تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
رئیس هیات مدیره سندیکای برق:

در زمستان هم کمبود و قطعی برق خواهیم داشت

آریا صادق‌نیت حقیقی، نائب رئیس سندیکای آلومینیوم و عضو سندیکای برق می‌گوید: «ما سالانه ۵ درصد افزایش تولید و ۷ درصد افزایش مصرف داریم. با وجود اینکه در جهت تولید هم تلاش‌هایی می‌شود، اما میزان ناترازی در حال افزایش است.»

اقتصاد۲۴-مصرف برق کشور در تابستان امسال ۷ درصد افزایش یافته و چند درصد از میزان تولید جلو‌زده است. این اتفاق باعث قطعی‌های مکرر برق از جمله در صنایع شده است. قطعی برق در شهر‌ها به مدت ۲ساعت در هر منطقه و در صنایع به مدت ۲ الی ۳روز در هفته، چالش‌های فراوانی برای شهروندان و صنعت گران به وجود آورده است.

آریا صادق نیت حقیقی، نائب رئیس سندیکای آلومینیوم و عضو سندیکای برق، معتقد است که میزان هدررفت برق در مسیر انتقال بالاست و راندمان تولید برق به علت فرسودگی تجهیزات، پایین است.

وی در ادامه افزود: «ناترازی برق، به دنبال ناترازی اقتصاد برق رخ داده است. فاصله بین قیمت تولید و فروش برق باعث شد سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش نشود. قرار بود با اصلاح نرخ انرژی، تفاوت قیمت تولید و توزیع، صرف تأمین برق شود. امروز به خاطر فرسودگی، راندمان نیروگاه‌هایمان پایین است، هدررفت انتقال هم در شبکه‌ها بالاست. حدود ۱۷درصد برق تولیدی کشور در مسیر انتقال، هدر می‌رود. بخشی از این هدررفت طبیعی است، اما این مقدار دو برابر استاندارد جهانی است. راندمان در فصل گرما به طور طبیعی پایین‌تر هم می‌آید. صنایع به خاطر مشکلات مالی و تکنولوژی، نتوانستند خود را به روز کنند. نسل‌های جدید تجهیزات پیشرفته، با میزان انرژی کمتر، راندمان بهتری می‌دهند. عقب بودن تجهیزات موجود هم مصرف را در واحد‌های تولیدی بهینه نکرده است.

او معتقد است که میزان تقاضا برق از تولید بیشتر شده و قطعی برق شهرک‌های صنعتی نیز به ۳ روز افزایش یافته است. او می‌گوید: «ما سالانه ۵ درصد افزایش تولید و ۷درصد افزایش مصرف داریم. با وجود اینکه در جهت تولید هم تلاش‌هایی می‌شود، اما میزان ناترازی در حال افزایش است. تصور عمومی این است که وقتی هوا گرم می‌شود، مصرف به خاطر افزایش استفاده مردم بالا می‌رود، ناترازی را تشدید می‌کند، الان که هوا خنک شده چرا ناترازی داریم؟ در شهریور انتظار داشتیم قطعی برق کم شود، اما قطعی برق برای شهرک‌های صنعتی به ۳ روز در هفته افزایش پیدا کرده است. برخی از نیروگاه‌ها به خاطر کمبود آب از مدار خارج شده‌اند و به همین علت با وجود خنک شدن هوا، ناترازی را داریم. ما ناچار هستیم به سمت برق تجدیدپذیر برویم.»

وی درباره زیان صنایع آلومینیوم از کمبود برق می‌گوید: «ما یک عدم‌النفع از کمبود برق در آلومینیوم داریم، یک کمبود برق برای تولید هم داریم و هزینه‌های جاری مانند بیمه و بهره بانکی و حقوق هم دائمی است. تمامی این‌ها که ناشی از قطعی برق است، به صنعت آلومینیوم ضربه می‌زند.»


بیشتر بخوانید:نحوه دریافت خسارت بابت قطع برق


صادق نیت حقیقی، معتقد است که زمستان‌ها نیز دچار ناترازی برق خواهیم شد و این اتفاق فقط به تابستان خلاصه نمی‌شود. او می‌گوید: «در بخش تولید با عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید مواجهیم. از آنجاییکه ناترازی در برق و گاز را داریم، در زمستان هم این کمبود‌ها را به خاطر گاز تجربه می‌کنیم. هم میزان گاز صنایع کم است و هم گازی که نیروگاه‌ها برای تولید برق لازم دارند. قطعاً زمستان امسال با کمبود برق مواجه می‌شویم. ما حتی کمبود گازوییل هم داریم و نیروگاه‌ها در زمستان به خاطر کمبود سوخت دچار کاهش تولید می‌شوند؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در توسعه فاز‌های پارس جنوبی صورت بگیرد تا گاز مورد نیاز به دست آید.»

کمبود برق باعث قطعی برق سه روزه صنایع در هفته شده است. این اتفاق زیان اقتصادی پایداری برای کشور وصنایع به دنبال دارد. زیانی که به سادگی قابل جبران نیست. از سوی دیگر راندمان تولید برق، انتقال آن و شکل و اقتصاد مصرف برق هم دچار چالش‌های اساسی است که باید اصلاح شود.

منبع: رویداد24
ارسال نظر