تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
وزیر اسبق اقتصاد:

برات الکترونیک امکان جعل و سوءاستفاده را کاهش می‌دهد/ برات الکترونیک زنجیره تأمین مالی را سرعت می‌بخشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برات الکترونیک هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند و هم اینکه دسترسی را آسان می‌سازد و از سوی دیگر خطر جعل و تقلب را کاهش می‌دهد.

اقتصاد۲۴-حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر برات و سفته الکترونیک در تسهیل گردش مالی و کارآمدسازی نظام بانکی اظهار کرد: از سفته و برات الکترونیک نباید انتظار معجزه داشت که نظام بانکی کشور و فرآیند تأمین مالی را کارآمد سازد، ولی به عنوان یک ابزار می‌تواند به این عرصه کند.

وی افزود: طرق مختلفی برای تضامین وجود دارند که هر یک از آن‌ها با ایراداتی همراه هستند و نقد‌هایی به آن‌ها وارد است و هرچقدر بتوان از ابزار‌های جدید برای تأمین مالی بهره برد به همان اندازه زنجیره تأمین مالی کارآمدتر خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد ایران با افزایش تولید و حمایت از تولیدکننده تقویت خواهد شد و از مشکلات عبور می‌کند، اظهار کرد: برات الکترونیک در حوزه حمایت از تولید می‌تواند اثربخش باشد به ویژه وقتی تولیدکننده نیاز به مواد اولیه دارد، ولی چون تضامین لازم را در اختیار ندارد به راحتی نمی‌تواند مواد اولیه مورد نیاز را تأمین کند و به همین دلیل برات الکترونیک نقش ضامن را بازی کرده و مشکل تضامین را برای تولیدکننده برطرف می‌سازد.

صمصامی گفت: اینکه برات الکترونیک در زنجیره فعالیت‌های اقتصادی قابلیت نقل و انتقال دارد مزیت خوبی محسوب می‌شود و می‌تواند هم فرآیند درون‌زنجیره‌ای را تسریع کند و هم اینکه شیوه تأمین مالی را تسهیل می‌سازد.

وی بیان کرد: برات الکترونیک هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند و هم اینکه دسترسی را آسان می‌سازد و از سوی دیگر خطر جعل و تقلب را کاهش می‌دهد. برات الکترونیک سندی است که قابلیت اعتبارسنجی دارد و اعتبارسنجی هم به صورت سیستمی انجام می‌شود و در هر صورتی ابزاری مفید برای نظام بانکی است.

ارسال نظر