تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳

انتشار تصاویر دانش آموزان ممنوع شد

ورود دوربین به کلاس درس و بلاگری توسط برخی معلمان، پدیده جدی قابل تأملی است که به تدریج در حال پررنگ شدن است.

اقتصاد۲۴-اگر چه ورود موبایل به داخل کلاس درس برای دانش‌آموزان ممنوع است، اما در حال حاضر این ممنوعیت برای معلمان وجود ندارد! و برخی از آن‌ها دانش‌آموزان را دستمایه تهیه فیلم‌های خود می‌کنند؛ موضوعی که در اغلب موارد به نقص حریم خصوصی کودکان و نوجوانان منجر می‌شود.

آموزش و پرورش به تازگی ضوابطی را در این حوزه در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین کرده است تا فعالیت معلمان در فضای مجازی را ساماندهی کند.

در همین ارتباط موسی‌الرضا کفاش؛ معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: انتشار تصاویر و فیلم‌های دانش آموزان توسط برخی معلمان با اعتراضاتی همراه شد به‌ویژه آنکه پخش این فیلم‌ها در برخی موارد منجر به آسیب روحی و روانی به کودکان و نوجوانان شد بنابراین شورای عالی آموزش و پرورش یک ماده قانونی در این زمینه مصوب کرد تا به عنوان قانون به استان‌ها ابلاغ شود.

وی افزود: این ماده بر صیانت از حریم خصوصی، حفظ کرامت و شخصیت دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی آن‌ها تأکید دارد.

کفاش متذکر شد: براساس قوانین مصوب از جمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هیچ نهادی اجازه انتشار تصاویر دانش‌آموزان را بدون اجازه، ولی قانونی آن‌ها ندارد به ویژه تصاویری که جزو حریم خصوصی دانش‌آموزان تلقی شده یا منجر به تهدید سلامت روحی و روانی آن‌ها می‌شود.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در این ماده واحده با استناد به قوانین بالا دستی بر حفظ حریم خصوصی و کرامت دانش‌آموزان، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و جلوگیری از استفاده ابزاری، ممنوعیت دریافت هر گونه اطلاعات شخصی و خانوادگی، متون نوشتاری، تصویر، عکس، نماهنگ و فیلم از دانش‌آموزان و انتشار آن در فضای مجازی که به تضعیف حقوق فردی و اجتماعی، تحقیر، تضعیف و تخریب شخصیت آن‌ها منجر شود تأکید دارد.


بیشتر بخوانید:هزینه‌های اول مهر دانش‌آموزان چقدر است؟


وی گفت: اگر، ولی قانونی دانش‌آموزان به انتشار تصاویر معترض باشند این موضوع قابل رسیدگی است.

منبع: تسنیم
ارسال نظر