تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

آمار جدید از فرونشست زمین در ایران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فرونشست زمین یک ابر چالش است که ۳۸۰ شهر و ۹۰۰۰ روستا دچار این فرو نشست هستند و وسعت آن ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع است.

اقتصاد۲۴-شینا انصاری در مراسم تکریم و معارفه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور محمدرضا عارف - معاون اول رییس جمهوری- در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم بتوانم برای بهتر شدن حال محیط زیست کار‌های خوبی انجام دهیم.

او در ادامه گفت: زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی و محیط زیست کشور سپری شده است در مواجهه با وضعیت بحرانی محیط زیست کشورمان باید درک ابر چالش‌ها پذیرفته شود. بدون درک این ضرورت مشکلات و تعارض‌ها بیشتر می‌شود. در بحث انرژی و آب با ناترازی مواجه هستیم و نیازمندیم از ابعاد این تاترازی‌ها درک بهتری داشته باشیم. شناسایی موانع و همکاری‌ها به بهتر شدن روند کمک می‌کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در غیاب نهاد‌های مردمی حل مشکلات ممکن نیست. برای درک این ابر چالش‌ها در حوزه محیط زیست با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم. فرونشست زمین یک ابر چالش است که ۳۸۰ شهر و ۹۰۰۰ روستا دچار این فرو نشست هستند و وسعت آن ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع است.

او در ادامه گفت: در بحث تالاب‌ها کشور ما با وجود دارا بودن بیشترین تالاب‌ها به دلیل بی‌توجهی به حقآبه‌ها بسیاری از آن‌ها به منشا گرد و غبار تبدیل شده است. ما باید بپذیریم که برای حفظ محیط زیست نیاز به زمان نداریم. باید محدودیت‌ها را عمیقا درک کنیم. در سطح حاکمیت بر سر سیاست‌های مقام معظم رهبری توافق نشود، همگی ما شکست می‌خوریم.

انصاری تاکید کرد: در مساله توسعه‌ها باید گفتمان محیط زیستی روشنی در دولت چهاردهم داشته باشیم. در حال حاضر نیازمند نگاهی دیگر هستیم. منابع مالی و اعتباری محدود و قطره چکانی در این سازمان است. باید نگاه دیگری هم به توان نیرو‌های این سازمان داشته باشیم. این سازمان ۱۵۱ محیط بان شهید داشته است. مظلومیت این سازمان به نابودی منابع محیط زیستی و افزایش مشکلات در این حوزه رسیده است.

او ادامه داد: انتظار این است که بتوانیم نگاه محیط زیستی را در اعضای دولت چهاردهم داشته باشیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: من بیش از دو دهه با مشکلات این سازمان زندگی کردم. مطمئن باشید برای بهبود وضعیت معیشت و شناسایی همه ظرفیت‌ها کار می‌کنم. انتظار دارم همراهی شما را داشته باشم. می‌توانیم وضعیت نا به سامان محیط زیست را بهبود بدهیم. از زحمات آقای سلاجقه نیز تشکر می‌کنم. ما مدیون مدیران قبل هستیم که بسیار تلاش کردند. ما میراث دار آنان هستیم.


بیشتر بخوانید:بحران فرونشست زمین، آلودگی و پس‌روی دریای خزر؛ ۲ چالش محیط‌زیستی بحران‌ساز برای اقتصاد ایران


انصاری در پایان گفت: از همه می‌خواهم که کمک کنیم و در این فرصت کوتاه اقدامات خوبی انجام دهیم و قدم‌هایی در خور برداریم. ما می‌توانیم منشا خیر و اثر باشیم.

در پایان مراسم محمدرضا عارف - معاون اول رییس جمهوری - از علی سلاجقه تقدیر و تشکر و حکم ریاست سازمان محیط زیست را به شینا انصاری اهدا کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر