تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

گوشت قرمز رکورد گرانی را زد!

طبق داده‌های مرکز آمار، بالاترین تورم خوراکی در مرداد امسال مربوط به گوشت قرمز و پرندگان و بالاترین تورم سالانه غیرخوراکی مربوط به خدمات حمل و نقل عمومی بوده است.

اقتصاد۲۴-بر اساس اطلاعات مرکز آمار، در مردادماه سال جاری، نرخ تورم مربوط به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به ۳۴.۸ درصد رسیده است. این نرخ، میانگینی وزنی از تمامی اقلام خوراکی موجود در این سبد محسوب می‌شود.

تورم سالانه در کل کشور در مردادماه امسال نسبت به تیرماه کاهش یافته است، اما هنوز برخی گروه‌های کالایی تورمی بالای ۵۰ درصد را تجربه می‌کنند. به طور دقیق‌تر، تورم سالانه در تیر ماه بیش از ۳۵ درصد بوده که در مردادماه به حدود ۳۴.۸ درصد کاهش یافته است.

سبد خانوار از دو گروه کالایی تشکیل شده که به خوراکی و غیرخوراکی تقسیم می‌شود؛ سبد خوراکی شامل مواد غذایی خوراکی، آشامیدنی و دخانیات است و سبد غیرخوراکی، خدمات را هم شامل می‌شود.

طبق داده‌های مرکز آمار، بالاترین تورم خوراکی در مرداد امسال مربوط به گوشت قرمز و پرندگان و بالاترین تورم سالانه غیرخوراکی مربوط به خدمات حمل و نقل عمومی بوده است.

طبق داده‌های مرکز آمار، در مردادماه امسال تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برابر با ۳۴.۸ درصد بوده است. این نرخ میانگینی وزنی از کل اقلام خوراکی موجود در این سبد است. کمترین تورم خوراکی مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها بوده که نرخ آن ۰.۹ درصد ثبت شده است. در مقابل، بالاترین تورم سالانه اقلام خوراکی ۵۸.۳ درصد بوده که به گوشت قرمز و گوشت پرندگان مربوط می‌شود. در رتبه بعد نیز ماهی‌ها و صدف‌داران قرار گرفته‌اند که شاهد تورم سالانه ۵۲.۷ درصدی بوده‌اند.

با این که از تابستان سال گذشته روند تورم نزولی شده و در مقاطعی تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهشی شده‌اند، اما در سبد خانوار همچنان اقلامی وجود دارد که جزء کالا‌های اساسی به حساب می‌آیند و تورمی بالای ۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند که برای اقتصاد خطرناک محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:رکورددار تورم گوشت قرمز در کدام دولت بود؟ + جدول


در سبد اقلام غیرخوراکی و خدمات نیز چنین اقلامی وجود دارند. برای مثال، تورم سالانه حمل‌ونقل عمومی ۵۵.۹ درصد برآورد شده که به نظر می‌رسد ناشی از افزایش قیمت سالانه تعرفه‌ها باشد. خدمات نگهداری و تعمیر منزل نیز شاهد تورم ۴۵.۹ درصدی بوده است. هتل و رستوران نیز ۴۷.۳ درصد در طول این یک سال با تورم مواجه شده است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر