تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
وزیر اقتصاد در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد

دور باطل تثبیت نرخ دلار

وزیر اقتصاد از وجود دور باطل میان تثبیت نرخ ارز و افزایش تورم خبر داد و توضیح داد که تثبیت نرخ اسمی ارز در شرایط تورم بالا باعث کاهش شدید نرخ حقیقی ارز، کاهش صادرات، منفی شدن تراز تجاری، ناترازی بودجه دولت، فشار به بانک مرکزی برای اضافه‌برداشت پول و در نهایت افزایش تورم می‌شود. عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی، سخنان خود را با ابراز ناراحتی نسبت به دور شدن از آرمان‌های بانکداری اسلامی این‌گونه آغاز کرد:

اقتصاد ۲۴- در سال‌های گذشته نه‌تن‌ها به بانکداری اسلامی نزدیک نشده‌ایم، بلکه فاصله‌ای بیش از پیش پیدا کرده‌ایم. حتی اگر تمامی تحریم‌ها برداشته شود و از فهرست اف‌ای‌تی‌اف نیز خارج شویم، این تازه آغاز چالش‌های بانکی است. بانک‌ها در ایران با مشکلاتی بنیادین همچون کفایت سرمایه، استاندارد‌های حسابرسی و ترازنامه و... روبه‌رو هستند و این نیازمند اصلاحات عمیق و ساختاری است.

کنترل تورم؛ وظیفه اصلی بانک مرکزی

وزیر اقتصاد با تاکید بر استقلال بانک مرکزی تصریح کرد که وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل تورم است و او از استقلال کارشناسی بانک مرکزی حمایت می‌کند. این در حالی است که بانک مرکزی نیز باید به‌خوبی مسوولیت‌های خود را انجام دهد. او دلیل اصلی وجود تورم در ایران را ناترازی بودجه و بانک‌ها دانست و در همین راستا اعلام کرد که در مسیر کنترل آن به بانک مرکزی کمک خواهد کرد. استقلال بانک مرکزی امری کارشناسی است و سیاست‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شوند که تورم مهار شود و نرخ واقعی ارز به مسیری هدایت شود که رونق صادرات و افزایش تولید ملی را به دنبال داشته باشد. از این رو، نمی‌توان به طور همزمان سیاست تثبیت نرخ ارز و آزادسازی نرخ بهره را دنبال کرد، زیرا این دو هدف در تضاد و تناقض با یکدیگر هستند.

دور باطل باید شکسته شود

وزیر اقتصاد خاطر‌نشان کرد: نتیجه کار بانک مرکزی در تثبیت نرخ اسمی ارز با تورم ۴۰درصدی باعث کاهش شدید نرخ حقیقی ارز، لطمه خوردن صادرات، ضربه خوردن تراز تجاری، لطمه خوردن بودجه دولت، فشار به بانک مرکزی برای اضافه برداشت پول و در نهایت چاپ پول و افزایش تورم می‌شود. او تاکید کرد: این دور باطل باید توسط بانک مرکزی شکسته شود که ما از این اقدام حمایت خوهیم کرد.


بیشتر بخوانید: بازار ارز در انتظار سفر پزشکیان به نیوریورک است/ سناریو‌های دلاری در ۶ ماهه دوم سال؛ احتمال افزایش ۲۰ هزار تومانی دلار


ارائه شفاف آمار اقتصادی

همتی با اشاره به اینکه مرکز آمار مسوول اعلام آمار‌های رسمی کشور است، تاکید کرد: ضروری است که همواره از داده‌های به‌روز و شاخص‌های اقتصادی آگاه باشیم، زیرا شفافیت نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و به پیش‌بینی‌پذیری آن کمک می‌کند. رئیس بانک مرکزی باید با صداقت و شفافیت، آمار‌های اقتصادی را ارائه دهد. همچنین او افزود: بانک مرکزی در ارائه شاخص‌های اقتصادی شفاف عمل کرده است. برخی انتقاد می‌کنند که ما تورم را ۴۰درصد اعلام می‌کنیم، در‌حالی‌که مرکز آمار ۳۵درصد اعلام کرده است. همتی بیان کرد ناترازی بانک‌ها باید حل شود، زیرا تداوم این ناترازی‌ها به رشد نقدینگی و تورم دامن خواهد زد.

مخالفت با وام‌های کلان هیات‌مدیره بانک‌ها

وزیر اقتصاد در پاسخ به انتقاداتی که درباره اظهارات پیشین او در مورد وام‌های کارکنان بانک‌ها مطرح شده بود، توضیح داد: حمایت از حقوق کارکنان بانک‌ها را همان‌گونه که از کشاورزان، پرستاران و دیگر اقشار جامعه دفاع کرده‌ایم، وظیفه خود می‌دانم. این در حالی است که وام‌های کلان و بی‌قاعده به اعضای هیات‌مدیره مورد تایید نیست. برخی بر این باورند که هیات‌مدیره برای ایجاد انگیزه نیاز به پاداش‌های سنگین دارد، اما من این دیدگاه را نمی‌پذیرم. در روز‌های اخیر تقاضا برای عضویت در هیات‌مدیره بانک‌ها بالا بوده است. همتی با تاکید بر اینکه سخنانش درباره وام ازدواج دستخوش تحریف شده است، بیان کرد برای رفع صف‌های طولانی وام ازدواج، پیشنهاد شد کسانی که عجله دارند می‌توانند کالا بگیرند. همچنین پرداخت ۸۰۰ همت وام ازدواج امکان‌پذیر نیست. همتی به تسهیل تضامین برای پرداخت وام تاکید کرد تا طبقات پایین جامعه نیز بتوانند از تسهیلات بانک بهره ببرند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر