تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

۳ برابر شدن مبتلایان به آلزایمر تا سال ۲۰۵۰

انجمن جهانی آلزایمر و انجمن آلزایمر ایران در اطلاعیه‌ای نوشت: در ایران، تخمین زده می‌شود در حال حاضر بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر با دمانس زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۵۰، این رقم سه برابر خواهد شد.

اقتصاد۲۴-انجمن جهانی آلزایمر و انجمن آلزایمر ایران به مناسبت شروع ماه جهانی آلزایمر در اطلاعیه‌ای نوشت: در ایران، تخمین زده می‌شود در حال حاضر بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر با دمانس زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۵۰، این رقم سه برابر خواهد شد. درجهان، ۷۵% افرادی که با دمانس زندگی می‌کنند، تشخیص نمی‌گیرند.

شرم از ابراز بیماری و اطلاعات نادرست در مورد بیماری به معنی آن هست که خیلی‌ها به علائم دمانس توجه نخواهند کرد و به دنبال گرفتن تشخیص نخواهند بود. %۸۵ افرادی که با دمانس زندگی می‌کنند، به حمایت بعد از تشخیص دسترسی نخواهند داشت.

تشخیص به موقع و حمایت بعد از آن از افرادی که با دمانس زندگی می‌کنند موجب خواهد شد که این افرد با کیفیت خوب زندگی کنند و استقلال خود را برای مدت طولانی‌تر حفظ کنند. انجمن جهانی آلزایمر به همراه انجمن دمانس و آلزایمر ایران تاکید می‌کنند که هر چه زودتر برای تغییر در نگرش نسبت به دمانس از طریق اطلاع رسانی و با به چالش کشیدن شرم از ابراز ییماری باید اقدام شود.۱۵ شهریور – تهران – تا سال ۲۰۵۰، انتظار می‌رود بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ایران با دمانس زندگی کنند، افزایش ۳ برابری نسبت به آمار تخمینی کنونی. در این ماه جهانی آلزایمر، انجمن جهانی آلزایمر و انجمن دمانس و آلزایمر ایران با آگاهی رسانی، شرم از ابراز بیماری و تبعیض را که هم چنان بیماری را احاطه کرده اند را به چالش می‌کشند.

معصومه صالحی مدیر عامل انجمنن دمانس و آلزایمر ایران به مناسبت ماه جهانی می‌گوید: ما با اطلاع رسانی مکرراز طریق انجمن‌های استانی، پایگاه‌های خبری، رسانه ها، شبکه‌های اجتماعی و… در مورد دمانس، علائم، عوامل خطر، پیشگیری، زندگی با دمانس، مراقبت، مراقبین و سند ملی دمانس، سعی بر این داریم تا پیام خود را واضح و شفاف به گوش جامعه برسانیم.

چنانچه هم اکنون برای دمانس اقدام نکنیم، در آینده نردیک با سیلی از افراد مبتلا مواجه خواهیم بود که لزوما همه سالمند نیستند بلکه طیفی از ۴۰ تا ۶۰ سال را نیز در برخواهد گرفت و بار کلان اقتصادی بیماری متوجه دولت و خانواده‌ها خواهد بود. زمان اقدام برای دمانس، زمان اقدام برای بیماری آلزایمردمانس هفتمین علت مرگ درجهان و هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به آن مبتلا می‌شود. هم اکنون در جهان ۵۵ میلیون نفر با بیماری زندگی می‌کنند و تا ۵ سال دیگر این رقم به ۷۸ میلیون نفر بالغ خواهد شد و تا سال ۲۰۵۰، این رقم به ۱۳۹ میلیون نفر خواهد رسید.


بیشتر بخوانید:مواد غذایی مرتبط با ابتلا به بیماری آلزایمر


این افزایش ابتلا، عواقب اقتصادی خواهد داشت، تخمین زده می‌شود که در حال حاضر هزینه دمانس در جهان ۱.۳ تریلیون دلار باشد و تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۸ تریلیون دلار بالغ خواهد شد به عبارتی دو برابر می‌شود. خانم پاولا باربرینو می‌گوید: «پایین بودن سطح اطلاع رسانی به علاوه شرم از ابراز بیماری، تبعیض و رواج اطلاعات نادرست در حواشی بیماری مانع بزرگی بر سر راه بهترساختن وضعیت موجود است، همان طور که گفته شد ۷۵% از افراد مبتلا تشخیص نمی‌گیرند. با تشخیص به موقع، افراد می‌توانند زندگی خوب و مستقل را تجربه کنند. باید دانست، زمان نقش مهمی را دراین بیماری ایفا می‌کند.»

منبع: فارس
ارسال نظر