تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

کشف چهارطاقی ساسانی در کوهدشت

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از کشف چهارطاقی بقایای آتشکده دوران ساسانی در روستای رشیدآباد شهرستان کوهدشت خبر داد.

اقتصاد۲۴- عطا حسن‌پور با اشاره به کاوش اضطراری در این روستا اظهار کرد: در پی حفاری غیرمجاز در اوایل بهار امسال در روستای یاد شده، عملیات نجات بخشی و کاوش اضطراری انجام شده است.

او افزود: با رصد‌های اطلاعاتی و امنیتی، کاوشگر غیرمجاز دستگیر و پس از چند ماه رایزنی و پیگیری برای تامین اعتبار، این کاوش در ۱۵ روز گذشته انجام شده است.

این مسئول بیان کرد: پس از ۱۵ روز کاوش میدانی و باز کردن ترانشه باستانی توسط کاوشگران به سرپرستی دکتر سجاد علی‌بیگی، بخش مهمی از این آتشکده ساسانی کشف شد

او با اشاره به اهمیت این کشف باستانی در غرب لرستان اظهار کرد: کشف این آتشکده حلقه مفقوده تاریخی دوره ساسانی را در غرب استان لرستان مشخص کرده است

حسن‌پور افزود: در این کاوش نجات بخشی، چهارطاقی اصلی (چهار جرز)، مجمر آتشدان، عناصر و زوایای معماری نظیر گچبری‌های تزئینی کشف شده است.


بیشتر بخوانید: عکس قدیمی از دژ ایزدخواست در دوره ساسانیان


مدیرکل میراث فرهنگی لرستان افزود: همچنین تالار طواف و حصار بیرونی این آتشکده نیز کشف شده است.

او ضمن تقدیر از دادستان شهرستان، عوامل امنیتی و اطلاعاتی و یگان حفاظت میراث فرهنگی لرستان گفت: مردم روستای رشیدآباد (تنگ وراز) نیز همکاری خوبی با عوامل کاوش داشته‌اند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر