تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳

چرا کودکان چاق‌تر شده‌اند؟

بیماری‌های قلبی و عروقی، مهم‌ترین عامل مرگ و میر ایرانیان است. بیماری‌هایی که بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال کشور، سالانه جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را می‌گیرد و هزاران نفر را بستری یا از کار افتاده می‌کند. براساس آخرین آمار ارائه‌شده توسط مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بیش از ۴۰ درصد از مرگ‌های سالانه در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی است.

اقتصاد۲۴-سکته قلبی، یکی دیگر از عوامل مهم مرگ‌ومیر ایرانی‌ها است. آمار‌ها گویای کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و فوت روزانه بیش از ۳۰۰ نفر در کشور به خاطر سکته قلبی است. به گفته کارشناسان استرس‌های مزمن، مصرف سیگار و قلیان، کم‌تحرکی، اضافه‌وزن و چاقی و آلودگی هوا از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. دلیل وقوع سکته‌های قلبی نیز ۵ عامل وراثت، مصرف سیگار، فشارخون بالا، چربی بالا و دیابت است.

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق درباره عوامل اثرگذار بر ابتلا به بیماری‌های قلبی توضیح می‌دهد: غیر از ارث و ژنتیک، استرس‌های ناشی از فشار‌های اقتصادی، زندگی شهری، تغذیه نامناسب و بی‌تحرکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بالا بودن آمار این بیماری‌ها در ایران هستند.

در ادامه می‌گوید: هیچ وقت خبر خوبی به مردم نمی‌رسد، تلویزیون همیشه خبر‌های منفی و استرس‌زا دارد، تغذیه بچه‌ها طوری شده که از کودکی به فست‌فود و مصرف چربی‌های مضر عادت کرده‌اند، فعالیت بدنی و ورزش به حداقل رسیده که خطر افزایش چربی خون و چاقی را به دنبال دارد. بچه‌های الان نسبت به بچه‌های ۵۰ سال پیش ۱۰ کیلو چاق‌تر شده‌اند. همه این‌ها جمع می‌شوند و باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

این متخصص قلب و عروق ادامه می‌دهد: زمینه ارثی و خانوادگی، نوع تغذیه، ورزش نکردن، چاقی، استرس، شیوع بالای دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا دست به دست هم می‌دهند و موجب می‌شوند که فرد در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی سکته قلبی کند و یا دچار مرگ ناگهانی شود.

وی می‌گوید: هیچ جای دنیا به اندازه ما استرس ندارند. آن‌ها زندگی آرام خود را دارند. غیر از این، خیلی از کشور‌ها برای کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی برنامه دارند، اما ما برنامه‌ای نداریم. مثلا در هلند سکته قلبی، علت اصلی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی بود، اما کنترلش کردند و آمارش را پایین آوردند. رژیم آن‌ها فت یا چربی است، اما رژیم ما ایرانی‌ها گلوسید یا نشاسته است.

همه باید شناسنامه پزشکی داشته باشند

راه کنترل بیماری‌های قلبی یا سایر بیماری‌های غیرواگیر در کشور چیست؟ دکتر قارونی در این زمینه توضیح می‌دهد: من بار‌ها در گفتگو با رسانه‌ها ازجمله صداوسیما تاکید کرده‌ام که هر فرد از بدو تولد باید شناسنامه پزشکی داشته باشد. مثلا اگر مادرش چاق است، پدربزرگ مادری‌اش در ۴۰ سالگی بر اثر سکته قلبی فوت کرده، شوهر خانم سیگاری است، مادربزرگ این خانم دیابت و فشار خون بالا دارد، همه این‌ها در شناسنامه پزشکی ثبت شود و بچه این شناسنامه را داشته باشد. وقتی می‌رود مدرسه، مدرسه با دیدن شناسنامه پزشکی او می‌تواند نوع تغذیه و نوع ورزش او را تعیین کند و با این کار می‌توانیم بیماری‌ها را عقب بیندازیم یا کنترل کنیم.


بیشتر بخوانید:دلایل اصلی چاقی و افزایش وزن ناگهانی


این متخصص قلب می‌گوید: من بار‌ها این موارد را گفته‌ام و هشدار داده‌ام، اما کسی توجه نکرد. در حالی که موضوع مهمی است. خیلی‌ها نمی‌دانند فشار خون بالا دارند، نمی‌دانند بیماری‌های قلبی چقدر می‌تواند خطرناک باشد و داشتن شناسنامه پزشکی، اقدام مهمی برای افزایش آگاهی مردم هم هست.

وی با تاکید بر این موضوع که همه بیماری‌ها ارثی هستند، می‌گوید: فردی که پدرش با سکته قلبی فوت کرده، ۳ برابرِ کسی که سکته نکرده، در معرض خطر سکته قلبی است. دیابت و فشار خون بالا هم ارثی هستند و عوامل ارثی، نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌ها دارند. اگر هر فرد از کودکی شناسنامه پزشکی داشته باشد، می‌توانیم حداقل سن ابتلا به بیماری‌ها را عقب بیندازیم. مثلا اگر در یک خانواده سکته رایج است، تلاش می‌کنیم کودک آن خانواده را به رژیم غذایی فست‌فودی عادت ندهیم، یا مثلا به جای چیپس و پفک، او را به لواشک و آلبالو خشکه و ... عادت بدهیم. اما متاسفانه کسی گوشش بدهکار نیست و بیماری‌های قلبی همچنان علت اصلی مرگ و میر‌ها در کشور است.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر