تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی سامانه دفاع هوایی حصار-او ترکیه

در این مطلب به معرفی سامانه دفاع هوایی «حصار-او» ترکیه خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- حصار-او (HİSAR-O) یک سامانه موشکی پدافند هوایی ساخت ترکیه است. آزمایش سامانه پدافندی ارتفاع متوسط ​​حصار-او توسط نیرو‌های مسلح ترکیه در ماه دسامبر در شهر آکسارای انجام شد. این سامانه موشکی توسط شرکت الکترونیک دفاعی آسلسان  برای رفع نیاز‌های دفاع هوایی در ارتفاع متوسط ​​نیرو‌های مسلح ترکیه ساخته شده است.

سیستم موشکی حصار-او برای محافظت از پایگاه‌های نظامی، نیروها، بنادر و سایر دارایی‌های استراتژیک ملی در برابر تهدیدات هوایی که در ارتفاعات متوسط ​​پرواز می‌کنند، در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید: معرفی هلیکوپتر تهاجمی میل ۲۴


حصار-او می‌تواند از دارایی‌های مهم و حساس در برابر تهدیدات هوابرد مانند هواپیما‌های جنگی، موشک‌های کروز، هلیکوپتر‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین دفاع کند.

توسعه سامانه موشکی دفاع هوایی حصار-او

معاونت صنایع دفاع ترکیه قراردادی را با دو شرکت آسلسان و راکتسان در ژوئن ۲۰۱۱ برای طراحی و توسعه سامانه‌های موشکی دفاع هوایی ارتفاع پایین و متوسط ​​حصار به صورت بومی منعقد کرد.

آسلسان به عنوان پیمانکار اصلی، سیستم پرتاب موشک، سیستم فرماندهی و کنترل، سیستم کنترل آتش، رادار جستجوی سه بعدی و سیستم‌های الکترواپتیک را طراحی و توسعه داد.

شرکت راکتسان، سازنده تسلیحات مستقر در ترکیه، مسئول توسعه موشک زمین به هوا حصار-او است. اولین آزمایش پروازی سیستم موشکی حصار-او در جولای ۲۰۱۴ انجام شد.

اجزای سیستم موشکی پدافند هوایی حصار-او

سامانه موشکی پدافند هوایی حصار-او متشکل از موشک‌های زمین به هوا ارتفاع متوسط، سامانه پرتاب موشک، سامانه کنترل آتش، رادار پدافند هوایی مستقر در دکل و حسگر‌های الکترواپتیکال/مادون قرمز است.

سیستم پرتاب موشک بر اساس شاسی کامیون نظامی ۶×۶ مرسدس بنز است و می‌تواند تا ۶ موشک دفاع هوایی حصار-او آماده شلیک را در خود جای دهد.

این موشک دارای طراحی مدولار است و می‌تواند به صورت عمودی پرتاب شود. این سامانه می‌تواند با استفاده از رادار جستجوی سه بعدی در ارتفاع متوسط، ماموریت‌ها را به صورت مستقل انجام دهد یا به عنوان بخشی از باتری با استفاده از واحد کنترل آتش عمل کند.

کلاهک و هدایت موشک حصار-او

سامانه موشکی زمین به هوا ارتفاع متوسط حصار-او از یک کلاهک انفجاری با قابلیت تکه تکه شدن بالا استفاده می‌کند که می‌تواند با فیوز‌های برخوردی و مجاورتی برای نابودی مؤثر اهداف هوایی که در ارتفاعات متوسط ​​پرواز می‌کنند نصب شود.

این سلاح توسط یک سیستم ناوبری اینرسی از طریق لینک داده فرکانس رادیویی در مرحله میانی پرواز هدایت می‌شود. راهنمایی برای موشک در مرحله پایانی پرواز توسط جستجوگر مادون قرمز تصویربرداری ارائه می‌شود.

واحد کنترل آتش حصار-او

واحد کنترل آتش، فرماندهی و کنترل و کنترل آتش را برای موشک دفاع هوایی حصار-او از پست‌های فرماندهی باتری از طریق لینک داده فراهم می‌کند.

عملکرد خودکار این موشک توسط رادار جستجوی سه بعدی ارتفاع متوسط ​​و سنسور‌های تصویربرداری EO / IR فعال می‌شود. این رادار که بر روی سقف پرتابگر نصب شده است، اهداف هوابرد را شناسایی، شناسایی و ردیابی می‌کند. سنسور‌های تصویربرداری EO / IR برای ارائه نظارت در همه شرایط نوری استفاده می‌شوند.

پیشرانه و عملکرد موشک زمین به هوا حصار-او

موشک پدافند هوایی حصار-او با استفاده از موتور موشک سوخت جامد دو پالس، می‌تواند با اهدافی تا فاصله ۲۵ کیلومتری در سطح دریا درگیر شود. این موشک می‌تواند در ارتفاع حداکثر ۱۰ کیلومتری پرواز کند.

این سلاح مجهز به سیستم بردار رانش و سیستم کنترل هیبریدی است که قدرت مانور بیشتری را در ارتفاعات متوسط ​​فراهم می‌کند.

مشخصات فنی کلی حصار-او

نوع پروژه: سامانه موشکی دفاع هوایی ارتفاع متوسط

پیمانکار اصلی: آسلسان 

اپراتور: نیرو‌های مسلح ترکیه

موتور: پیشران جامد دو پالس

برد: ۲۵ کیلومتر

ارسال نظر