تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
سقوط ارزش لیره

در سوریه به جای شمردن اسکناس ها، آن‌ها را وزن می‌کنند!

قبل از بحران سوریه، ارزش پول این کشور معادل ۵۰ لیره در برابر یک دلار بود، اما این رقم هم اکنون به ۱۴ هزار لیره رسیده است.


اقتصاد ۲۴- به دلیل سقوط ارزش پول سوریه (لیره)، به جای شمردن اسکناس ها، آن‌ها را وزن می‌کنند.

به گزارش عصرایران به دلیل تورم بالا و سقوط ارزش پول سوریه، برای مبالغ بالا، شمردن اسکناس در این کشور دیگر جواب نمی‌دهد و از ترازو برای وزن کردن اسکناس‌ها استفاده می‌شود.

سایت خبری الجزیره با انتشار این خبر نوشت تورم شدید باعث شده واحد پول سوریه ارزش خود را از دست بدهد و شمارش آن به ترازو سپرده شود.

سایت الجزیره اضافه کرد: وزن کردن اسکناس‌های لیره به اتفاق رایج در بازار‌های سوریه تبدیل شده است. این وضعیت پس از سقوط مداوم ارزش لیره سوریه و همزمان دشواری شمارش حجم زیاد اسکناس‌ها روی داده است.
علاوه بر این کهنه بودن اسکناس‌های سوریه باعث شده، شمارش آن‌ها در دستگاه غیرممکن شود.

همچنین خریداران و فروشندگان در بازار و صرافی‌ها مجبور هستند حجم زیادی از اسکناس لیره سوریه را جابجا کنند که این هم کار سختی است و هم خطر سرقت را افزایش می‌دهد. نبود سیستم معاملات مالی الکترونیک از طریق کارت‌های بانکی به مشکل جابجایی پول در سوریه اضافه کرده است.

یک بازرگان شهر حلب در شمال سوریه که خواست نامش منتشر نشود گفت: اکثر معاملات بزرگ ​​با وزن کردن اسکناس‌ها انجام می‌شود، زیرا شمارش اسکناس خیلی طول می‌کشد. برای شمارش اسکناس‌ها به یک نفر وقت آزاد نیاز است.

این بازرگان در مصاحبه با سایت الجزیره گفت در بسیاری از مواقع، دستگاه شمارش اسکناس متوقف می‌شود، زیرا اکثر اسکناس‌ها کهنه هستند یا بخش‌هایی از آن‌ها پاره شده یا از بین رفته است. حتی برخی اسکناس‌های کهنه را چسب می‌زنند یا تکه‌های کاغذ را به بخش‌های آسیب دیده اسکناس اضافه می‌کنند. همه این‌ها باعث می‌شود دستگاه هنگام شمارش اسکناس متوقف شود.

وی افزود: حمل اسکناس در کیسه‌های بزرگ به یک پدیده تقریبا رایج و مایه تمسخر اکثر مردم تبدیل شده است. خرید ماشین لباسشویی یا وسایل خانه نیازمند حمل چند کیسه اسکناس لیره سوریه توسط خریدار است. در مرحله بعدی، فروشنده هم با مشکل شمارش و جابجایی و نگهداری انبوه اسکناس‌ها روبه رو است.

شهروندان سوریه هم اکنون مجبور هستند هنگام خرید کالا، حجم زیادی پول (اسکناس) با خود حمل کنند.


بیشتر بخوانید: افغانی در جایگاه سومین باثبات منطقه


اسکناس‌ها را چگونه وزن می‌کنند؟

"عبدالله برکات" طلاساز در سوریه، شیوه وزن اسکناس را که اکثر بازرگانان و طلاسازان به کار می‌گیرند توضیح می‌دهد: وزن یک بسته پول ۵۰۰ هزار لیره سوریه شامل اسکناس‌های ۵ هزار لیره ایی، ۹۸ گرم و وزن یک بسته پول ۲۰۰ هزار لیره ایی شامل اسکناس‌های ۲ هزار لیره ایی، ۱۰۰ گرم است.

برکات در مصاحبه ادامه داد وزن بسته پول ۱۰۰ هزار لیره ایی شامل اسکناس‌های هزار لیره ایی، ۹۷ گرم و وزن بسته ۵۰ هزار لیره ایی شامل اسکناس‌های ۵۰۰ لیره ایی به ۱۰۲ گرم می‌رسد.

یک مرد سوری در حال جابجایی بسته‌های بزرگ پول اسکناس سوریه معادل ۸ هزار دلار

سقوط ارزش پول سوریه؛ ترازو و وزن کردن اسکناس به جای شمردن اسکناس

این طلاساز سوری افزود اکثر بسته‌های اسکناس با استفاده از ترازوی بسیار حساس طلا یا هر ترازوی الکترونیکی دقیق، وزن می‌شود که درصد خطای آن بسیار کم است و تاثیری بر ارزش بسته‌های پول ندارد.

از سال ۲۰۱۱ که سوریه شاهد بحران و بعد از آن جنگ داخلی شد تاکنون ارزش پول این کشور در مسیر سقوط و کاهش شدید است. این وضعیت باعث شد بزرگترین اسکناس پول سوریه یعنی ۵ هزار لیره سوریه در بازار امروز معادل کمتر از نصف یک دلار باشد.

هم اکنون براساس سایت بانک مرکزی سوریه، قیمت رسمی هر دلار امریکا معادل ۱۳ هزار و ۶۶۸ لیره سوریه است. قیمت بازار هم ۱۴۷۵۰ لیره است.

این رقم در سال ۲۰۱۱ یعنی قبل از آغاز بحران سوریه، ۵۰ لیره در برابر هر دلار امریکا بود.

"اسامه قاضی" رئیس کارگروه اقتصاد سوریه نیز گفت طبیعی است که پول سوریه پس از این همه تخریب، بی توجهی، هرج و مرج و از بین رفتن نیروی انسانی و منابع داخلی و مالی سوریه و تقسیم آن به سه منطقه، ارزش خود را از دست بدهد.

او در مصاحبه با الجزیره پیش بینی کرد با ادامه روند موجود در سویه پول این کشور ظرف چند سال به حذف ۱۰ صفر منجر شود همانطور که در مورد دلار زیمبابوه اتفاق افتاد.

منبع: عصر ایران
ارسال نظر