تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳
بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

بازار بورس تهران بعد از صحبت‌های وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری در اولین روز معاملاتی خود با رشد ۲۲ هزار واحدی کار را برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تمام کرد و بازار شاخص کل را یک بار دیگر در محدوده‌های یک قدمی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی دید. تا از منظر تکنیکالی نیز میانگین ۵۵ روزه خود را از سر راه برداشته باشد. البته که در بازار امروز بعد از مدت‌ها قیمت پایانی نماد‌های بازار سرمایه اصطلاحاً پر شد تا دامنه نوسان برای روز بعد تغیری کند.

اقتصاد۲۴- در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس تهران ارزش معاملات کمی بیشت از ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد و ارزش بازاری نیز در محدوده‌های ۶۸۴۶ همتی ایستاد. در نتیجه معاملات روز جاری که به واسطه صحبت‌های وزیر اقتصاد صورت گرفته بود رخ بازار سرمایه مثبت بود و شاخص خود را در نزدیکی‌های ۲.۱ میلیون واحدی دید.

گروه فلزات اساسی همچنان پیشتاز ارزش معاملاتی است و با خبر حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز این گروه بازهم مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت. ارزش معاملاتی این گروه برای امروز حوالی ۲۸۸ میلیارد تومان ثبت شده است گروه شیمیایی نیز با ارزش معاملاتی بیش از ۱۴۲ میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار گرفت تا پس از فلزات اساسی دومین گروهی باشد که مورد توجه خریداران بازار سرمایه قرار گرفته است. اما خودرویی‌ها جایگاه سوم خود را از دست دادند و پس از چند روز قرار گرفتن در رتبه سوم ارزش معاملات در پایان معاملات امروز پایین‌تر از گروه بانکی و در رتبه چهارم ایستادن. گروه بانکی ارزش ۸۰ میلیارد تومانی را به خود گرفت و خودرویی‌ها لیدر سنتی بازار سرمایه ارزش معاملاتی ۶۵ میلیارد تومانی را از آن خود کرد که کمترین میزان برای تابستان ۱۴۰۳ نیز محسوب می‌شود.

بازار این هفتته یک بازار نصف و نیمه خواهد بود چرا که فردا جدی‌ترین روز معاملاتی هفته است و بازار برای مدت نسبتاً طولانی وارد فاز تعطیلات خواهد شد و ممکن است افرادی به دنبال خروج از بازار به واسطه ریسک‌های خبری و سیاسی باشند و امروز را به عنوان فرصت خروج از بازار دیده باشند. به هر حال این روند ایجاد شده صعودی در کنار افزایش ارزش معاملات می‌تواند معنای خوبی برای بازار داشته باشد و صد البته که روند صعودی بازار با اقداماتی جدی تیم اقتصادی دولت چهاردهم پیش خواهد رفت و هر گونه کم کاری و یا فراموشی صحبت‌های اخیر برای بازار سرمایه مضر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بورس قادر به بازگشت است؟


این روز‌ها سوالی که برای بازار سهام مطرح می‌شود این است که آیا بازار برای خرید آماده است؟ یا همچنان ریسک‌های سیاسی و اقتصاد کلان روز بازار سایه سنگین خود را حفظ کرده است؟

نماد خپارس که چندی پیش از خروج محصولات خود از خط تولید خبر داده بود در اطلاعیه عنوان کرده است که تولید محصول جدیدی را به طور آزمایشی شروع خواهد کرد. گفته می‌شود که این محصول جدید برای نخستین بار وارد فاز تولید اولیه و آزمایشی در خط تولید شرکت پارس‌خودرو شده و قرار است پس از طی مراحل فنی و انجام تست‌های نهایی، عرضه آن به بازار آغاز شود. این خودرو دارای امکاناتی از قبیل موتور ۱۶ سوپاپ جدید تولیدی گروه خودروسازی سایپا با نام تجاری ME۱۶ خواهد بود که ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

اما گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در جدیدترین گزارش خود از عدم‌النفع کشور از محدودیت عرضه گاز طبیعی به صنعت پتروشیمی خبر داده است.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که عدم‌النفع دولت از فروش گاز طبیعی به بخش خانگی و تجاری به‌جای تامین خوراک صنعت پتروشیمی سالانه ۴۱۰ تا ۵۷۴ میلیون‌دلار است و در این فرایند ۱۷۲ تا ۲۴۱ میلیون‌دلار از سود مجتمع‌های پتروشیمی با محدودیت عرضه گاز از دست می‌رود.

نرخ دلار نیما نیز در این روز‌ها روند افزایشی خوبی را به خود گرفته است و به واسطه خبر راه اندازی بازار توافقی ارز سرعت رشد این نرخ افزایشی شده است. رقم اعلامی برای این دلار حوالی ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بیش از ۲۲ هزار واحد رشد را به خود دید و در یک قدمی ۲.۱ میلیون واحدی رسید شاخص با اینکه ارزش معاملات خیلی خوبی را به خود ندیده است، اما به هر حال توانسته است از پس مقاومت میانگین ۵۵ روزه خود برآید و روند مثبتی را برای خود ایجاد کند.

مقاومت بعدی برای شاخص میانگین ۵۵ روزه است تا شاخص را در مسیر قوی‌تر از صعود قرار دهد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر