تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
آغاز مذاکرات نهایی برای سنکرون شبکه برق ایران- آذربایجان-روسیه

ماجرای بلوکه شدن پول برق صادراتی به پاکستان حقیقت دارد؟

مدیرعامل توانیر، گفت: در حال حاضر در حال مذاکرات نهایی جهت آغاز مرحله اجرایی پروژه سنکرونیزم شبکه‌های برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه هستیم که امید است این مهم در آینده نزدیک عملیاتی شود.

اقتصاد۲۴- مصطفی رجبی مشهدی از نهایی شدن مذاکرات سنکرون شبکه برق ایران- آذربایجان و روسیه خبر داد و گفت: پول برق صادراتی به پاکستان و عراق مستمرا تسویه می‌شود.

وی درباره روند مصرف برق در تابستان سال جاری اظهار داشت: امسال تا این لحظه ۴۷ نوبت یعنی ۴۷ روز میزان تقاضای مصرف برق کشور از رکورد سال گذشته عبور کرده و تا نزدیک ۸۰ هزار مگاوات رسیده (۷۹۸۷۲ مگاوات) رسیده است.

وی افزود: تابستان سال گذشته آخرین عدد ثبت شده تقاضای مصرف به ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات رسیده بود که رشد ۸.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه درباره وضعیت صادرات و واردات برق تصریح کرد: صادرات و واردات بر اساس قرارداد‌های منعقده با کشور‌های همسایه به گونه‌ای است که اولویت با تامین برق کشور است و در زمان‌هایی که مازاد تولید برق داریم صادرات برق انجام می‌شود و زمان‌هایی که نیاز به برق داریم بویژه در ایام اوج مصرف تابستان، واردات برق انجام می‌شود.

وی گفت: ما فقط صادرات برق نداریم بلکه تبادل انرژی الکتریکی انجام می‌شود و یا به عبارتی ترانزیت برق انجام می‌دهیم، این بدان معناست که در راستای تبادل برق حداکثری و پایداری شبکه برق داخلی تلاش می‌شود که امکان تامین برق در ایام مختلف سال میسر شود.

رجبی مشهدی درباره سنکرون شبکه برق با روسیه خاطرنشان کرد: اتصال شبکه برق ایران به شبکه برق روسیه از دو مسیر دنبال می‌شود. یک مسیر از طریق جمهوری آذربایجان و دیگری از مسیر ارمنستان- گرجستان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: مطالعات امکان سنجی ارتباط الکتریکی از هر دو مسیر انجام و نهایی شده است. مطالعات اتصال و سنکرونیزم شبکه برق کشور جمهوری اسلامی ایران با کشور روسیه از طریق شبکه برق کشور جمهوری آذربایجان به اتمام رسیده و براساس نتایج مطالعات ارتباط الکتریکی به صورت سنکرون با ظرفیت اولیه ۳۰۰مگاوات بدون نیاز به سرمایه گذاری برای تقویت شبکه‌ها امکان پذیر شناخته شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: در حال حاضر در حال مذاکرات نهایی جهت آغاز مرحله اجرایی پروژه سنکرونیزم شبکه‌های برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه هستیم که امید است این مهم در آینده نزدیک عملیاتی شود.


بیشتر بخوانید:خطوط اتصال برق ایران و عراق متوقف شد


وی خاطرنشان کرد: اتصال به شبکه برق روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز در دستور کار قرار دارد.

رجبی مشهدی درباره بلوکه شدن بهای برق صادراتی به پاکستان متذکر شد: بلوکه شدن پول برق صادراتی به هیچ وجه صحت ندارد و این خبر از اساس کذب است.

وی بیان داشت: پیگیری‌های لازم برای دریافت مبالغ صورتحساب‌های برق صادراتی به عراق و پاکستان در موعد مقرر ادامه دارد و تادیه بهای برق صادراتی آنان بطور مستمر انجام می‌پذیرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر