودرو‌های بی کیفیت به یکی از باکیفیت‌ترین سازندگان خودرو جهان و رتبه اول خودروسازی جهان تبدیل کرد.

هم اکنون شرکت تویوتا مالک برند‌های دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینوموتورز است. ریشه‌های تاسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ باز می‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه اندازی شرکت صنایع تویوتا کرد. پیشینه این شرکت که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد به ابتدای قرن بیستم باز می‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌کرد. ساکیشی تویودا، که سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود. ساکیشی در سال ۱۹۲۴ نوع تمام اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود گذاشت. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار شد، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل بود.

شروع فعالیت شرکت خودروسازی تویوتا

در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه‌ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به کشور‌هایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال ۱۰۰ هزار پوند داده می‌شد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، وی مجذوب اتومبیل‌ها در غرب شد. در این سفر بود که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتور‌های گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت کرد. ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود و فریاد‌های اعتراض از داخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و عقیده داشت این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه اندازی کرد. هدف او تولید اتومبیل‌های مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی که نکات مثبت اتومبیل‌های خارجی را نیز در نظر داشت.

در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به طور رسمی افتتاح شد. به این ترتیب یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل شد. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، از دل کارخانه پدر، کارخانه‌ای جدید تاسیس شود. در ابتدا خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در روش مدیریت و اداره کارخانه به کار گرفته شد. دو سال بعد، موسسه تحقیقاتی تویوتا افتتاح شد و در سال ۱۹۵۱ سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا بنیان گذاشته شد. در سال ۱۹۷۳ مرکز طراحی و سال بعد نیز مرکز آموزش تویوتا، به وسیله کیشیرو راه اندازی شد.

اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۵ /۱ تنی جی ۱ بود. طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.

چهار مدل برگزیده از برند تویوتا

تویوتا استوت ۱۹۶۴

تقریبا هر کسی برای این پیک‌آپ لقب مخصوص به خودش را دارد. چیزی که هم بر سر آن توافق دارند این است که استوت، قلب و روح تویوتا است. این مدل اولین پیک‌آپی از تویوتا بود که در بازار آمریکا به فروش رسید.

تویوتا لندکروزر ۱۹۶۰

تویوتا لندکروز FJ به عنوان هیولا شناخته می‌شود و بار دیگر مدل‌ها را نیز به دوش می‌کشد. این مدل سرسخت، از مدل قبلی کروزر بزرگ‌تر بود. این مدل به مدت ۲۰ سال در بازار حضور داشت.

تویوتا جی تی

این مدل زیبا و ظریف که یک موتور شش سیلندری داشت، در فیلم جیمز باند ایفای نقش کرد. این محصول نماد یک خودروی کلاسیک ژاپنی واقعی است و به عقیده برخی، بهترین محصول تاریخ این کمپانی محسوب می‌شود

تویوتا کرونا ۱۹۶۵

تا زمان فرا رسیدن این مدل، تویوتا نقش پررنگی در بازار آمریکا نداشت، اما مدل تویوتا کرونا قاعده بازی را تغییر داد و این مدل را به یک وسیله نقلیه قابل اعتماد برای خانواده‌ها تبدیل کرد.

محصولات پرفروش شرکت تویوتا

تویوتا کمری، تویوتا هایلوکس و تویوتا لندکروز از دیگر محصولات پرفروش تویوتا در سال‌های اخیر بوده اند.

کیفیت برخی از خودرو‌های تویوتا به قدری زیاد است که بسیاری از گروه‌های نظامی و شبه نظامی جهان از چنین محصولاتی استفاده می‌کنند. سرآمد این محصولات، تویوتا هایلوکس است. وانت مقاومی که بسیار مورد توجه گروه تروریستی داعش است و بیش از ۱۸ هزار دستگاه از این محصول به وسیله این گروه به عنوان خودرو‌های جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جرمی کلارکسون مجری سابق برنامه تاپ گیر بی بی سی برای آنکه نشان دهد این خودرو چقدر مقاوم است با چند آزمایش عجیب نشان داد تویوتا چه شاهکاری ساخته است، در یک آزمایش خودرو در دریا غرق می‌شود و بعد از بیرون کشیدن خودرو از آب پس از مدت کوتاهی دوباره خودرو روشن می‌شود. در یکی از سخت‌ترین آزمایش‌ها خودرو را بر سقف یک آپارتمان ۱۰ طبقه قرار می‌دهند و آپارتمان را با دینامیت منفجر می‌کنند، ولی با تعجب فراوان خودرو پس از بیرون آورده شدن از زیر آوار باز هم روشن می‌شود.

ارسال نظر