تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
عبور بی‌خطر دلار از تعطیلات

هفته آرام بازار ارز سپری شد

بررسی‌های به عمل‌آمده از روند بازار غیر‌رسمی ارز در هفته گذشته حاکی از آن است که دلار بازار آزاد بدون نوسان چشمگیر تعطیلات را پشت سر گذاشته است. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های پیشین خود این ثبات نرخ در بازار را پیش‌بینی کرده بود. دلیل اصلی این امر را می‌توان در فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار جست‌وجو کرد.

اقتصاد ۲۴- بازار غیررسمی ارز نوسان قابل توجهی را تجربه نکرد. با شروع هفته دوم شهریورماه برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که دمای نرخ ارز در معاملات پشت خطی افزایش یابد. این افراد معتقد بودند که با کاهش حجم معاملات ارزی قدرت نرخ‌دهی فعالان فردایی افزایش یافته و به این ترتیب امکان رشد نرخ شاخص‌های ارزی فراهم می‌شود. در سمت دیگر به عقیده برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی با توجه به فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار احتمال مشاهده نوسانات قیمتی در شاخص‌های ارزی اندک خواهد بود. «دنیای اقتصاد» در گزارش بازار ارز خود پیش از تعطیلات هفته گذشته این مساله را پیش‌بینی کرد.

بررسی فضای اخبار سیاسی گویای آن است که سیگنال منفی جدیدی برای بازار ارز وجود ندارد. چند روزی است که در رابطه با مناقشات منطقه‌ای خبری منتشر نشده که ریسک جدیدی برای ایران در آن مشهود باشد. احتمال وقوع درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی که در هفته‌های گذشته ریسک اصلی بازار بود نیز هم‌اکنون کمرنگ‌تر شده است. در نتیجه عامل سیاسی مهمی انتظارات تورمی فعالان بازار را تحریک نمی‌کند. از سوی دیگر با تعطیلی بازار در روز‌های اخیر معاملات کلان اقتصادی نیز به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و در نتیجه تقاضای قابل توجهی به بازار اضافه نشده است.


بیشتر بخوانید:  پیش بینی قیمت دلار ۱۷ شهریور ۱۴۰۳


عبور بی‌خطر دلار از تعطیلات را می‌توان با موارد ذکر شده توجیه کرد. در این میان رصد گفتگو‌های صورت گرفته میان فعالان بازار حاکی از آن است که احتمال وقوع نوسانات قیمتی شدید در هفته پیش‌رو نیز اندک است. با توجه به گذشت یک هفته از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده خودرویی و انتقال بخشی از این دارایی‌ها به معاملات ارزی و طلایی، به نظر می‌رسد بازار ارز در تعادل جدید خود قرار گرفته است. بازه تعادلی قیمت دلار بازار آزاد حدفاصل کانال‌های ۵۹ تا ۶۱ هزار تومانی است. درصورت عدم انتشار ریسک سیاسی جدید احتمال خروج نرخ دلار بازار آزاد از کریدور ذکر شده در بازار هفته جاری اندک است.

هفته کم رمق بازار

در روز‌های انتهایی هفته گذشته دامنه نوسان شاخص‌های ارزی محدود بود. قیمت دلار آزاد که در روز‌های انتهایی هفته فعالت خود را در رقم ۶۰ هزار تومانی ثبت کرده بود در بازه روز‌های دوشنبه تا پنج‌شنبه در محدود ۶۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد و در نهایت در بازار روز پنج‌شنبه بدون تغییر نسبت به نرخ مبدا در رقم ۶۰ هزار تومان به فعالیت خود پایان بخشید. یورو و پوند نیز نسبت به نرخ روز یکشنبه مشترکا ۱۰۰ تومان رشد را تجربه کرده و به ترتیب در ارقام ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان برای یورو و ۷۹ هزار و ۱۵۰ تومان برای پوند معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر