تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

هزینه‌های اول مهر دانش‌آموزان چقدر است؟

اگر سری به بازار بزنید، از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر، کیف و کفش مدارس شوکه می‌شوید. قیمت بالای لوازم التحریر موجب شده تا خانواده‌ها مجبور شوند، مبلغ زیادی را برای تهیه آن کنار بگذارند.

اقتصاد۲۴-دانش‌آموزان کم کم در حال آماده شدن برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند و تب خرید لوازم التحریر هم حسابی گرم شده است. اگر سری به بازار بزنید، از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر، کیف و کفش مدارس شوکه می‌شوید. قیمت بالای لوازم التحریر موجب شده تا خانواده‌ها مجبور شوند، مبلغ زیادی را برای تهیه آن کنار بگذارند.

خرید لوازم‌التحریر با کیفیت متوسط برای یک دانش‌آموز نزدیک چهار میلیون تومان تمام می‌شود.

جامدادی ۳۰۰ هزار تومانی در بازار

قیمت جامدادی‌ها در فروشگاه‌های آنلاین از ۲۰ هزار تومان شروع شده و تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود. قیمت اکثر جامدادی‌های موجود در بازار چیزی بین ۲۰۰ تومان تا ۵۰۰ تومان است. البته قیمت حدودی جامدادی در فروشگاه‌های خیابان انقلاب بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.

برای خریدن کوله‌پشتی باید حداقل دو میلیون تومان کنار بگذارید

کوله‌پشتی مدرسه از ۲۵۰ هزار تومان در ارزان‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن شروع می‌شود و تا ۱۰ میلیون تومان هم بالا می‌رود. یک تولیدکننده کیف در پامنار تهران می‌گوید: «کیفی که۲۵۰ هزار تومن قیمت دارد برای یک ماه دانش آموز هم جواب نمیدهد. چرا که این کیف کیفیت لازم را ندارد. حداقل خانواده‌ها برای اینکه بتوانند کیف خوبی برای دانش آموز تهیه کنند که پاره نشود و از بین نرود باید یک میلیون تا یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند.»

هزینه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای دفتر مشق

یک خانواده برای خرید یک دفتر مشق ساده برای دانش‌آموزش باید به طور متوسط ۲۵۰ هزار تومان هزینه کند.. هر چند دفتر‌هایی با قیمت ۶۰ تا ۷۰ تومان هم پیدا می‌شود. اما قیمت اکثر دفتر‌های موجود در بازار بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومان است. اگر در نظر بگیریم که هر دانش‌آموز در ابتدای سال تحصیلی، حداقل به ۱۰ دفتر احتیاج داشته باشد و خانواده هم معمولی‌ترین دفتر بازار را تهیه کند. هزینه این تعداد دفتر مشق برای یک دانش‌آموز چیزی بین ۶۰۰ تا دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. البته قیمت کلاسور بسیار گران‌تر از این حرف‌ها است. کلاسور در کمترین حالت از ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

لوازم رنگ‌آمیزی چند؟

قیمت لوازم نقاشی و رنگ‌آمیزی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. مثلا قیمت یک بست مداد شمعی از ۵۰ هزار تومان شروع میشود و تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود، با این حال برای خرید یک مداد شمعی با کیفیت متوسط باید بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.


بیشتر بخوانید:افت آموزش در مدارس دولتی و صف بستن برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی / کنکور باز هم تغییر می‌کند؟


قیمت مدادرنگی مخصوص دانش‌آموزان حدودا بین ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. متوسط قیمت یک بسته ۱۲ عددی ماژیک هم چیزی بین ۳۰۰ تا یک میلیون تومان است.

دو عدد مداد و تراش: ۱۰۰ هزار تومان

قیمت هر مداد در اکثر فروشگاه‌های خیابان انقلاب ۲۰ هزار تومان است و قیمت هر تراش در کمترین حالت ۵۰ هزار تومان است هر چند که در بین تراش‌ها قیمت ۳۵۰ هزار تومانی هم پیدا می‌شود.

اگر کسی به دنبال یک خودکار باکیفیت‌تر در بازار است باید در کمترین حالت حداقل ۳۰ هزار تومان برای هر خودکار هزینه کند.

قیمت روان‌نویس حداقل ۹۵ هزار تومان، پاک‌کن ۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و یک مدادنوکی یا اتود باکیفیت هم ۲۰۰ هزار تومان است.

هزینه شروع سال تحصیلی برای هر خانواده جمعا چقدر است؟

اگر هزینه حدودی یک کیف برای دانش‌آموز را حدود یک میلیون تومان در نظر بگیریم و برای یک جامدادی هم حدود ۲۰۰ هزار تومان کنار بگذاریم، هزینه همین دو قلم، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر قیمت دو تراش را ۵۰ هزار تومان،۱۰ عدد مداد را ۶۰ هزار تومان، ۷ عدد خودکار ۶۰ هزار تومان، ۴ عدد پاک‌کن را ۶۰ هزار تومان، یک بسته مدادرنگی را ۳۰۰ هزار تومان و یک بسته مدادشمعی را ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم. تا اینجای کار حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان برای همین چند قلم هزینه می‌شود. قیمت هر دفتر مشق هم به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان است و برای خرید۱۰ عدد دفتر مشق باید حداقل یک میلیون تومان هزینه کرد. با حساب کردن هزینه همین اقلام می‌توان دریافت فرستادن هر دانش‌آموز به مدرسه حداقل ۴ میلیون و ۶۰ هزارتومان هزینه دارد.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر