تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی هویتزر دیتا؛ هویتزر قدرتمند و ویرانگر جمهوری چک

در این مطلب به معرفی هویتزر خودکششی Dita ساخت چک خواهیم پرداخت. اکسکالیبور

اقتصاد۲۴- هویتزر خودکششی DITA ۱۵۵ میلی متری یک سیستم توپخانه‌ای است که توسط شرکت دفاعی "اکسکالیبورآرمی" چک برای مقابله با چالش‌های توپخانه مدرن توسعه یافته است.

هویتزر DITA که برگرفته از طرح‌های هویتزر سوار بر کامیون تاترا ۸×۸ است، دارای یک روبنای کاملاً خودکار است که سرعت آتش را تنها با دو خدمه افزایش می‌دهد.

تاریخچه هویتزر دیتا

هویتزر خودکششی با تکمیل نمونه اولیه خودروی کاربردی در ژانویه ۲۰۲۱ وارد مرحله نهایی توسعه شد. نمونه اولیه برای ارزیابی عملکرد خود تحت یک سری آزمایشات قرار گرفت.

اکسکالیبورآرمی با همکاری گروه EDGE، یک شرکت فناوری دفاعی مستقر در امارات هویتزر جدید خود را در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاع ۲۰۲۱ در مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی در ابوظبی به نمایش بگذارد.

طراحی و ویژگی‌های هویتزر دیتا

سیستم تسلیحاتی توپخانه DITA دارای ۱۳.۰۲ متر طول، ۳.۰۸ مترعرض، ۳.۱۲ متر ارتفاع و ۲۹ تن وزن است. روبنای کاملاً خودمختار به هویتزر اجازه می‌دهد تا بر روی انواع مختلف شاسی چرخدار یا ردیاب سوار شود، در حالی که فقط یک خدمه دو نفره متشکل از راننده و فرمانده را قادر می‌سازد. روبنا یک محل کار عملیات اضطراری برای اسکان یک خدمه اضافی ارائه می‌دهد.

کابین خدمه بالستیک مجهز به سیستم گرمایش و تهویه مطبوع با عملکرد بالا و سیستم فیلتراسیون هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی است. کابین ایمنی استانگ ۴۵۶۹ سطح I را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

تسلیحات هویتزر دیتا

هویتزر اسلحه خودکششی DITA به یک اسلحه ۱۵۵ میلی متری L۴۵ استاندارد ناتو با حداکثر برد شلیک ۳۹ کیلومتر با گلوله‌های انفجاری شدید پایه مسلح است. این اسلحه حداکثر سرعت شلیک شش گلوله در دقیقه را ارائه می‌دهد، در حالی که سرعت شلیک پایدار آن پنج گلوله در دقیقه خواهد بود.

این اسلحه مجهز به مکانیزم بارگیری و شلیک خودکاررا می‌توان در حالت‌های هدایتی تمام اتوماتیک، دستی و اضطراری بکار گرفت. همچنین این اسلحه می‌تواند از حالت‌های شلیک مختلف مانند شلیک تک گلوله، شلیک سریع، برنامه‌ریزی شده و همچنین ضربه همزمان چند دور پشتیبانی کند.

سیستم کنترل آتش DITA

هویتزر اسلحه خودکششی DITA دارای یک سیستم کنترل داخلی مدرن است که شامل زیرسیستم‌های تشخیص، ناوبری، هدایت خودکار اسلحه، محاسبه مستقل عناصر تیراندازی و همچنین مدیریت مهمات است.

سیستم کنترل داخلی مدرن اطمینان از اینکه سلاح به سرعت به موقعیت شلیک می‌رسد، ماموریت را کامل می‌کند و موقعیت را ترک می‌کندف فراهم می‌کند. در صورت خرابی سیستم ناوبری، از دید نوری برای نشانه گیری تفنگ استفاده می‌شود.

سیستم هدایت خودکار امکان تنظیم سریع و کاملا خودکار سلاح را در موقعیت آتش فراهم می‌کند. هر دو سیستم کنترل داخلی مدرن و بارگیری خودکار توسط پانل کنترل M۴ کنترل می‌شوند، یک دستگاه دیجیتالی که به نشان دادن تمام داده‌های تشخیصی مربوط به وضعیت اسلحه و شاسی کمک می‌کند. سیستم قابل حمل کنترل برجک را در خارج از کابین امکان پذیر می‌کند.

هویتزر همچنین مجهز به تنظیم خودکار موقعیت عملیات مدیریت مهمات و سیستم ناوبری اینرسی برای اجرای سریع وظایف است.

موتور و تحرک هویتزر DITA

DITA توسط یک موتور تاترا T۳C-۹۲۸-۹۰ با حداکثر توان خروجی ۳۰۰ کیلو وات تغذیه می‌شود. این هویتزر همچنین دارای یک واحد برق هیدرولیک ۲۴ ولتی کمکی است که به عنوان منبع اصلی انرژی برای سیستم تسلیحاتی و عملیات برجک عمل می‌کند.

این موتور سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت هویتزر را در جاده و سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت در مناطق برون شهری را تضمین می‌کند. حداکثر برد کروز این وسیله نقلیه ۶۰۰ کیلومتر است.

هویتزر مجهز به تایر‌های R۲۰، ۱۴.۰۰ با سیستم باد کردن مرکزی تایر مجهز است. این وسیله نقلیه می‌تواند از شیب‌های ۳۰ درجه و شیب‌های جانبی ۱۵ درجه بالا برود و توانایی عبور از جریان‌های آب تا عمق حداکثر ۱.۲ متر را دارد.

مشخصات فنی کلی DITA 

نوع پروژه: هویتزر خودکششی

سازنده: اکسکالیبورآرمی

وزن: ۲۹ تن

حداکثر سرعت: ۹۰ کیلومتر در ساعت

برد کروز: ۶۰۰ کیلومتر

ارسال نظر