تاریخ انتشار: ۲۱:۴۷ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳

سینمای شبه‌جزیره با بازیگران هالیوودی اثری ضدایرانی ساخت

بعد از آمریکا، حالا عربستان هم برای تحقیر تاریخ باستانی ایران دست به ساخت فیلم سینمایی زده است، آن هم با ۱۵۰میلیون دلار بودجه اولیه برای تولید فیلمی انگلیسی‌زبان درباره جنگ ایران و اعراب در دوران ساسانی. این در حالی است که سینمای ایران همچنان فیلم درخوری از تاریخ باستانی خود تولید نکرده و جز چند سریال و فیلم کم‌شمار درباره دوران پسااسلامی، اثری استاندارد و در اشل جهانی را پیش روی مخاطبان ایرانی و غیرایرانی قرار نداده است.

اقتصاد۲۴-ده سال پیش مسعود جعفری جوزانی از نوشتن فیلم‌نامه‌ای با نام کوروش کبیر خبر داد، اما هنوز هم خبری از ساخت و اکران این فیلم نیست. این در حالی است که چهار سال پیش، هالیوود فیلمی به همین نام تولید و اکران کرد؛ حتی قزاقستان هم که علی‌الظاهر از بی‌ارتباط‌ترین کشور‌ها با شخصیت تاریخی کوروش است، در سال ۲۰۱۸ فیلمی افسانه‌ای از مرگ این پادشاه ایرانی ساخت.

در زمانی که هرکسی به فراخور اهداف خود، فیلمی درباره تاریخ این سرزمین می‌سازد، صداوسیما در بند ساخت سریال‌های بی‌کیفیت است و سینما تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد کمدی‌ها گذاشته است.


در چنین شرایطی حالا نوبت عربستان است تا روایت معطوف به منافع خودش را درباره تاریخ ایران ارائه کند. بعد از فیلم‌های ضد‌ایرانی ۳۰۰، اسکندر و ... که اکران‌های موفقی هم در بازار اکران جهان داشتند، «جنگجوی صحرا»‌ی عربستانی به زبان انگلیسی با بودجه ۱۵۰میلیون دلاری به جنگ با تاریخ ایران برخاسته است.

فیلم «Desert Warrior» نخستین بار در نوامبر ۲۰۲۱ به‌عنوان یک فیلم تولیدشده با مشارکت MBC Studios مطرح شد که این کمپانی با سرمایه عربستانی‌ها فعالیت می‌کند. این فیلم توسط روپرت وایات، اریکا بینی، دیوید سلف و گری راس نوشته شده و روپرت وایات کارگردانی آن را بر عهده دارد.

همچنین جمعی از بازیگران شناخته‌شده هالیوودی از جمله آنتونی مک‌کی و بن کینگزلی در کنار عایشه هارت، شارلتو کوپلی، غسان مسعود، سامی بوعجیل، لمیس عمار و گزا روهریگ در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند. در آنچه به صورت رسمی درباره داستان فیلم «جنگجوی صحرا» منتشر شده، آمده است که درباره یک یاغی مرموز است که در فیلم به عنوان یک شخصیت شریف بازنمایی می‌شود و در برابر خسرو پرویز، پادشاه ساسانی ایرانی، به عنوان دشمنی سرسخت قد علم می‌کند و فرهنگ و تاریخ ایران را همچون فرهنگی خشن، غیرانسانی و خرافه‌پسند بازنمایی می‌کند.

داستان فیلم که بر اساس برداشت‌های تاریخی غیرمستند است از جایی شروع می‌شود که خسرو پرویز، پادشاه ایرانی، از نعمان سوم، پادشاه لخمی‌ها که زیردست او بودند، می‌خواهد دخترش به نام هند را در اختیار او بگذارد، اما با خودداری نعمان، خسرو پرویز دستور قتل او را صادر می‌کند و در ادامه شخصیت هند به خونخواهی پدرش با متحد کردن قبایل عرب در جنگ ذوقار شکست سختی را به ساسانیان تحمیل می‌کند.

این فیلم یکی از اولین فیلم‌های بزرگ به زبان انگلیسی است که توسط MBC Studios تولید شده و پرهزینه‌ترین فیلمی است که تاکنون در عربستان سعودی ساخته شده است. کمپانی MBC این فیلم را به عنوان یک نقطه عطف برای صنعت فیلم‌سازی نوپا در این منطقه تلقی می‌کند و گفته می‌شود تعداد اعضای گروه تولید روزانه این فیلم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰نفر بوده است. فیلم‌برداری اصلی در سپتامبر ۲۰۲۱در صحرای نئوم عربستان سعودی آغاز شد و فوریه ۲۰۲۲ به پایان رسید. این فیلم یک دوره پس‌تولید طولانی داشت، اما حالا برای اکران جهانی آماده شده است.
یک نکته

منابع تاریخی گمانه‌زنی‌های مختلفی از دلیل حذف شدن نعمان سوم، پادشاه لخمی‌ها، توسط خسرو پرویز ارائه می‌دهند و به مسیحی شدن نعمان به عنوان یکی از دلایل حذف او توسط خسرو پرویز اشاره می‌کنند؛ زیرا تغییر آیین این پادشاه عرب به معنای هم‌کیش شدن او با رومیان، دشمنان بالفعل یا بالقوه ایران در آن زمان بوده است.

برخی دیگر نیز دلیل احضار نعمان از سوی خسرو پرویز را سلاح‌ها و جنگ‌افزار‌هایی می‌دانند که گویا نعمان به عنوان پادشاهی زیردست و مدافع منافع ساسانیان در میان اعراب، دور از چشم خسرو و مرزبانانش فراهم آورده و ذخیره کرده بوده است. فیلم «جنگجوی صحرا» نمایانگر تلاشی برای بازنویسی تاریخی بحث‌برانگیز و ارائه تصویری با قرائت عربی از ایران باستان است که به عنوان رقبای سنتی یکدیگر مطرح می‌شدند.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این فیلم با بهره‌گیری از بازیگران مطرح هالیوود و استفاده از داستانی غیرمستند، چهره‌ای متفاوت و تحریف‌شده از جنگ‌های اعراب و ایرانیان را به نمایش می‌گذارد و همه منتظر هستند تا اولین نمایش‌های فیلم برای سنجش این موضوع انجام شود. با توجه به سطح بالای تولید و بودجه عظیم این پروژه، به نظر می‌رسد این فیلم مخاطبان زیادی در مقیاس جهانی جذب کند.

همچنین با توجه به اینکه این فیلم هنوز اکران نشده باید منتظر ماند و دید داستان در نسخه نهایی فیلم چگونه و از چه زاویه‌ای روایت می‌شود. هنوز تاریخ اکران فیلم «جنگجوی صحرا» اعلام نشده، اما احتمالا این فیلم پیش از اکران عمومی در یکی از جشنواره‌های معتبر، چون برلین، کن و ونیز بازاریابی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر