تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

عمق راهبردی» حمایت از پلتفرم‌های داخلی؛ درخواست ۵۵هزار میلیاردی صداوسیمای جبلی از آپارات

بر اساس اسنادی که برخی از کانال‌های خبری در ایتا منتشر کرده اند، نتیجه شکایت صدا و سیما از سایت اشتراک فیلم آپارات، حاوی نکات خاص از جمله لزوم پرداخت خسارت سنگین به مجموعه پیمان جبلی است.

اقتصاد۲۴- یک کانال خبری در ایتا، اولین بار اسنادی از شکایت صداوسیما از آپارات منتشر کرد که بررسی موضوعات ذکر شده در آن، در سطح حرفه‌ای رسانه، و نیز احتمالا در حوزه حقوقی قابل تامل خواهد بود.

بر اساس اسناد منتشر شده از نتیجه درخواست صداوسیما به مدیریت جبلی درباره عملکرد سایت آپارات، این سایت اینترنتی باید برای ۱۱ سال فعالیت خود، خسارت ۵۵ هزار میلیاردی به صدا و سیما پرداخت کند.

بر اساس پیشینه‌ای که با این خبر مرتبط است، استارت چنین خوسته‌ای از سوی صدا و سیما در سال ۱۴۰۱ زده شده که با مساعدت مشاورین حقوقی از بخش‌های مختلف بوده است.



ابداع فرمول ۲۰ درصد هزینه تولید +درآمد آگهی‌های سایت و ترافیک! از سوی کارشناسان دادگستری در این سند، که عدد خسارت را به رقم نجومی ۵.۵ هزار میلیارد تومان رسانده، ظاهرا مورد انتقاد جدی کارشناسان است.

بی توجهی به یک تفاوت و اذعان به ضعف صدا و سیما

نکته‌ی جالب‌تر این که کارشناسان صدا و سیما بر اساس این سند، فرق بین سایت «کاربرمحور» و سایت تولیدکننده را نمی‌دانند و ظاهرا «کارشناس» مریوطه حقوقی هم متوجه نشده است.



برخی از مخاطبان بر این نظرند، این همان نتیجه حمایت‌های خاص جریان‌های وابسته به دولت سایه معروف است که نهایتا اینچنین پلتفرم‌های داخلی را به شکل انتقام جویانه در منگنه قرار می‌دهد.



از نکات جالب دیگر در این اسناد، اذعان به عملکرد ضعیف پلتفرم‌های وابسته به صدا و سیماست که البته مقصر آن، در جای دیگری جستجو شده است.

سابقه این ماجرا

آذر سال ۱۴۰۱ یک سال بعد از روی کار آمدن پیمان جبلی در صداوسیما، محمدجوادشکوری مقدم بنیانگذار آپارات، در توییتر خود نوشت: «امروز حکم جدید کیفری بنده با شکایت شاکی همیشگی، سازمان صدا و سیما از آپارات، صادر و ابلاغ شد. در این حکم، با عدم توجه به کاربر محور بودن آپارات، مسئولیت محتوا‌های صدا و سیما که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده را متوجه مدیر سایت دانسته‌اند.»



تیرماه ۱۳۹۷ نیز صداوسیما از آپارات به دلیل انتشار محتوای تلویزیون توسط کاربران شکایت کرده بود. مدیر مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل صداوسیما دو دلیل عمده را برای شکایت از آپارات برشمرد: نقض حقوق مالکیت فکری سازمان صداوسیما و عدم اخذ مجوز‌های لازم از سازمان صداوسیما برای فعالیت در عرصه‌ی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی
همان موقع پلتفورم آپارات به اظهارات این مدیر صداوسیما چنین واکنش نشان داده بود: «مقررات مندرج ذیل سایت آپارات بیانگر این امر است که مسئولیت تخلفات احتمالی محتوای ویدیو بارگذاری‌شده با آپلود‌کننده‌ی آن است و مسئولیت سایت به‌طور خلاصه طبق قوانین و مقررات جاری محدود به حذف ویدئو از سایت به دستور مراجع قضائی و قانونی ذی‌ربط ازجمله کمیته‌ی مصادیق جرائم رایانه‌ای یا درخواست‌کننده‌ای است که حق کپی‌رایت وی یا سایر حقوق قانونی وی ازسوی آپلودکننده نقض شده باشد. اما تاکنون سازمان صداوسیما باوجود حضور در کمیته مصادیق نه از طریق کمیته و نه رأسا هیچ اخطار یا نامه یا درخواستی برای حذف ویدئویی که آن را ناقض حق کپی‌رایت خود می‌داند، به سایت آپارات ارسال نکرده‌اند. جالب آنکه تعدادی از شبکه‌های صداوسیما و برنامه‌های آن‌ها راسا درخواست ایجاد کانال اختصاصی بروی سایت آپارات را داشته‌اند.»

ارسال نظر