تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

کارمندان بانک‌ها پارسال چقدر وام گرفتند؟+ جدول

برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند. طبق این اطلاعات بیش از ۹۱هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به خودی‌ها شده است.

اقتصاد ۲۴- آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۲۱۰هزار پرسنل ۲۹بانک و مؤسسه اعتباری به طور میانگین در سال قبل ۴۳۵میلیون تومان وام گرفته‌اند و برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند. طبق این اطلاعات بیش از ۹۱هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به خودی‌ها شده است.

دسترسی راحت به وام

کارمند بانک بودن مزیت‌هایی دارد که سایر شغل‌ها ندارد؛ به همین دلیل از گذشته بر سر تصاحب صندلی حتی در پایین‌ترین رده‌ها در بانک‌ها رقابت زیادی وجود داشته است و خیلی‌ها تلاش می‌کنند در یک بانک استخدام شوند. حالا، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که این رقابت و تلاش‌ها بی‌جهت هم نبوده است.

طبق اطلاعات موجود، کارمندان بانک‌ها دسترسی راحت‌تری به وام‌های بانکی دارند و میزان تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها نسبت به عموم جامعه بسیار بالاتر است؛ به‌طوری که فقط در سال ۱۴۰۲بیش از ۹۱هزار و ۵۹۸میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به ۲۱۰هزار و ۶۸۰پرسنل در ۲۹بانک کشور شده است. این ارقام به معنای آن است که بانک‌ها در سال قبل به هر کارمند بانک به طور میانگین ۴۳۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان وام داده‌اند که البته این رقم میانگین و سهم هر بانک متفاوت است.

ابروام‌ها

با آنکه میانگین وام پرداختی به هر یک از کارمندان بانک‌های ایران در حدود ۴۳۵میلیون تومان است، اما برخی بانک‌ها ارقامی فراتر از این میزان به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند و میزان پرداختی دست‌کم ۴بانک در حدود یک میلیارد تومان است.

طبق این اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت با پرداخت یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون تومان وام به هر یک از کارمندان خود در صدر همه بانک‌ها قرار دارد. این بانک در سال گذشته به طور میانگین به کل پرسنل خود جمعا هزار و ۳۴۳میلیارد تومان وام پرداخت کرده است.

بعد از رسالت، بانک قرض‌الحسنه مهر با پرداخت یک میلیارد و ۱۹۴میلیون تومان وام به کارکنان خود دومین بانکی است که بیشترین وام را به کارمندان خود پرداخت کرده است. جمع منابعی که این بانک برای پرداخت وام به ۳هزار نفر پرداخت کرده بیش از ۳هزار و ۶۹۶میلیارد تومان است.

بانک ملت و بانک ایران و ونزوئلا هم به‌ترتیب با پرداخت ۹۷۸و ۹۲۲میلیون تومان وام در رده‌های بعدی قرار دارند که نزدیک به یک میلیارد تومان وام به کارمندان پرداخت کرده‌اند.

پرداخت وام بیش از ۵۰۰میلیون تومان

از وام‌های یک میلیارد تومانی که بگذریم به دسته دوم بانک‌ها می‌رسیم که میزان پرداختی آن‌ها به پرسنلشان بیش از ۵۰۰میلیون تومان بوده است. در صدر همه این بانک‌ها بانک آینده است که به هر یک از پرسنلش ۵۲۲میلیون تومان وام پرداخت کرده است.

این بانک در حال حاضر بیش از ۴هزارنفر پرسنل دارد که سال قبل جمعا ۲هزار و ۴۰۴میلیارد تومان از منابع بانک صرف پرداخت وام به آن‌ها شده است. نکته مهم اینکه طبق صورت‌های مالی ۳ ماهه اول امسال این بانک در فصل نخست نزدیک به ۳۰هزار میلیارد تومان زیان کرده و در حال حاضر جمع زیان انباشته این بانک از رقم ۳۵۶هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته که بالاترین میزان زیان در تاریخ نظام بانکداری ایران است. پس از آینده، بانک‌های توسعه تعاون، دی و کارآفرین به ترتیب با پرداخت ۵۴۷، ۵۳۸ و ۵۲۵میلیون تومان وام در سال ۱۴۰۲در رده‌های بعدی قرار دارند.


بیشتر بخوانید:رسوایی دولت سیزدهم در پرداخت وام‌های سرسام آور به کارمندان بانک‌های دولتی


این ارقام برای پرداخت وام به پرسنل بانک‌ها در شرایطی در سال ۱۴۰۲ثبت شده است که شواهد میدانی نشان می‌دهد بسیاری از مردم برای دریافت وام با چالش‌های زیادی مواجهند و حتی پس از طی مراحل اداری طولانی و ارائه تضامین مختلف، موفق به دریافت وام نمی‌شوند. این در حالی است که منابع بانک‌ها از محل منابع خرد تجهیز شده است، اما طبق آخرین آمار‌ها سهم مردم از منابع بانک‌ها کمتر از ۲۰درصد است.

تسهیلات پرداختی به کارکنان، مدیران و اعضای هیأت مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در سال ۱۴۰۲

نام بانک

تسهیلات پرداختی- میلیون تومان

تعداد پرسنل- نفر

سهم هر کارمند بانک از تسهیلات پرداختی- میلیون تومان

قرض‌الحسنه رسالت

۱۳۴۳۷۴۲

۱۰۹۸

۱۲۲۴

قرض‌الحسنه مهر

۳۶۹۶۴۷۴

۳۰۹۶

۱۱۹۴

ملت

۱۸۸۷۱۶۸۲

۱۹۲۹۸

۹۷۸

مشترک ایران و ونزوئلا

۸۸۵۳۴

۹۶

۹۲۲

آینده

۲۴۰۴۱۴۴

۴۳۵۳

۵۵۲

توسعه تعاون

۱۹۹۶۰۰۰

۳۶۴۴

۵۴۸

دی

۱۰۴۳۰۳۴

۱۹۳۷

۵۳۸

کارآفرین

۹۲۳۷۵۷

۱۷۵۹

۵۲۵

پاسارگاد

۱۶۸۱۸۶۲

۳۸۶۹

۴۳۵

پست‌بانک

۱۱۷۸۸۴۸

۲۷۳۹

۴۳۰

خاورمیانه

۲۹۵۲۸۸

۷۲۷

۴۰۶

تجارت

۶۵۰۱۰۶۶

۱۶۱۴۹

۴۰۳

سینا

۱۰۹۲۴۱۱

۲۹۱۰

۳۷۵

صنعت و معدن

۴۱۶۳۴۸

۱۱۲۱

۳۷۱

شهر

۱۰۳۱۲۹۹

۲۷۹۲

۳۶۹

پارسیان

۱۶۲۷۲۵۳

۴۴۵۳

۳۶۵

سپه

۱۴۵۰۰۰۰۰

۳۹۸۴۲

۳۶۴

کشاورزی

۵۲۲۶۰۵۰

۱۴۵۸۴

۳۵۸

رفاه

۳۳۸۲۷۲۰

۹۶۶۲

۳۵۰

اقتصاد نوین

۱۱۵۴۰۲۸

۳۳۰۵

۳۴۹

ملی

۹۴۰۹۸۸۱

۲۷۴۵۲

۳۴۳

توسعه صادرات

۶۴۹۳۶۶

۱۹۰۳

۳۴۱

صادرات

۷۷۰۲۸۶۷

۲۲۷۹۰

۳۳۸

مسکن

۳۸۰۵۲۵۷

۱۱۸۳۵

۳۲۲

سامان

۶۶۷۶۰۰

۲۵۷۶

۲۵۹

سرمایه

۲۹۱۷۹۷

۱۲۳۳

۲۳۷

مؤسسه اعتباری ملل

۴۸۱۶۹۲

۲۳۴۷

۲۰۵

گردشگری

۱۲۱۰۲۶

۱۰۷۷

۱۱۲

ایران زمین

۱۴۳۵۵

۲۰۳۳

۷

 

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر