تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
تنور گرانی نان داغ‌تر شد؛

گزارش میدانی اقتصاد ۲۴ از افزایش قیمت نان در تهران/ سنگک در صدر گرانی‌ها

گرانی بدون ضابطه نان در شهر تهران آن هم در سکوت متولیان و تنها با اجرای شو‌های کنترل و نظارت در نانوایی‌ها به خصوص از دریچه تلویزیون نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه به وضعیت نامناسب قیمت کالاها به‌ویژه قوت اصلی مردم دامن می‌زند.

اقتصاد ۲۴- مدتی است که افزایش بی‌ضابطه قیمت نان در سطح شهر تهران از سوی نانوایی‌ها کلید خورده است. افزایش قیمت نان علی رغم تاکید متولیان این بخش همچنان در حال اجراست و متاسفانه هیچ مرجع و نهادی هم در توقف این روند اقدامی انجام نمی‌دهد. هرچند اجرای شوی تنظیم و نظارت در این بازار هر روز از تریبون ملی در حال پخش است، اما مردم ناراضی از وضعیت اقتصادی‌شان، همچنان نگران گرانی بیشتر این محصول ضروری هستند.

تحمیل نان گران و چند نرخی با عناوین مختلف به مشتریان باعث شده که مردم کمتر به وعده تثبیت قیمت نان در سطح شهر اعتماد کنند چراکه این مشتریان هر روز در صف نانوایی با شکل جدیدی از افزایش قیمت نان مواجه می‌شوند و این به معنی فریب مردم است. کنجد، سبزی و اندازه نان مولفه‌های گران فروختن نان به مشتریان است که نانوایان از آن‌ها برای تحمیل فروش نان گران‌تر به مردم استفاده می‌کنند.

مردم تهران در چند ماه گذشته خیز قیمت نان را در همه نقاط شهر متوجه شدند، اما هر بار با وعده اصلاح قیمت‌ها و نظارت و کنترل بیشتر در این بازار، باز هم درگیر بی اعتمادی شدند.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی، ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی ۳ هزار تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون گردان (برقی) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی یک هزار تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان است. اما با گشتی در سطح شهر و مشاهده نرخ نان‌ها در نانوایی‌ها متوجه می‌شویم که هیچ یک از این نرخ‌های مصوب اعمال نمی‌شود و هر واحد نانوایی سلیقه‌ای و خودسرانه، قیمت نان را خود تعیین می‌کند!


بیشتر بخوانید: قطع برق بلای جان نانوایی ها/ صاحب یک واحد نانوایی: هر نانوا امسال ۳۰ درصد نسبت به پارسال ضرر کرده است


بررسی میدانی اقتصاد ۲۴ از روند قیمت‌ها در نانوایی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که نان سنگک در صدر گرانی نان قرار دارد که تا چند روز گذشته در نانوایی‌های آزادپز با قیمت ۵ تا ۷ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، بعضا به رقم ۲۰ هزار تومان نیز رسیده است. همچنین قیمت نان بربری که تا چند روز گذشته ۳ تا ۵ هزار تومان فروخته می‌شد به قیمت ۷ هزار تومان رسیده است. نان تافتون نیز از رشد قیمت‌ها عقب نماند و با افزایش ۵۰ درصدی از رقم هزار تومان به ۳۵۰۰ هزارتومان رسیده است.

قیمت نان آنلاین چقدر گران شد؟

به گزارش اقتصاد ۲۴، بررسی قیمت‌ها در نانوایی‌هایی که به‌طور آنلاین نیز در فروش نان فعالیت دارند نشان می‌دهد که نان سنگک ساده ۹ هزار تومان بوده و با توجه به نوع تزئینات روی نان که با کنجد، سیاه دانه، زیره یا سبزیجات باشد تا ۳۰ هزار تومان هم افزایش قیمت خواهد داشت.

این در حالی است که نان به عنوان قوت اصلی مردم باید در بهترین شرایط و بدون فاصله قیمتی به دست تمام اقشار مختلف جامعه برسد؛ این کوچکترین وظیفه دولت در برابر امنیت غذایی مردم است. از این‌رو گرانی، چند نرخی بودن و حتی تعطیلی برخی نانوایی ها به دلیل کمبود و یا نبود آرد همه نشان از بی اهمیتی موضوع به این مهمی از سوی دولت هاست.

ارسال نظر