تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

زنان عکاس به ورزشگاه‌ها راه یافتند

پس از سال‌ها تلاش و پیگیری، طلسم حضور زنان عکاس در ورزشگاه‌های ایران شکسته شد. با این تصمیم، زنان عکاس نیز می‌توانند به جمع خبرنگاران و عکاسان مرد در ورزشگاه‌ها بپیوندند و از مسابقات ورزشی عکاسی کنند.

اقتصاد۲۴-فوتبال ایران در سالیان گذشته شرایط ویژه‌ای را دنبال کرده و با توجه به سیاست‌های کلی فیفا و البته رویکرد‌های توسعه‌محور کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال تبعیت از قوانین و شرایط جدید بوده‌اند. بدون‌شک یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های فوتبال ایران در سالیان اخیر، رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها بود که ابتدا در مسابقات ملی رخ داد و سپس به مسابقات باشگاهی رسید و رفته‌رفته در همه شهر‌های کشور، زنان می‌توانند برای تماشای مسابقات تیم مورد علاقه خود به ورزشگاه بروند.

فدراسیون فوتبال در مسیر تحقق این مسئله، تا چند قدمی پذیرش خطر تعلیق هم رفت، اما باز شدن در‌های ورزشگاه‌ها به روی زنان معادلات را تغییر داد. یکی دیگر از اقدامات مرتبط با حضور زنان در ورزشگاه، حضور زنان خبرنگار بود؛ به‌طوری‌که برخلاف سالیان گذشته، دیگر ممنوعیتی برای حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه نیست و آن‌ها حتی می‌توانند در شرایطی مشابه خبرنگاران مرد، در جایگاه خبرنگاران حضور یابند و در نشست‌های خبری شرکت کنند و دوره عدم حضور آن‌ها در میکسدزون هم به پایان رسیده است.

از طلسم‌شکنی در فینال آسیا تا ۲ رویداد مهم در اصفهان

مسئولان (FIFA) و (AFC) تاکید ویژه‌ای بر ایجاد شرایط برابر دارند و بعد از حضور زنان تماشاگر و زنان خبرنگار، بحث حضور زنان عکاس در ورزشگاه‌ها مطرح شد. برای نخستین‌بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و کاشیما بود که طلسم حضور عکاس زن در ورزشگاه آزادی شکسته شد و بعد از آن، رایزنی‌های گسترده‌ای صورت گرفت تا موانع حضور زنان عکاس در ورزشگاه‌ها برداشته شود که در فصل جاری، دو دیدار مهم سپاهان - شباب‌الاهلی در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا و دیدار تیم‌های ملی ایران و قرقیزستان در دور سوم انتخابی جام جهانی با حضور عکاسان زن در اصفهان به انجام رسید.

راه حضور زنان عکاس در ورزشگاه‌ها هموار شد

مدیران فدراسیون به تبعیت از قوانین بالادستی، به دنبال تعامل بیشتر با مسئولان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده‌اند و حالا براساس آخرین خبرها، نه‌تن‌ها منع حضور عکاسان زن در مسابقات بین‌المللی (از جمله دیدار‌های تیم ملی و مسابقات لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا ۲) برداشته شده، بلکه گفته می‌شود برای مسابقات داخلی هم از سوی سازمان لیگ، آیدی‌کارت برای زنان عکاس صادر می‌شود تا بعد از برداشتن ۲ گام مهم با حضور زنان تماشاگر و زنان خبرنگار در ورزشگاه‌ها، موانع حضور زنان عکاس هم برطرف شود و آن‌ها هم بتوانند در شرایطی مشابه عکاسان مرد در کنار زمین از مسابقات فوتبال عکاسی کنند

منبع: فوتبال ۳۶۰

ارسال نظر