تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳

آیا افسانه تعطیلات بیشتر ایرانیان واقعیت دارد؟

در اکثر تعطیلات رسمی، امکان انطباق تعطیلات آخر هفته یا غیرآخرهفته‌ی شمسی بر تعطیلات قمری وجود دارد و تقریباً در هیچ سالی تمام ۲۸ روز تعطیلی بر روز‌های کاری سالانه منطبق نمی‌شود

اقتصاد۲۴- در پشت پرده تعطیلی ایرانیان، اما حقایق پنهان دیگری نیز وجود دارد و از جمله این که:
ایران از معدود کشور‌های با هفته کاری ۶ روزه است و همین یعنی اینکه روز‌های کاری تقویمی ایران تقریباً ۵۲ روز بیشتر از اغلب کشور‌های جهان با هفته‌کاری ۵ روزه است؛ یعنی با وجود تعطیلات غیرآخرهفته‌ی بالا، باز هم کارگران ایرانی حدود ۲۴ روز بیش از کارگران اغلب کشور‌های جهان روز کاری دارند.

با توجه به رسمیت دو تقویم در قانون اساسی ایران و مبنا بودن تقویم قمری در اکثر تعطیلات رسمی، امکان انطباق تعطیلات آخر هفته یا غیرآخرهفته‌ی شمسی بر تعطیلات قمری وجود دارد و تقریباً در هیچ سالی تمام ۲۸ روز تعطیلی بر روز‌های کاری سالانه منطبق نمی‌شود.
بخش خصوصی ایرانی در برابر تعیین سقف ۴۴ ساعت کار هفتگی و حداقل مزد به ابزار‌های فقهی متوسل می‌شود، اما در برابر تعطیلی ایدئولوژیک مبتنی بر همان ارزش‌ها موضع مخالف می‌گیرد.

بخش‌هایی از اقتصاد هر کشور از جمله خدمات حوزه‌های هتلداری، گردشگری، تفریحات و سرگرمی، ورزش، کافه و رستوران‌ها، فعالیت‌های هنری و ... در روز‌های تعطیل امکان فعالیت بهتری دارند و لازمه‌ی رشد آن حوزه‌ها اتفاقاً افزایش تعطیلات و کاهش ساعت کاری عمومی است.

ارسال نظر