تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
بررسی آخرین تغییرات قیمت ارز

بازار ارز در جست‌وجوی کانال امن

روز گذشته روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی مثبت شد. برخی از تحلیلگران معتقدند که انتظارات تورمی با یک روز تاخیر به بازار رسیده است. در این میان برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که بازار درحال جست‌وجوی بازه نوسان مناسب است و روند مثبت دیروز در راستای اصلاح روند کاهشی ۱۰ روز اخیر صورت پذیرفته است.

اقتصاد ۲۴- نمودار نرخ ارز تغییر فاز داد. قیمت شاخص‌های ارزی در معاملات بازار روز گذشته افزایشی بود. این رشد قیمت در نرخ دلار کمتر از نرخ سایر ارز‌های بازار بود. روند کلی بازار ارز از روز‌های میانی شهریورماه تاکنون کاهشی بوده است. همین امر سبب شده تا برخی از کارشناسان تکنیکال رشد قیمت روز گذشته را ناشی از اصلاح روند کاهشی مذکور بدانند. اصلاح نرخ فرآیندی است که در آن نرخ شاخص پس از یک رشد یا افت قیمت قابل توجه روندی متضاد آن، اما با شدت کمتر را تجربه می‌کند تا مجددا بازار به نقطه تعادلی عرضه و تقاضا نزدیک شود. اما در این میان برخی دیگر از تحلیلگران وجود دارند که معتقدند سیگنال‌های منفی با یک روز تاخیر به بازار رسیده و موجب رشد نرخ‌ها شده‌اند. در روز یکشنبه اخباری مبنی بر تشدید درگیری‌های منطقه‌ای منتشر شد که انتظار می‌رفت بر سوگیری معامله‌گران ارزی نیز تاثیر بگذارد. اما برخلاف انتظار روند بازار در روز یکشنبه کاهشی بود. در نتیجه برخی از تحلیلگران معتقدند که بازار با یک روز تاخیر به اخبار تنش‌های منطقه‌ای واکنش نشان داده است.

در مجموع می‌توان گفت بازار ارز به دنبال بازه امن جدید خود است. قیمت دلار در روز‌های اخیر از رنج ۵۹ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰ هزار تومان خارج شد و به سمت کف کانال ۵۹ هزار تومانی حرکت کرد. به نظر می‌رسد کمبود ریسک‌های سیاسی و کاهش حجم معاملات فضا را جهت افت نرخ فراهم کرده است. هم‌اکنون دلار در حال تست کف قیمتی جدید است.


بیشتر بخوانید:  قیمت دلار ۲۳ درصد کمتر از ارزش ذاتی آن است


تحلیلگران معتقدند نیمه نخست کانال ۵۹ هزار تومانی می‌تواند بازه نوسان نرخ این ارز در کوتاه‌مدت باشد. فعالان بازار نیز نزدیک‌ترین رویداد‌های موثر بر فضای بازار را نشست سالانه سازمان ملل و همچنین انتخابات آمریکا می‌دانند. گفتگو‌هایی که در حاشیه نشست سازمان ملل رخ می‌دهد می‌تواند زمینه‌ساز گشایش در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی باشد. با توجه به رویکرد مثبت رئیس‌جمهور در ارتباطات خارجی پیش‌بینی می‌شود اخبار جریان‌سازی از نشست پیش‌روی سازمان ملل منتشر شود.

تصویر بازار دوشنبه

دیروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه رنگ تابلو‌های بازار ارز و سکه سبز بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در روز یکشنبه حوالی رقم ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شد، در عصر دیروز با ۱۰۰ تومان رشد به رقم ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. اما شیب رشد نرخ دیگر ارز‌های شاخص بیشتر بود. یورو و پوند به ترتیب با ۶۰۰ و ۷۵۰ تومان رشد در ارقام ۶۶ هزار تومان و ۷۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شدند. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در عصر دیروز با ۲۴۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۴۳ میلیون و ۷۶۵ هزار تومان به فروش رسید.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر