تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
وزير اقتصاد مي‌گويد اعتماد به بورس بايد بازگردد

۳ دستور کار ویژه برای سکاندار جدید بورس

بازار سرمايه در روزي كه مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان بورس برگزار شد، رشد كرد. شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران ۱۶ هزار و ۵۸۶ واحد رشد كرد و به رقم دو ميليون و ۸۴ هزار و ۱۵۲ واحد رسيد. شاخص هم‌وزن هم ۶۰۹۵ واحد افزايش داشت و در عدد ۶۸۲ هزار و ۶۵۵ واحد ايستاد.

اقتصاد۲۴-روز گذشته به طور رسمی، حجت‌الله صیدی به عنوان رییس جدید سازمان بورس معرفی شد. او جایگزین مجید عشقی شده که جنجال دریافت وام قرض‌الحسنه میلیاردی به اعضای این سازمان منجر به استعفا و شاید برکناری وی شد. هرچند، بازار سرمایه در یک سال اخیر هم حال و روز خوشی نداشته و بخش بزرگی از سرمایه خرد وارد شده به بازار، از آن خارج شده است.

با این حال، رییس جدید سازمان بورس معتقد است که «بازار سرمایه در آستانه جهش قرار دارد.» چراکه به گفته وی «دلیلی ندارد بازار سرمایه بزرگ نشود و ارزش آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نرسد.» او همچنین درباره حضور خود در سازمان بورس گفته است: «به ۲ دلیل تصمیم گرفتم این تکلیف را بپذیرم؛ اول اینکه من در بازار سرمایه بزرگ شدم و در این بازار شاگردی کرده‌ام. دوم اینکه به ظرفیت‌های بازار سرمایه ایمان داشتم.»

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین تودیع و معارفه رییس سازمان بورس گفت: رییس سازمان بورس سه وظیفه مهم برعهده دارد؛ یکی اینکه به اصطلاح کتش را در بیاورد و در وسط میدان باشد، دوم اینکه ماهی یک‌بار با خبرنگاران و فعالان بازار جلسه برگزار کند و در مسائل مختلف موضع‌گیری کند. نکته سوم هم برخورد با فساد و شفاف‌سازی است. خبر‌هایی به من رسیده و فعالان بازار از عملیاتی که در مجموعه بازار اتفاق می‌افتد گلایه می‌کنند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد که برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، تولید ثروت و توزیع آن بین مردم ضروری است و نباید تنها به تورم بدون رشد اقتصادی دچار شویم. او اشاره کرد که کمبود سرمایه و از بین رفتن اعتماد مردم به بورس از مشکلات اصلی است و باید این اعتماد با عملکرد خوب بازگردانده شود.

همتی تاکید کرد که رییس سازمان بورس باید فعالانه عمل کرده، با فساد مبارزه کند و شفاف‌سازی را جدی بگیرد. همچنین هشدار داد که افزایش نرخ بهره به ضرر بازار سرمایه و بانک‌ها است و باید کنترل شود.

همتی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه به من گفته‌اند که در سخنرانی‌ها مثبت صحبت کنم، اظهار داشت: رهبری شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردمی نام‌گذاری کردند، اما آمار سه ماهه بانک مرکزی می‌گوید توفیق رشد تا پایان رشد بالا نیست و بعید است که تا پایان سال نرخ رشد حتی به ۴درصد برسد و مهم این است که این رشد باکیفیت و به رفاه مردم منجر شود. وی تاکید کرد: هزار آیین‌نامه بنویسم، اما تورم بالا و رشد اقتصادی پایین باشد، بی‌فایده است و در شرایطی که کشور‌های دیگر چهارنعل رشد می‌کنند ما رقابت بین‌المللی را از دست می‌دهیم. اگر کشور‌ها به رشد رسیدند به این دلیل بوده که به بازار‌های مالی تکیه کرده و اگر به این کشور‌ها فخرفروشی می‌کنند به دلیل قدرت بالای مالی آن‌ها است، اما در ایران هنوز درباره هماهنگی سازمان‌های مختلف حرف می‌زنیم و اینکه چه کسی مقصر است، معتقدم همه مقصر هستیم، چراکه حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است.


بیشتر بخوانید:۶۵ درصد از سهام بیش از شاخص کل افت کردند


با کمبود سرمایه مواجهیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه رییس سازمان بورس باید برای انجام ماموریت‌های محول شده کت خود را دربیاورد، گفت: موضوع مهم تامین مالی کشور است و الان با کمبود سرمایه مواجه هستیم و بورس باید محور اعتماد مردم برای جذب سرمایه خرد باشد تا ما امروز اعتماد مردم به بورس از بین رفته و باید این اعتماد برگردد و بازار سرمایه شفاف شود. هرچند دولت باید به بورس کمک کند، اما اگر قرار باشد همه کار‌ها و مذاکرات را وزیر اقتصاد انجام دهد، خودم رییس سازمان بورس می‌شدم و از آقای صیدی می‌خواهم در این سازمان از افراد خوشنام استفاده کنند و کت خودش را دربیاورد، البته نه اینکه هوا گرم شد کتش را دربیاورد بلکه برای انجام کار کتش را دربیاورد.

با فساد در بورس مبارزه کنید

همتی با بیان اینکه رییس سازمان بورس باید ماهانه با خبرنگاران جلسه داشته باشد، گفت: رییس سازمان بورس باید جلوی انتشار شایعه در بازار سرمایه را بگیرد و با فساد بازار سرمایه برخورد کند. بسیار شنیده‌ام که بورسی‌ها از فساد‌هایی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد، گله می‌کنند و رییس سازمان باید این موضوع را پیگیری کند و آن را به حداقل برساند. وی ادامه داد: مسوولان اقتصادی و رییس بانک مرکزی باید ۴ متغیر رشد اقتصادی، کنترل تورم، توزیع درآمد‌ها و کاهش فقر و همچنین جلوگیری از بیکاری را دنبال کنند اگر این نرخ‌ها بهبود پیدا نکنند اگر هزاران جلسه هم برگزار شود مهم نیست و فایده‌ای ندارد

وزیر اقتصاد تاکید کرد: درحالی که کشور‌های دنیا در سال‌های اخیر رشد سریع داشتند، بحث امروز ما در ایران است که اگر برق خانه قطع شود بهتر است یا اینکه برق صنایع مولد را قطع کنیم، در حالی که این ناترازی‌ها عمیق‌ترین خسارت‌ها را به اقتصاد وارد می‌کنند و به همین دلیل است حاشیه سود شرکت‌ها تا ۵٠درصد کاهش پیدا کرده است.

انتقاد از واردات قهوه با ارز ترجیحی

وزیر اقتصاد تاکید کرد: شنیدم برای قهوه ارز ترجیحی و ۴۵ هزار تومانی اختصاص می‌دهند چرا باید از سرمایه‌گذاران ارز را بگیریم و با آن قهوه وارد کنیم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قیمت در بازار خریداری کنند. درست است که قهوه فراگیر شده و دیگر همه قهوه می‌خورند، اما چرا باید نرخ ترجیحی به آن اختصاص دهیم.

پیگیری برخورد با متخلفان نشت اطلاعات بورس

حجت‌اله صیدی، رییس جدید سازمان بورس نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: در حال حاضر برای برخورد با تخلف نشت اطلاعات در بازار سرمایه قانون داریم و قرار نیست قانون وضع کنیم و برای این موضوع از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم تا شفافیت ارتقا پیدا کند.


بیشتر بخوانید:۲ اولویت اصلی بازار سرمایه چیست؟


وی ادامه داد: جزییات برخورد با متخلفان اردیبهشت ماه ١۴٠١ را اعلام خواهیم کرد، اما وظیفه، اما این است که این مساله را به نحو مسالمت‌آمیزی دنبال کنیم تا دیگر از این اتفاقات رخ ندهد و احیانا اگر جابه‌جایی منافع خارج از قاعده بوده به بورس برگردد.

با نرخ‌گذاری دستوری مخالفیم

رییس سازمان بورس همچنین درباره مساله قیمت‌های دستوری در بازار گفت: با نرخ‌گذاری دستوری مخالف هستیم، چراکه به نوعی دستکاری بازار است و نظام طبیعی عرضه و تقاضا در بازار را به‌هم می‌زند، بنابراین موضوع را از طریق رایزنی و مذاکرات با دستگاه‌های مربوطه ازجمله وزارت صمت، کشاورزی و نفت پیگیری می‌کنیم. از این طریق می‌توان از به تدریج از فضای نرخ‌گذاری دستوری که به ضرر اقتصاد است، خارج شویم.

عده‌ای گفته بودند مشکل بورس سه‌روزه حل می‌شود

مجید عشقی، رییس مستعفی سازمان بورس نیز در اظهارات خود به تجربه حضور در این سازمان پرداخت و گفت: زمانی که وارد سازمان بورس شدم عده‌ای گفته بودند مشکل بازار را سه روزه حل می‌کنند و بعد از مدتی همه می‌پرسیدند چرا مشکلات حل نمی‌شود؟

وی ادامه داد: در این مدت یکی از موضوعات بازار کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بود که به دلیل ناترازی‌ها و افزایش هزینه‌های انرژی به‌طوری‌که در این مدت نرخ گاز ١٠ برابر، نرخ برق و آب ٢٠ برابر شد و به همین دلیل متوسط میانگین حاشیه سود شرکت‌ها از ٣٠درصد به ١٢درصد رسید.

چالش بورس، رخداد‌های امنیتی بود

رییس سابق سازمان بورس تاکید کرد: در این مدت یکی از چالش‌های بازار رخداد امنیتی بود که قابل پیش‌بینی نبودند و تا می‌خواستیم نفسی را تازه کنیم موضوع جدیدی رخ می‌داد و از تنش‌های منطقه‌ای و جنگ غزه و حادثه هلی‌کوپتر رییس‌جمهوری باعث شدند ریسک سیستماتیک بازار افزایش پیدا کند و اثرات اقداماتی که برای بهبود وضعیت بازار انجام می‌دادیم خنثی شود. رییس اسبق سازمان بورس با اشاره به بالا بودن نرخ سود بانکی به عنوان یکی از مشکلات بازار سرمایه ادامه داد: با افزایش ۳۰ درصدی نرخ بهره و نرخ موثر ۳۵ درصد، سرمایه‌گذاری به هیچ‌وجه توجیه اقتصادی ندارد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر