تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
بررسی آخرین تغییرات قیمت ارز

یک سکانس کاهشی دیگر از دلار

بازار ارز تهران به روند کاهشی ادامه می‌دهد. با اتمام تعطیلات و شروع به کار جدی بازار‌ها در هفته جدید شاخص‌های غیررسمی ارزی دچار افت دما شدند. این افت دما از بازار شنبه به بازار یکشنبه سرایت کرد و روند نرخ ارز در روز گذشته نیز کاهشی ثبت شد. به نظر می‌رسد تا اتمام نیمه نخست سال، بازار ارز قصد ثبت بازدهی مثبت را ندارد.

اقتصاد ۲۴- بررسی روند معاملات ارزی از ابتدای سال جاری تاکنون حاکی از آن است که در بیشتر روز‌های نیم‌سال نخست قیمت شاخص‌های ارزی در وضعیت رشد منفی قرار داشته‌اند. تحلیلگران معتقدند که عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی مسبب این شرایط است. در بخش عوامل سیاسی می‌توان به فاصله گرفتن ریسک‌ها از فضای بازار اشاره کرد. برخلاف انتشار اخبار منفی مختلف در رابطه با مناقشات نظامی منطقه‌ای، به نظر می‌رسد هم‌اکنون بازار تحت تاثیر چنین ریسک‌هایی نیست. از سوی دیگر تحریم یا قطعنامه جدیدی نیز علیه اقتصاد کشور وضع نشده که بخواهد موجب تشدید انتظارات تورمی فعالان بازار شود. در نتیجه می‌توان گفت بازار سوخت سیاسی ندارد. در مقابل یعنی در طرف عوامل اقتصادی، تحلیلگران نوعی رکود را در بازار‌های کشور شناسایی کرده‌اند که موجب افت تقاضا در بازار ارز شده است.

به عقیده این افراد فضای کلی بازار کشور هم‌اکنون نیاز چشمگیری به ارز ندارد. نیاز‌های موجود نیز به‌درستی توسط نهاد بازارساز و از محل مرکز مبادله ارز و طلای کشور تامین می‌شود. از سوی دیگر بازارساز با اتکا بر دارایی‌های ارزی خود در مواقع لزوم با حمایت از طرف عرضه مانع از شکل‌گیری نوسانات قیمتی شدید می‌شود.


بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳


عوامل ذکر شده در بازار نیم‌سال نخست ۱۴۰۳ موجب حضور نرخ شاخص‌های ارزی در وضعیت قرمز شده است. قیمت هر برگ دلار بازار آزاد سال جدید را در رقم ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد که با احتساب رقم ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان در روز گذشته مشاهده می‌شود که نرخ رشد این ارز از ابتدای سال حدود منفی یک درصد است. در روز‌هایی از سال جاری این رقم حوالی منفی ۵ درصد نیز ثبت شده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که مانند سال‌های گذشته امکان رشد نرخ شاخص‌های ارزی در نیم‌سال دوم سال وجود دارد. اما در صورت تداوم شرایط کم‌ریسک در مناسبات سیاسی و همچنین حمایت بانک مرکزی از پول ملی چشم‌انداز بلندمدت بازار نیز می‌تواند کم‌نوسان باشد.

افت ۲۵۰ تومانی دلار در یکشنبه

دیروز یکشنبه ۱۸ شهریور ماه روند نرخ شاخص‌های بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت دلار آزاد در عصر روز گذشته ۲۵۰ تومان ارزان‌تر از روز شنبه در رقم ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت شد. یورو و پوند نیز به ترتیب ۲۰۰ و ۲۵۰ تومان افت نرخ را تجربه کرده و در ارقام ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان برای یورو و ۷۸ هزار و ۴۵۰ تومان برای پوند معامله شدند. افت نرخ سکه طلا طرح جدید چندان چشمگیر نبود. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته با ۳۵ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان معامله شد. اما نیم و ربع سکه با افت نرخ‌های یکسان ۱۰۰ هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شدند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر