تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

شوک به برنده‌های لاتاری ایران خودرو؛ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در راه است!

افزایش قیمت خودرو در کارخانه آرام‌آرام سروشکل جدی می‌گیرد. مهر تایید محمدرضا عارف روی گزارش مربوط به اصلاح قیمت خودرو در کارخانه که به نقل از خبرگزاری مهر دست به دست می‌شود، مهمترین نشانه است و ثابت ماندن قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در کارخانه از اسفند ۱۴۰۱ تا الان، احتمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه را بالا می‌برد.


اقتصاد۲۴- افزایش قیمت کارخانه خودرو در سال جاری، برای اولین‌بار مطرح نمی‌شود. وزارت صمت دولت سیزدهم در ماه‌های پایانی فعالیت، افزایش قیمت کارخانه خودرو را به دولت بعدی موکول کرد. با شروع به‌کار دولت چهاردهم شایعاتی درباره برگزاری جلسه مدیران ایران‌خودرو و سایپا با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شد و حالا همه‌چیز آماده دریافت تاییدیه نهایی در هیئت دولت جدید می‌شود.
حالا برنده‌های خوش‌شانسی که هفت‌خان شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو را پشت‌سر گذاشتند و بسته به حضور در طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش چشم انتظار دریافت خودرو هستند، باید نگران افزایش قیمت خودرو در موعد تحویل باشند.

قرعه‌کشی ایران‌خودرو برای متقاضیان عادی با عرضه ۳۶ هزار محصول انجام شد. در ازای ۳۶ هزار محصولی که ایران‌خودرو به میدان آورد، حدود یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۴۴ نفر برای خرید خودرو به قیمت کارخانه دست‌به‌کار شدند. با این اوصاف تقریبا از هر ۱۰۰ متقاضی که برای طرح عادی ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، فقط دو نفر شانس دریافت خودرو داشتند.
این وسط متقاضیانی که در طرح پیش‌فروش عادی ایران‌خودرو اسم نوشتند، اوضاع بهتری از متقاضیان عادی در طرح فروش فوق‌العاده خواهند داشت، اما نهایتا هر دو گروه با خبر احتمالی افزایش قیمت خودرو در کارخانه روبرو خواهند شد.

قیمت پژو ۲۰۷ i در کارخانه به‌عنوان مثال ۴۵۸ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود و معدود متقاضیان عادی که برای طرح فروش فوق‌العاده دست‌به‌کار شدند، باید تا قبل ددلاین تعیین‌شده از سوی ایران‌خودرو تمام این مبلغ را واریز می‌کردند.
متقاضیان عادی طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو، اما با امید تحویل محصول در ماه‌های پایانی سال، نیمی از قیمت کارخانه خودرو را کنار گذاشتند و الباقی مبلغ طبق قول و قرار بین خودروساز و خریدار، موقع تحویل محصول دریافت می‌شود.
حالا با شوک افزایش قیمت خودرو در کارخانه، علاوه بر متقاضیان عادی طرح پیش‌فروش، متقاضیان عادی طرح فروش فوق‌العاده نیز باید با ترس و لرز به اخبار رسمی چشم بدوزند.


بیشتر بخوانید: شاسی بلند جدید ایران خودرو به بازار می‌آید+ عکس


فروش شهریور ایران‌خودرو در بخش مادران با عرضه نیمی از محصولات انجام شد. جایی که ۶۰ هزار محصول یعنی دقیقا ۵۰ درصد ظرفیت فروش ایران‌خودرو در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به میدان آورده شد. اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد در ازای ۶۰ هزار محصولی که ایران‌خودرو به‌اسم طرح مادران عرضه کرد، یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۴ نفر مراحل لازم را پشت‌سر گذاشتند.

به‌این ترتیب شانس برنده‌شدن مادران در این شیوه به شش درصد نمی‌رسد، اما داده‌های دقیق‌تر از شانس تقریبا دو درصدی مادران در قالب طرح فروش فوق‌العاده و شانس ۱۵ درصدی مادران در قالب طرح پیش‌فروش حکایت دارد.
در این شیوه مادرانی که برای ری‌را یعنی اولین شاسی‌بلند ایران‌خودرو در قالب طرح پیش‌فروش اسم‌نویسی کردند، حدود ۵۶۵ میلیون تومان کنار گذاشتند و آن‌هایی که شانس خرید ری‌را در قالب طرح فروش عادی را پیدا کردند، یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون به حساب ایران‌خودرو ریختند.

افزایش قیمت خودرو در کارخانه را می‌توانیم با یک مثال ساده برای برنده‌های قرعه‌کشی ایران‌خودرو بررسی کنیم. اگر فرض بگیریم مثال سال ۱۴۰۱ بحث افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در کارخانه مطرح باشد، آنوقت قیمت رانا پلاس از حدود ۴۶۱ میلیون به مرز ۵۴۳ میلیون تومان می‌رسد.
آنوقت متقاضی که نیمی از این مبلغ را در قالب طرح پیش‌فروش پرداخت کرده، باید به‌جای ۲۳۰ میلیون روی عددی نزدیک ۳۱۳ میلیون برای پرداخت در موعد تحویل حساب باز کند. تازه این حساب و کتاب را برای افزایش ۱۸ درصدی درنظر می‌گیرم و اگر میزان افزایش قیمت خودرو در کارخانه بیشتر باشد، رقم دریافتی ایران‌خودرو بالاتر می‌رود.

قرعه‌کشی ایران‌خودرو شهریور امسال برای متقاضیان خودرو‌های فرسوده با عرضه ۲۴ هزار محصول انجام شد؛ تقریبا ۲۰ درصد ظرفیت فروش ایران‌خودرو. در طرف مقابل ۶۹ هزار و ۸۵۵ متقاضی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه در طرح فروش خودرو فرسوده اقدام کردند تا حدود ۳۵ درصد متقاضیان شانس برنده‌شدن داشته باشند. این عدد البته برای متقاضیان عادی کمتر از متقاضیان شرکت در طرح پیش‌فروش است، اما از همین الان هر دو گروه در معرض افزایش قیمت خودرو در کارخانه قرار دارند.

افزایش قیمت خودرو در کارخانه حتی می‌تواند تهدیدی برای متقاضیان طرح خرید خودرو برقی ایران‌خودرو باشد و به‌جز متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، گریبانگیر متقاضیان محصولات سایپا و شرکت‌های مونتاژکار باشد.

منبع: فرارو
ارسال نظر