تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

ممنوعیت واردات آیفون هم به داد خزانه ارزی نرسید/ ایران تنها کشوریست که آیفون رده ۱۲ و ۱۳ را با نرخی بالاتر از قیمت جهانی می‌فروشد!

یک کارشناس تجارت می‌گوید: به دنبال ممنوعیت واردات آیفون، قیمت آیفون با رده‌های پایین‌تر بالاتر رفت؛ این در حالی بود که براساس روند جهانی پس از رونمایی از مدل‌های جدید، رده‌های قدیمی باید افت قیمت را تجربه کنند. اما ایران تنها کشوریست که همچنان آیفون رده ۱۲ و ۱۳ خود را با نرخی بالاتر از قیمت جهانی می‌فروشد!

اقتصاد ۲۴- مدت زیادی از رونمایی آیفون ۱۶ و تمام متعلقات و ویژگی‌هایش نمی‌گذرد؛ در سراسر جهان افراد در حال تحسین و یا حتی نقد کردن سری جدید گوشی‌های شرکت اپل بوده و ورود هوش مصنوعی به خط تولید آیفون را اتفاقی جدید در عرصه تکنولوژی می‌دانند. برخی هم که از جامعه مصرف‌کنندگان گوشی‌های آیفون تا به امروز نبوده‌اند به خاطر ویژگی‌های جدید و به روز آیفون ۱۶ ترغیب شده‌اند تا به جامعه آیفون‌داران بپیوندند.

تمامی نقد‌ها و حمایت‌ها از تولید نوظهور شرکت اپل در حالیست که در ایران هنوز مردم درگیر قیمت گوشی آیفون ۱۳ هستند، چراکه دولت واردات آیفون بالاتر از رده ۱۳ را ممنوع کرده و مردم چاره‌ای جز پذیرش این عقب‌ماندگی ندارند.

ارزبری واردات، بهانه محدودیت برای واردات آیفون

مجید منطقی، کارشناس تجارت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درباره روند محدودیت واردات آیفون توضیح داد: داستان از جایی شروع شد که به دلیل کمبود‌های ارزی در کشور، واردات کالا‌ها بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفت؛ در این میان اعلام شد هزینه‌های زیادی برای واردات تلفن‌های همراه به‌ویژه پرچمداران پرداخت شده است، بنابراین در شرایط فعلی کشور، بایستی این مخارج به حداقل برسد. در این راستا، اولین اقدام دولت، بالابردن عوارض گمرکی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بود؛ به دنبال این اتفاق حتی گوشی‌های همراه زیر ۶۰۰ دلار هم در بازار داخلی رشد قیمت مهم و چشمگیری را تجربه کردند.

وی افزود: اما این پایان ماجرا نبود و بالاخره واردات آیفون رده‌های بالاتر از ۱۳ نیز ممنوع شد. این درحالیست که برند سامسونگ به عنوان مهم‌ترین رقیب اپل در بازار‌های جهانی، هیچ‌گونه محدودیت واردات را تجربه نکرده و گوشی‌های پرچمدار و قاتل پرچمدار خود را به راحتی در ایران می‌فروشد. انگار حساسیت مدیران دولتی تنها در آیفون خلاصه شده بود.


بیشتر بخوانید: اینفوگرافی/ قیمت آیفون ۱۶ چند درصد از حقوق کارگر ایرانی است؟


این کارشناس تجارت ادامه داد: به دنبال ممنوعیت واردات آیفون، قیمت آیفون با رده‌های پایین‌تر بالاتر رفت؛ این در حالی بود که براساس روند جهانی پس از رونمایی از مدل‌های جدید، رده‌های قدیمی باید افت قیمت را تجربه کنند. اما ایران تنها کشوریست که همچنان آیفون رده ۱۲ و ۱۳ خود را با نرخی بالاتر از قیمت جهانی می‌فروشد؛ البته اگر بتوانید آیفون نو و بازنشده در بازار پیدا کنید. افرادی هم که به هر طریقی به آیفون بالاتر از ۱۳ دسترسی پیدا می‌کنند، با محدودیت‌های جدی آنتن‌دهی و خدمات‌رسانی مواجهند. متاسفانه ممنوعیت واردات آیفون به جای آنکه به بازار موبایل سامان دهد، باعث شد تا بازار سیاه فروش رده‌های جدید آیفون و فعالیت‌های غیرقانونی هزینه‌بر برای خدمات‌رسانی شکل گیرد.

انتخاب آزادانه شرط است

منطقی در ادامه صحبت‌های خود بر اهمیت دسترسی به تکنولوژی تاکید کرد و گفت: مردم در تمامی کشور‌های جهان حق دارند تا تکنولوژی مورد نیاز خود را آزادانه انتخاب کرده و از آن بهره ببرند. مردم باید براساس مولفه‌هایی همچون سبک زندگی، نیاز کاری و شخصی، توان مالی و غیره، انتخاب کنند که از چه وسیله‌ای چگونه استفاده می‌کنند. اما متاسفانه در ایران حصار‌های استفاده از تکنولوژی تنگ بوده و بسیاری از افراد از این موضوع سوء استفاده کردند. بهانه‌هایی مانند ارزبری واردات آیفون، شبیه بی‌توجهی به سرچشمه مشکلات است. همان‌گونه که با وضع محدودیت‌ها، شرایط ارزی کشور بهبود نیافت.

وی خاطرنشان کرد: در جهانی که روند تکنولوژی همواره رو به رشد و توسعه بوده و برای هیچ فرد، دولت و یا ملتی صبر نمی‌کند، ممنوعیت واردات و یا هزینه‌تراشی‌های سنگین برای دسترسی به آن چیزی جز رفتار غیرمنطقی در برابر واقعیت جهان امروز نیست.

یک گوشی و دو هزینه

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ کمتر از دو ماه از انتشار غیرعلنی نامه رشد عوارض گمرکی واردات آیفون ۱۳ به بالا می‌گذرد؛ براساس آن مصوبه اگر قرار باشد زمانی ممنوعیت واردات برداشته شود، افراد باید مبلغی به‌اندازه هزینه خود گوشی بپردازند؛ یعنی یک نفر برای خرید آیفون ۱۵، باید مبلغی دو برابر نرخ جهانی در نظر گیرد!

رویکرد‌های قهرآمیز دولتمردان روز به روز بیشتر می‌شود و بدیهیست که مردم در این شرایط حاضر باشند تا تن به انجام هر روش و راهکاری بدهند تا بتوانند ضمن کاهش هزینه‌ها، از تکنولوژی مد نظر خود استفاده کنند. شیوه‌های مدیریت فعلی که به بهانه کمبود ارز اعمال می‌شود، چیزی جز آشفتگی بیشتر بازار موبایل در پی نخواهد داشت.

ارسال نظر