تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
بیت کوین با جنگ ایران و اسرائیل سقوط می‌کند؟

تاثیر انتخابات آمریکا بر ارز‌های دیجیتال

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اما و اگر‌هایی در خصوص بازار ارز‌های دیجیتال به وجود آمده است. ترامپ مدعی شده است که در صورت پیروزی به جنگ علیه ارز‌های دیجیتال پایان می‌دهد. از سوی دیگر، در صورت پیروزی هریس احتمالا سخت‌گیری‌های بیشتری بر کریپتو کارنسی‌ها اعمال شود

اقتصاد۲۴- دونالد ترامپ در روز‌های اخیر در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴ شهر نشویل آمریکا سخنرانی کرد. دونالد ترامپ در این کنفرانس اعلام کرد که در صورت انتخاب مجدد، به جنگ علیه ارز‌های دیجیتال پایان می‌دهد. کارشناسان انتظار داشتند که با این سخنرانی ارز‌های دیجیتال و علی‌الخصوص بیت کوین با افزایش قیمت مواجه شود؛ اما انتظارات برآورده نشد به طوری که با وجود استقبال حضار، بازار واکنش چشمگیری نداشت و قیمت بیت‌کوین پس از سخنرانی ۱.۷۲ درصد کاهش یافت. این رویداد نشان داد که حتی اظهارات مثبت سیاستمداران برجسته لزوماً تأثیر فوری بر بازار ارز‌های دیجیتال ندارد، زیرا بازار به عوامل متعدد دیگری نیز واکنش نشان می‌دهد. حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار ارز‌های دیجیتال دچار چه تغییراتی خواهند شد؟ با پیروزی ترامپ و یا هریس در این انتخابات شاهد چه تغییراتی در این بازار‌ها خواهیم بود؟

دکتر عباس نوروزی، رئیس بنیاد ملی توسعه فناوری در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: با نگاهی به پنج سال گذشته درست زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود می‌توان نشان داد که در آن زمان ترامپ اعتقاد داشت که ارز‌های دیجیتال مفید نبوده و حتی عامل تهدید کننده دلار نیز محسوب می‌شوند. البته بسیاری از اقتصاددانان آمریکایی نیز معتقد هستند که ارز‌های دیجیتال غیر مفید بوده و کارایی خاصی ندارند. اما پس از آن که در دوره گذشته در رقابت با جو بایدن نتوانست پیروز انتخابات شود به تولید NFT‌هایی به نام خود روی آورد. او متوجه این مورد شد که از فروش NFT‌ها و فعالیت در این بازار نیز می‌توان سود‌های قابل توجهی را کسب کرد. حتی می‌توان به این نکته اشاره کرد که دونالد ترامپ در انتخابات فعلی قسمتی از کمک‌های مالی کمپین‌های انتخاباتی خود را به صورت کریپتوکارنسی دریافت نموده است. با نگاهی به رویکرد‌های متفاوت ترامپ نسبت به کریپتو کارنسی‌ها در دوران ریاست جمهوری و در زمان انتخابات می‌توان تناقض را مشاهده کرد.
این کارشناس بازار ارز دیجیتال در خصوص پیش‌بینی آینده بازار ارز دیجیتال با ریاست جمهوری دونالد ترامپ و یا کاملا هریس اظهار داشت: به طور کلی می‌توان دو سناریو را در نظر گرفت. در سناریوی اول، با بررسی رویکرد اقتصاد کلان عمومی نمی‌توان وعده‌های انتخاباتی ترامپ را قابل اجرا دانست. از سوی دیگر، شاید بتوان شانس کاملا هریس را بنا به دلایلی، چون اولین زن رئیس‌جمهور آمریکا، رنگین پوست بودن و موفق بودن وی در حوزه سیاست بیشتر دانست. همچنین می‌توان کمک‌های مالی مناسب پرداخت شده به کمپین تبلیغاتی هریس را نشان از محبوبیت و شانس بیشتر او در انتخابات دانست. در صورت پیروزی کاملا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به احتمال زیاد سخت‌گیری‌های بیشتری بر کریپتو کارنسی‌ها اعمال خواهد شد. به عبارت دیگر، کنترل نظارتی به عنوان سیستم مالی بر این حوزه بیشتر خواهد شد.

دکتر نوروزی در ادامه تصریح کرد: ترامپ اعلام کرده بود که اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را برکنار خواهد کرد و مانع از فروش دارایی‌های بیت‌کوین توسط ایالات متحده خواهد شد. این در حالی است که سیستم اقتصادی آمریکا شامل یک فرد نیست. بنابراین، گری جنسلر نمی‌تواند تغییرات بنیادینی در کریپتو کارنسی‌ها بگذارد و تغییر رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تاثیر چندانی بر کریپتوکارنسی‌ها نخواهد گذاشت.

ترامپ در قسمت دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن، صندوق ذخیره ملی استراتژیک بیت‌کوین را تشکیل خواهد داد که ۲۰۰ هزار بیت کوین در آن وجود خواهد داشت. البته این صندوق‌ها اکنون هم وجود دارند که این موضوع جدیدی نیست.

ترامپ ادعا داشته است که بیت کوین رشد بی‌سابقه‌ای را در پیش خواهد گرفت که این جمله بیشتر جنبه انتخاباتی داشته است چرا که کارشناسان همواره قیمت‌ها و جهش‌های مختلفی را برای بیت‌کوین پیش‌بینی می‌کنند. حتی در بخشی دیگر اذعان داشت که هرگز بیت‌کوین خود را نفروشید. این در حالی است که بسیاری از بیت‌کوینر‌ها نیز چنین نظری را دارند و همواره اعتقاد به افزایش ارزش آن دارند. جمله دیگر دونالد ترامپ اشاره به این داشت که ارزش بیت کوین در آینده از ارزش طلا پیشی خواهد گرفت. این پیش‌بینی در صورت حضور و یا عدم حضور ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ممکن است اتفاق بیفتد و یا نیفتد.

از سوی دیگر، ترامپ مدعی شده بود که تا زمانی که رئیس‌جمهور باشد ارز‌های دیجیتال سنترال یا متمرکز بانک مرکزی راه نخواهد افتاد که البته این امر نیز به حضور یا عدم حضور رئیس جمهور ارتباطی نخواهد داشت. بلکه به بانک‌های مرکزی ایالت‌های آمریکا (فدرال رزرو) بر می‌گردد که در این حوزه چه تصمیمی را اتخاذ نمایند. همچنین مدعی شده بود که اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، بیت‌کوین و کریپتو رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهند کرد و این امر نیز احتمالی است. در جایی دیگر گفته بود که بیت‌کوین، دلار را تهدید نمی‌کند و این دولت فعلی آمریکاست که دلار را تهدید می‌کند. با درست در نظر گرفتن این فرضیه و پیروزی ترامپ، در آن زمان دولت فعلی او دلار را تهدید نمی‌کند و عواملی بیرونی هستند که آن را تهدید می‌کنند. در واقع جملات او قابلیت نقض شدن را دارند.


بیشتر بخوانید:  پشت پرده توافق واشنگتن-بغداد؛ تکرار تراژدی خروج آمریکا از افغانستان/ آزمون دشوار بایدن و السودانی


ترامپ همچنین اعلام کرده بود که اگر از ارز‌های دیجیتال حمایت نکنند، چین این کار را انجام خواهد داد. این جمله او را این گونه می‌توان استدلال کرد که در سیاست بسیاری از افراد با در نظر گرفتن دشمنی فرضی تمایل مردم جامعه برای احساس خطر داشتن را افزایش می‌دهند. در واقع، ترامپ با درنظر گرفتن دشمن فرضی برای آمریکا به دنبال کسب آرای بیشتر است.
زمانی ارز‌های دیجیتال سود‌های فزاینده‌ای را ارائه می‌دهند که دولتی مانند دولت آمریکا آن‌ها را به رسمیت بشناسد. این بدین معناست که سیستم قانونی، ارز‌های دیجیتال را پذیرفته و افراد بسیاری به سمت آن‌ها هجوم می‌آورند. در واقع ۱۰ درصد یا همان یک دهک بالای جامعه ثروتمند جهان در قانون‌گذاری تاثیرگذار بوده و تمایلی به پرداخت مالیات بابت ثروت بالای خود ندارند. بیشتر مردم جهان که در دهک‌های متوسط و پایین درآمدی جامعه قرار دارند تمایل دارند تا ارز‌های دیجیتال قانونی شوند، اما این گروه، درآمد چندانی جهت خرید این ارز‌ها در اختیار ندارند. درصد کمتر جامعه که در دهک بالای درآمدی قرار دارند تمایلی به قانونی شدن این ارز‌ها ندارند چرا که مجبورند مالیات بیشتری بابت آن پرداخت نمایند. در نتیجه در صورت پیروزی ترامپ و قانونی شدن ارز‌های دیجیتال، افرادی که بخش عمده‌ای از این ارز‌ها را در اختیار دارند می‌بایست آن‌ها را به فروش برسانند چرا که دولت آن‌ها را کنترل خواهد کرد. همان طور که مشاهده شد بعد از سخنرانی دونالد ترامپ بسیاری از ثروتمندان دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به دارایی‌های دیگری تبدیل کردند که نتیجه آن کاهش قیمت این ارز‌ها از جمله بیت‌کوین بود.

دولت ایالات متحده آمریکا، ۲ میلیارد دلار درقالب بیت‌کوین (BTC) را به یک کیف‌پول کریپتو که احتمالاً به کوین‌بیس پرایم (Coinbase Prime) مرتبط است، انتقال داد. با این انتقال ارزش دارایی‌های بیت‌کوین دولت ایالات متحده به ۱۲ میلیارد دلار رسید. دکتر نوروزی در خصوص این که این اقدام ناشی از چه تغییر نگرشی نسبت به بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود، گفت: مجموع دارایی‌های بیت‌کوین دولت آمریکا حدود ۱۲ میلیارد دلار است و با در نظر گرفتن مارکت کپ ۲.۴ تریلیون دلاری، آمریکا حدود نیم درصد از کل مارکت کپ را در اختیار دارد که این مقدار، رقم قابل توجهی نمی‌باشد. در چند روز اخیر، دولت ایالات متحده آمریکا، ۲ میلیارد دلار درقالب بیت‌کوین (BTC) را به یک کیف‌پول کریپتو که احتمالاً به کوین‌بیس پرایم (Coinbase Prime) مرتبط است، انتقال داد. این رقم شاید عدد بزرگی محسوب نشود، اما فرآیند جابجایی آن باعث ریزش ۶ درصدی بازار شد.

در واقع انتقال ۲ میلیارد دلاری بیت‌کوین منجر به ضرر ۱۴۴ میلیارد دلاری بازار شد که نشان دهنده‌ی این است که گردش مالی در این بازار وجود ندارد و یا عمق این بازار کم بوده است که با جابجایی مبلغ ۲ میلیارد دلار ضرری ۱۴۴ میلیارد دلاری ایجاد شده است. در واقع می‌توان گفت، ترس و عدم اطمینان به خرید کوین‌ها باعث ریزش این بازار شده بود. پیروزی ترامپ و هریس هر کدام هیچ تاثیری بر روند قانون‌گذاری بر ارز‌های دیجیتال ندارد.

این تحلیگر اقتصادی درباره این که تغییرات در نرخ بهره و سیاست‌های پولی فدرال رزرو پس از انتخابات چه تاثیراتی بر بازار ارز‌های دیجیتال خواهد داشت نیز افزود: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، قیمت ارز دیجیتال روندی کاهشی پیدا می‌کند و در بعضی از مواقع نیز همزمان با کاهش نرخ بهره، قیمت ارز دیجیتال روندی افزایشی را دنبال خواهد کرد. این مورد به این معنا نیست که همواره این حالت‌ها اتفاق بیفتد. صرفا به حالت ظاهری و مقطعی در زمان‌هایی نرخ بهره و ارز دیجیتال در جهت عکس یکدیگر قرار می‌گیرند. در حالت کلی، به نظر می‌رسد تاکنون نرخ بهره آمریکا تاثیری بر ارز‌های دیجیتال نداشته چرا که دارای روندی متفاوت می‌باشد.

بدین صورت که کل ارز‌های دیجیتال با ارزش ۲.۴ تریلیون دلار کمتر از ۰.۱ درصد کل پول در گردش در جهان را تشکیل می‌دهند که این ۰.۱ درصد میزان قابل توجهی در اقتصاد جهانی نمی‌باشد؛ بنابراین تغییرات نرخ بهره تاثیری بر این بازار نخواهد داشت. تغییرات نرخ بهره بیشتر بر بازار‌های صنعت تاثیر‌گذار می‌باشد و می‌تواند منجر به افزایش تولید و یا رکود شود. از سوی دیگر، در حوزه ارز دیجیتال عوامل دیگری نظیر احساسات فردی و تبلیغات در فضای مجازی می‌تواند بر روی قیمت آن‌ها تاثیر‌گذار باشد.


بیشتر بخوانید:  دلار در منطقه جدید ثابت ماند


اما هدف اصلی سیاست‌های پولی فدرال رزرو تقویت دلار و باقی ماندن آن به عنوان ارز اصلی در جهان است؛ بنابراین فدرال رزور به دنبال جایگزینی کریپتوکارنسی‌ها با دلار نیست و شاید تنها به دنبال قانون‌گذاری برای آن‌ها باشد. نهایتا می‌توان گفت چه در صورت پیروزی ترامپ و چه پیروزی هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به دنبال تثبیت حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهانی هستند.

وی در مورد این که کدام دارایی‌های دیجیتالی ممکن است بیشترین تاثیر را از نتایج انتخابات آمریکا ببینند اظهار داشت: با فرض این که رئیس جمهور آینده آمریکا ارز‌های دیجیتال را قانونی اعلام کند و بسیاری از مردم به سمت خرید این ارز‌ها متمایل شوند، قیمت آن‌ها روندی افزایشی را طی خواهد کرد. در این صورت سه دسته از ارز‌ها می‌توانند رشد‌های قابل توجهی را تجربه کنند. دسته اول ارز‌هایی که در لایه یک قرار دارند نظیر بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارز‌ها می‌توانند روند‌های صعودی را داشته باشند. از سوی دیگر، دسته بعدی ارز‌های لایه دو که زیر مجموعه ارز‌های لایه یک هستند و دسته سوم کوین‌هایی که روی سیستم‌های غیر متمرکز هستند که در سال‌های آتی مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ و ... ممکن است رشد‌های بالایی داشته باشند.

اما اگر فرض شود که ارز‌های دیجیتال به عنوان ذخیره صندوق استراتژیک پذیرفته شوند، در حالت خوش‌بینانه و با پذیرش دولت آمریکا و به عنوان پشتوانه ذخیره دلار در جهان از آن‌ها استقبال شود، در این حالت، برخی از ارز‌های دیجیتال لایه یک مانند بیت‌کوین و اتریوم و سایر ارز‌های موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند رشد‌های خوبی را تجربه کنند.

دکتر نوروزی در انتها در مورد آینده بازار‌های ارز دیجیتال در سایه تغییرات سیاسی و اقتصادی پس از انتخابات آمریکا گفت: در دوره کوتاه مدت قیمت ارز‌ها رفتار نامشخصی را از خود نشان می‌دهند و ممکن است روندی صعودی و نزولی را طی کنند. اما در دوره بلند مدت می‌توان افقی را برای آن‌ها مشخص نمود. در فرآیند بلند مدت بخشی از ارز‌های دیجیتال به عنوان وسیله تبادل پذیرفته خواهند شد که همین امر نیز موجب رشد قیمتی آن‌ها خواهد شد.

اما انتخابات آمریکا و قانونی شدن ارز‌های دیجیتال هیچ تضمینی را نخواهد داد که همه ارز‌های دیجیتال رشد قیمتی را تجربه کنند. حتی برعکس ممکن است برخی از آن‌ها محکوم به شکست شوند و از بازی خارج شوند. شاید در آینده ارز دیجیتال جدیدی وجود داشته باشد که تمام خواسته‌های پولی جهان را برطرف کند و بتواند فرآیند‌های پولی را تامین کند. اما از ارز‌های موجود به علت مشکلات ساختاری هیچ‌کدام این خاصیت را ندارند. شاید مساله مهم این باشد که هیچ یک از ارز‌های موجود قابلیت تعاملی را دارا نیستند.

آمریکا با ایجاد پروژه تتر توانسته تا حدی کنترل و میزان تبادل را به صورت ضمنی به دست آورد. در واقع، آمریکا می‌تواند میزان تبادل‌ها و این که در چه مناطقی این تبادلات صورت می‌گیرد را رصد کند. اما ایالات متحده هزینه‌های بسیاری را هم در زمینه رصد این تبادلات و قرار نگرفتن در زمینه مجرمانه پرداخت می‌کند. در حالت کلی، ارز‌های دیجیتال به میزان کمتری برای مبادلات مجرمانه استفاده می‌شوند چرا که بیشتر تبادلات مجرمانه جهان با دلار و یورو انجام می‌گیرد. بعضی از کشور‌ها نظیر سودان، لیبی، ایران، کره شمالی و کشور‌هایی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند به استفاده از ارز‌های دیجیتال روی آوردند. حال اگر بعد از انتخابات ایالات متحده این ارز‌ها قانونی شوند، فعالیت این کشور‌ها در حوزه ارز دیجیتال سخت‌تر خواهد شد و به احتمال زیاد مجبور خواهند شد تا دارایی‌های ارزی خود را به فروش برسانند.

همچنین می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به بحرانی که بین ایران و اسرائیل به وجود آمده، باعث شده تا نیرو‌های نیابتی ایران به منابع مالی نیاز داشته باشند؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایل ریزش بازار ارز دیجیتال در روز‌های گذشته به تبدیل دارایی‌های ارز دیجیتال ایران و یا نیرو‌های نیابتی آن به منابع مالی بود. از سوی دیگر، کشور‌های آمریکا و اسرائیل به دنبال تضعیف این نیرو‌های نیابتی هستند با پایین آوردن ارزش دارایی‌های ارزی و سقوط این بازار‌ها باعث کاهش قدرت خرید این نیرو‌ها خواهند شد. کاهش قیمت‌ها دسترسی به منابع تسلیحاتی نیرو‌های نیابتی در جنگ‌های خاورمیانه را کاهش خواهد داد؛ بنابراین گروه‌های حوثی‌ها، حزب الله و سایر گروه‌ها مجبور به نقد کردن دارایی‌های ارز دیجیتال خود هستند.

ارسال نظر