تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

قطع برق بلای جان نانوایی ها/ صاحب یک واحد نانوایی: هر نانوا امسال ۳۰ درصد نسبت به پارسال ضرر کرده است

صاحب یک واحد صنف نانوایی واقع در مرکز شهر تهران با بیان اینکه امسال خسارت هر واحد نانوایی به طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است، می‌گوید: تقاضای مردم برای خرید نان به ویژه در مناطق پُر جمعیت شهر تهران بالاست، از این رو با قطع برق چطور می‌توان جوابگوی تولید نان بود؟

 اقتصاد ۲۴- قطعی برق نه تنها صنایع مختلف کشور را به خسارت انداخته است که حتی واحد‌های صنفی سطح شهر نیز از این آسیب سنگین در امان نمانده‌اند. در این بین نانوایی‌ها به غیر از مشکل تامین آرد مورد نیاز، در همه فصول سال نیز با کمبود و گا‌ها گرانی انرژی مورد نیاز مواجه‌اند به طوری که تابستان امسال هم قطعی برق شرایط را برای نانوایان بسیار سخت‌تر از سال‌های گذشته کرده است.

نانوایی‌ها در تیررس تحولات

بیش از ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور فعال هستند که با توجه به نیاز استان تهران به آرد نان، به طور میانگین ماهانه ۱۰۰ هزار تن بایستی تامین شود؛ با اجرای هوشمندسازی واحد‌های نانوایی، آرد تخصیصی برحسب میزان پخت و فروش نان تحویل واحد‌های نانوایی می‌شود که علاوه بر مصرف، فروش آرد خارج از سیستم نان یارانه‌ای تا حدی کنترل شده است.

این اقدامات نتوانست مقابل قاچاق آرد را بگیرد. بنا بر آمار‌های اعلامی سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز واحد‌های نانوایی است که به سبب ارزان بودن قیمت گندم با نرخ جهانی حدود ۳۰ درصد این گندم از شبکه مصرف نان خارج می‌شود که با اجرای طرح هوشمندسازی یا آزادسازی نان، بسیاری از مسئولان پیش بینی کردند که میزان مصرف ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

از آرد تا برق؛ وضعیت تولید نان نابسامان است

حالا با این مقدمه به وضعیت کنترل و هدایت نانوایی‌ها در راستای مبارزه با قاچاق آرد بیشتر پی برده می‌شود، اما موضوع تولید نان در کشور به همین جا ختم داده نمی‌شود.

نبود سوخت و انرژی لازم برای تولید نان در کشور به دغدغه اصلی نانوایی‌ها تبدیل شده تا جایی که در طی دو ماه گذشته شاهد تعطیلی هرچند موقت برخی واحد‌های صنفی به دلیل قطعی برق بوده‌ایم.


بیشتر بخوانید: واکنش اتاق اصناف تهران به افزایش قیمت نان


در همین رابطه، رضانژاد صاحب یک واحد صنف نانوایی واقع در مرکز شهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: امسال خسارت هر واحد نانوایی به طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گفته این فعال صنفی، تقاضای مردم برای خرید نان به ویژه در مناطق پُر جمعیت شهر تهران بالاست، از این رو با قطع برق چطور می‌توان جوابگوی تولید نان بود؟

وضعیت توزیع آرد نگران کننده است

رضانژاد با اشاره به وضعیت توزیع آرد و قطع برق واحد‌های تولید نان در فواصل نزدیک، گفت: مردم فقط بحث گرانی نان را مطرح می‌کنند در صورتی که نان گران نشده بلکه عواملی که دولت برای نانوایی‌ها در نظر گرفته دلیلی برای افزایش حاشیه تولید نان شده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال زمانی که برق یک واحد نانوایی قطع می‌شود دیگر نمی‌تواند نان تولید کند، از این‌رو حجم تقاضای نان به نزدیک‌ترین واحد نانوایی منتقل می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که نانوایی بعد از صرف و تولید آرد یارانه‌ای و به دنبال تقاضای نان از سوی مردم، به سراغ آرد آزاد برود و نان آزاد پز تولید و تحویل مردم دهد.

رضانژاد با اشاره به اینکه همین دلایل شاید در ظاهر بی اثر باشد، اما در نهایت موجب می‌شود که عده‌ای سودجو اقدام به ایجاد نگرانی برای مردم کنند و با قیمت‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب نان را به مردم تحویل دهند.

وی تصریح کرد: مقصر اصلی این نوسان‌ها فقط دولت است. چرا به جای اینکه به دنبال راهکار برای تامین برق و سوخت مورد نیاز تولید باشد به دنبال قفل و زنجیر کردن دست و پای تولید کننده است؟! چرا به دنبال تخریب تولید است و راه را برای سودجویان فراهم می‌کند؟!

به گزارش اقتصاد ۲۴، زنگ خطر کمبود و گرانی نان بیش از دو سال است که به صدا درآمده و این واقعیت هیچ‌گاه پوشیده نمی‌ماند که دولت راهی به جز تامین برق و سوخت مورد نیاز واحد‌های تولیدی ندارد.

ارسال نظر