تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی خودروی زرهی اژدر یالچین ترکیه

در این مطلب به معرفی خودروی زرهی تاکتیکی اژدر یالچین ترکیه خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- اژدر یالچین (Ejder Yalçin)، عضو جدید خانواده خودرو‌های اژدر، یک خودروی زرهی زرهی تاکتیکی ۴×۴ است که توسط شرکت نورول ماکینا طراحی و تولید شده است.

تاریخچه توسعه اژدر یالچین 

مطالعات طراحی روی این وسیله نقلیه در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲ آغاز شد و یک نمونه اولیه از خودروی پایه در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه IDEF به نمایش گذاشته شد. تولید انبوه این خودرو در می ۲۰۱۴ آغاز شد.

اژدر یالچین حفاظت بالستیک بالایی ارائه می‌دهد و می‌تواند در ماموریت‌های مختلف از جمله شناسایی، فرماندهی و کنترل و برنامه‌های کاربردی امنیت داخلی استفاده شود. این خودرو عمدتاً برای استفاده توسط نیرو‌های نظامی و امنیتی ترکیه در نظر گرفته شده است.

طراحی اژدر یالچین ترکیه

خودروی اژدر یالچین دارای طراحی بدنه V شکل، ادغام صفحات شناور کف و صندلی کاهش انفجار برای محافظت در برابر مین‌ها و وسایل انفجاری دست ساز است. این خودرو دارای طرح صندلی ارگونومیک و راحت است که می‌تواند تا ۱۱ پرسنل را در خود جای دهد.


بیشتر بخوانید: مشخصات Rook؛ خودروی زرهی ویژه شرایط بحرانی


این خودرو دارای درب آسان برای ورود و خروج برای خدمه است. سایر تجهیزات اختیاری شامل وینچ نجات، سیستم‌های دید در روز یا شب، رمپ عقب و سیستم‌های مهار انفجار و آتش نشانی برای محفظه خدمه است.

اژدر یالچین می‌تواند به عنوان خودرو‌های شناسایی، فرماندهی و کنترل، امنیت داخلی، آمبولانس، وسیله نقلیه هسته‌ای رادیولوژیکی بیولوژیکی شیمیایی، حامل سلاح و خودروی جنگی پیکربندی شود به طوری که الزامات ماموریت‌های متعدد کاربران را برآورده می‌کند.

طول وسیله نقلیه پایه ۵.۴۲ متر، عرض ۲.۴۸ متر و ارتفاع ۲.۳ متر است. وزن ناخالص آن بین ۱۲۰۰۰ کیلوگرم تا ۱۴۰۰۰ کیلوگرم است و ظرفیت حمل بار آن نیز تا ۴ تن است.

تسلیحات و حفاظت از خود اژدر یالچین 

 اژدر یالچین مجهز به ایستگاه‌های تسلیحاتی یکپارچه، کنترل از راه دور و دستی است. روی سقف دارای دو پورت تفنگ است. تسلیحات اختیاری نصب شده بر روی خودرو شامل مسلسل‌های ۷.۶۲ میلی متری و ۱۲.۷ میلی متری، یک توپ ضد هوایی ۲۵ میلی متری و یک نارنجک انداز خودکار ۴۰ میلی متری است.

بدنه V شکل اژدر یالچین سطح بالایی از محافظت در برابر بمب‌های دست ساز، مین‌ها و تهدیدات بالستیک را ارائه می‌دهد. حفاظت بالستیک را می‌توان با ادغام زره‌های اضافی افزایش داد. بر روی این وسیله نقلیه می‌توان پرتابگر نارنجک‌های دودزا برای افزایش قابلیت بقا نیز نصب کرد.

موتور و عملکرد اژدر یالچین 

اژدر یالچین به موتور کامینز مجهز شده است که حداکثر قدرت ۳۰۰ اسب بخار در ۲۱۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این موتور به گیربکس تمام اتوماتیک با مبدل گشتاور هیدرودینامیکی متصل می‌شود.

این خودرو دارای جعبه دنده سه سرعته و فرمان برقی است. همچنین دارای یک پمپ فرمان اضطراری ثانویه است که در صورت خرابی موتور کار می‌کند.

تحرک اژدر یالچین 

اژدر یالچین دارای حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت و برد کروز ۶۰۰ کیلومتر است. در مدت ۶ ثانیه از شتاب ۰ کیلومتر در ساعت به ۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو دارای یک جناغی دوتایی و سیستم تعلیق مستقل برای همه چرخ‌ها است. اژدر یالچین مجهز به سیستم قفل دیفرانسیل طولی و عرضی و همچنین تایر‌های با قطر زیاد و پهن است. سیستم باد مرکزی تایر فشار را با توجه به شرایط زمین تنظیم می‌کند.

این وسیله نقلیه دارای پایه چرخ ۳۱۰۰ میلی متر و فاصله از زمین ۴۰۰ میلی متر است. اژدر یالچین توانایی بالا رفتن از موانع ۰.۵ متری، عبور از سنگر‌های ۱.۱ متری و عبور از عمق ۰.۷ متری را دارد.

مشخصات فنی کلی اژدر یالچین

نوع پروژه: خودروی جنگی زرهی

سازنده: نورول ماکینا

طول: ۵.۴۲ متر

عرض: ۲.۴۸ متر

ارتفاع: ۲.۳ متر

محدوده عملیاتی: ۶۰۰ کیلومتر

سرعت: ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

ارسال نظر