تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
سد‌های تهران در آستانه ورود به سال آبی جدید

۵ سد تأمین کننده آب تهران چقدر آب دارند؟

سال آبی جاری در حالی تا چند روز دیگر برای حوضه های آبریز تهران شروع می شود که درصد پرشدگی فعلی آنها فقط ۲۷ درصد است.

اقتصاد۲۴-سال آبی جاری که از ابتدای مهر ۱۴۰۲ شروع شده تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید و سال آبی ابتدای مهر ۱۴۰۳ تا آخر شهریور ۱۴۰۴ جای آن را خواهد گرفت.

سال آبی جاری در تهران در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که به گفته فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب، چهارمین سال خشک خود را سپری می‌کند و منابع آبی آن با ناترازی رو به رو است. چندی پیش مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری هم به این موضوع اشاره کرده بود.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور هم بیانگر آن است که درصد پرشدگی مجموع پنج سد تأمین کننده آب تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۴ شهریور ماه تنها ۲۷ درصد است.

همچنین مجموع آب موجود در پنج سد امیرکبیر، طالقان در غرب تهران و لار، لتیان و ماملو در شرق تهران ۵۱۲ میلیون متر مکعب است. از یاد نبریم که جمعیت این ابر شهر ایران گا‌ها تا ۲۰ میلیون نفر در روز می‌رسد.

علاوه بر این وضعیت بارش‌ها در حوضه آبریز تهران نسبت به دوره بلندمدت با کاهش ۱۷ درصدی رو به رو است.

براساس آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۴ شهریور ۲۲۸.۸ میلیمتر بارش در تهران رخ داده است، اما میزان بارش‌های بلندمدت آن ۲۷۶.۵ میلیمتر بوده است


بیشتر بخوانید:ذخیره سدها از نصف کمتر شد+جدول


این درحالی است که مصرف آب در تهران بسیار زیاد است و نیاز است مدیریت مصرف جدی‌تر اعمال شود.

به تازگی سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه از منظر مراجع ملی و بین‌المللی هواشناسی، سال آبی جدید سالی خشک و نسبتاً گرم برای ایران پیش‌بینی شده است، گفت: سایه شوم تغییرات اقلیمی همچنان بر روی منابع آبی بوده و کشورمان راه دیگری جز سازگاری با این شرایط و مدیریت مصرف آب ندارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر