تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

مجید عشقی رییس سازمان بورس کیست؟

مجید عشقی رییس سازمان بورس است. نام او این روزها برای گرفتن وام‌های میلیاردی با سود کم برای خود و اعضای هیئت مدیره این سازمان بیش‌ازپیش برسر زبان‌ها افتاده است.

اقتصاد۲۴- به تازگی نامه‌ای در فضای مجازی از سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد منتشر شده است که نشان می‌دهد اعضای هیئت مدیره سازمان بورس در مجموع ۱۰.۵ میلیارد تومان وام با نرخ ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله دریافت کرده‌اند.

مجید عشقی کیست؟

مجید عشقی متولد سال ۱۳۵۸ و قائم مقام سابق شرکت بورس کالای ایران بود که مهرماه ۱۴۰۰ به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

او در دانشگاه امام صادق مدیریت و و دانش آموخته دکترای مالی از دانشگاه پیام نور تهران است.

جنجال گرفتن وام‌های میلیاردی

ماجرا از جایی آغاز شد که کانال تلگرامی شرق در نامه‌ای به تاریخ ۱۰ شهریور از سازمان بازرسی به عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد منتشر کرده است که نشان می‌دهد شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تیر ماه سال جاری پرداخت وام و تسهیلات را به کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار با نرخ ۴ درصد بازگشت ۱۰ ساله از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسانده است. اعتبار این وام در مجموع ۱۰.۵ میلیارد تومان است.

شرق نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مصوبه در روز‌های آخر دولت سیزدهم برخلاف دستور موکد جانشین رییس جمهور فقید و رییس جمهور منتخب انجام شده است و اجرای آن موجب آسیب به سهامداران و بازار سرمایه خواهد شد.

این نامه نشان می‌دهد که مبلغ وام مجید عشقی ۲.۷ میلیارد تومان، علیرضا ناصرپور ۱.۹ میلیارد تومان، رضا عیوضلو ۱.۹ میلیارد تومان، مهرداد مسعودی فر ۱.۹ میلیارد تومان و حسن فرج زاده دهکردی نیز ۱.۹ میلیارد تومان بوده است.


بیشتر بخوانید: فاطمه مهاجرانی گزینه احتمالی سخنگویی دولت کیست؟


مجید عشقی در مصاحبه با صداوسیما با اشاره به انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره تخصیص تسهیلات به اعضای هیئت مدیره سازمان بورس گفت: اینکه گفته می‌شود هیئت مدیره سازمان برای خودشان وام تصویب و پرداخت کرده اند قطعا یک دروغ است. شورای عالی بورس براساس ماده ۴ قانون اوراق بهادار مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیئت مدیره سازمان بورس را برعهده دارد لذا این مبالغ براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهاد‌های پولی و مالی متناظر کاملا یک روال عادی بوده و حتی در برخی نهاد‌ها هم بیشتر از این عدد‌ها پرداخت می‌شود.

او گفت: این مصوبه صرفا برای اعضای هیئت مدیره نبوده و برای کل کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. در سازمان بورس به دلیل شرایط خاصی که دارد و محدودیت‌های زیادی که برای مدیران و کارکنان آن وجود دارد لازم است این تسهیلات پرداخت شود و شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع این اقدام را انجام داده است.

سوابق و پیشینه اجرایی

مجید عشقی تاکنون سوابق و مسئولیت‌های متعددی داشته که از جمله می‌توان به عضو هیئت مدیره شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و سرمایه‌گذاری نور دنا، کارگزاری تدبیرگران فردا، سرمایه گذاری پویا، گروه توسعه سیستم سانای شرق، سرمایه گذاری تدبیر ارزش، توسعه اقتصاد بین الملل آینده، سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس، صندوق سرمایه گذاری مشترک پیروزان، سامان تجارت تدبیر ایرانیان، گروه توسعه اقتصاد، کارآفرینان دامون، کارگزاری بانک پاسارگاد عضو هیئت مدیره اشاره کرد.

ارسال نظر