تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آرجون؛ تانک قدرتمند و چابک ارتش هند

در این مطلب به معرفی تانک آرجون هند خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- تانک اصلی نبرد آرجون، که به نام شاهزاده جنگجو آرجونا در حماسه هندی مهابهاراتا نامگذاری شده توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی برای ارتش هند ساخته شده است.

این تانک تحت یک برنامه چند آزمایشگاهی  سازمان تحقیق و توسعه دفاعی عمدتاً در مرکز تحقیقات و توسعه وسایل نقلیه رزمی توسعه یافته است.

توسعه آرجون ام کا ۱ با انواع بهبود یافته ام کا ۱‌ای و ام کا ۲ دنبال شد. آرجون ام کا وان‌ای که دارای قدرت شلیک و سیستم‌های انتقال بهبود یافته است، آزمایش‌های یکپارچه‌سازی نهایی را در سال ۲۰۱۹ تکمیل کرد و برای تولید آزاد شد.

نوع آرجون ام کا ۲ یک تانک جنگی اصلی سبک با سنسور‌های الکترواپتیکال و لیزر‌های پرقدرت است. این تانک توسط  سازمان تحقیق و توسعه دفاعی  با مجموع ۹۳ ارتقاء مطابق با الزامات ارتش در حال توسعه است. این تانک به عنوان جایگزینی بالقوه برای ناوگان قدیمی ارتش روسیه T-۷۲ متشکل از ۲۴۰۰ تانک در نظر گرفته می‌شود.

BEL در نمایشگاه هوایی آیرو ایندیا ۲۰۱۷ که در فوریه ۲۰۱۷ برگزار شد، از یک سیستم کنترل سلاح جدید برای تفنگ ۱۲.۷ میلی متری تانک آرجون ام کا ۲ رونمایی کرد.

طراحی آرجون هندی 

توسعه تانک اصلی نبرد آرجون در مارس ۱۹۷۴ آغاز شد. این تانک به شدت به فناوری و تجهیزات خارجی وابسته است. کراس مافی، سازنده تانک لئوپارد ۲ آلمان، کمک‌های طراحی را انجام داد. از این رو، آرجون شباهت زیادی به تانک لئوپارد ۲A۴ دارد. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات این تانک شامل موتور، گیربکس، لوله تفنگ، ریل و سیستم کنترل آتش وارد می‌شود.

تسلیحات آرجون

تانک آرجون مجهز به یک تفنگ اصلی ۱۲۰ میلی متری بومی با سابوت پرتاب کننده زره سوراخ کننده تثبیت شده با باله و مهمات سر اسکواش با قابلیت انفجار شدید است.

یک مسلسل کواکسیال ضد نفر ۷.۶۲ میلی متری در کنار مسلسل اصلی و یک مسلسل ۱۲.۷ میلی متری در بالای برجک برای هدف‌گیری هواپیما و اهداف زمینی نصب شده است. یک گلوله ضد هلیکوپتر نیز برای مبارزه با تهدید هوایی برای زره ​​پوشان در حال توسعه است.

این تانک دارای کانتینر‌های ویژه‌ای برای حمل ۳۹ گلوله مهمات ۱۲۰ میلی متری است. این کانتینر‌ها مهمات را از خدمه دور نگه می‌دارند و سطح بیشتری از بقا را فراهم می‌کنند.

قسمت‌های پشتی برجک مجهز به ۱۲ عدد پرتاب کننده نارنجک دودزا است. سیستم‌های تسلیحاتی را می‌توان در حالت ساعت بی‌صدا با استفاده از یک واحد قدرت کمکی کار کرد.

محافظت از خود در تانک آرجون

زره کامپوزیتی مدولار کانچان که به تازگی ساخته شده است، از تانک در برابر مهمات ضد تانک محافظت می‌کند. کانچان توسط بخش طراحی و توسعه زره‌های آزمایشگاه تحقیقات متالورژی دفاعی ساخته شده است.

زره از پانل‌های کامپوزیتی ساخته شده است که بین زره‌های همگن نورد شده قرار گرفته است. این زره می‌تواند گلوله‌های سابوت پرتاب کننده زره سوراخ کننده تثبیت شده با باله یا انفجاری را شکست دهد. این برجک زره فشرده سبک وزن کانچان را در خود جای داده است.

گزینه‌ای برای افزودن زره واکنشی انفجاری نیز موجود است. فناوری سیستم استتار حرکت نیز توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی با همکاری Barracuda Camouflaging Limited در حال توسعه است.

کنترل و مشاهده آتش آرجون

آرجون مجهز به سیستم کنترل آتش یکپارچه کنترل شده توسط کامپیوتر با فاصله یاب لیزری است. این سیستم به طور مشترک توسط BEL و IRDE توسعه یافته است. سیستم دید تثبیت شده روز/شب نیز در این سیستم گنجانده شده است.

اهداف با احتمال ضربه اول و کاهش زمان واکنش مورد اصابت قرار می‌گیرند. این سامانه قادر است در هر شرایط آب و هوایی اهداف را به دست آورد و سیستم تثبیت کننده به تسلیحات اصلی اجازه می‌دهد تا اهداف در حال حرکت را با دقت شلیک کند.

دید اصلی توپچی شامل دید روزانه، دید حرارتی، فاصله یاب لیزری و سر تثبیت شده است. امکانات دید در شب توسط یک تصویرگر حرارتی ارائه می‌شود.

توپچی و فرمانده می‌توانند اهداف را در تاریکی مطلق و در میان دود، مه، برف، مه و گرد و غبار شناسایی کنند. اهداف را می‌توان با فاصله یاب لیزری یکپارچه در دید اصلی پیدا کرد.

دید پانوراما به فرماندهان این امکان را می‌دهد که نظارت همه جانبه در میدان نبرد را بدون ایجاد اختلال در حرکت برجک داشته باشند. دو محور سرعت ژیروسکوپ نصب شده بر روی پلت فرم آینه سر، دید میدان را تثبیت می‌کند و بزرگنمایی دوگانه را ارائه می‌دهد.

تحرک تانک آرجون

نسبت قدرت به وزن بالا این تانک، مانورپذیری سریع، و تحرک بالا را در زمین‌های سخت فراهم می‌کند. همچنین مصرف سوخت کم و ظرفیت ذخیره سوخت مخزن، برد عملیاتی آن را بهینه می‌کند.

محفظه داخلی به گونه‌ای طراحی شده است که سطح بالایی از راحتی را برای خدمه‌ای که در مدت زمان طولانی کار می‌کنند فراهم کند. این مخزن همچنین دارای سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک و سیستم انتقال موثر است. گیربکس قطار اپی سیکلیک چهار دنده جلو و دو دنده عقب را ارائه می‌دهد.

موتور آرجون

آرجون از یک موتور دیزلی ده سیلندر MTU ۸۳۸ KA ۵۰۱ با قدرت ۱۴۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت و سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت را در داخل کشور ایجاد کند.

مشخصات فنی کلی آرجون

خدمه: چهار (فرمانده، توپچی، لودر، راننده)

طول کلی: ۱۰.۶۴ متر

ارتفاع کلی: ۹.۵۵ متر

عرض کلی: ۳.۸۶۴ متر

وزن رزمی: ۵۸.۵ تن

حداکثر سرعت: ۷۰ کیلومتر در ساعت

تفنگ اصلی: تفنگ ۱۲۰ میلی متری

مدل: موتور دیزلی ده سیلندر MTU ۸۳۸ KA ۵۰۱

نوع: V۹۰ توربوشارژ دیزل، ده سیلندر آب خنک

قدرت: ۱۴۰۰ اسب بخار در ۲۴۰۰ دور در دقیقه

ارسال نظر